Jump to content

Findes der dansk sprogpakke til 1.6.0?


mfj31dk

Recommended Posts

Jeg har sat mig for at oversætte de sidste 30% af den danske sprogpakke til PS 1.6.0.6, men ved ikke hvordan jeg gør det udenom PS admin.

 

Jeg har fundet et par tekster/ord som ikke er mulige at oversætte fra admin-siden - derfor vil jeg gerne have filerne så jeg blot kan oversætte dem og derefter uploade dem.

 

Indtil videre får jeg bare et blankt skærmbillede når jeg forsøger at uploade en opdateret sprogpakke via adminsiden.

 

Nogen der kan hjælpe med med hvordan jeg gør dette?

Link to comment
Share on other sites

I stedet for at man selv sidder og oversætter i sin egen shop, vil jeg foreslå at man bidrager til den fælles, officielle oversættelse her:

 

https://crowdin.net/project/prestashop-official/da

 

Her kan man hjælpe med at oversætte samt stemme på de indkomne forslag. Ultimativ skal alle foreslag dog først godkendes af en "proofreader".

 

Jeg har selv givet en ordentlig skalle de seneste uger og så vidt jeg kan se er det meste af 1.6 front office nu oversat. 

 

Vi mangler blot at ham/de der er proofreaders får valideret de forslag der er lavet. 

Link to comment
Share on other sites

Vi er ca. 3, der godkender oversættelserne. Desværre er nogle af bidragene ikke så gode. Bl.a. er der en masse maskinoversatte tekster som stammer tilbage fra 1.5, da "nogen" synes det var smaddersmart at lade Google Translate fylde alle hullerne.

 

Hvis man har lyst til at være med til at oversætte er her nogle retningslinjer:

  • På dansk bruges i udstrakt grad sammensatte ord. "Rabat kode" er forkert. "Rabatkode" er rigtigt.
  • På engelsk bruges ofte formuleringer som "File upload limit". Oversættelsen "Filuploadbegrænsning" bliver for tung, så i disse tilfælde er det bedre at skrive det helt om til: "Begrænsning for fil-upload".
  • I forbindelse med faktura mm. bør "Total" oversættes med "I alt".
  • En butik tilbyder "varer" til kunderne. Dvs. "Product" skal oversættes med "Vare".
  • "Slip" oversættes med "Kreditnota".

/Kjeld

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis man har lyst til at være med til at oversætte er her nogle retningslinjer:

 

Måske det kunne være en god idé hvis du/I opretter en "statisk" debat tråd ind på Crowdin's danske debat forum, hvor disse og evt. andre retningslinjer lige er noteret? :) Så har man altid adgang til dem, og der er nok større sandsynlighed for at de bliver set at de der er inde for at hjælpe.

 

( https://crowdin.net/project/prestashop-official/da/discussions )

Link to comment
Share on other sites

Opdatering vedr. dansk sprog i PrestaShop 1.6.0.5, og primært 1.6.0.6:

 

Som det er påpeget i denne tråd, var 1.6.0.5 ret mangelfuld mht. dansk oversættelse. 1.6.0.6 var nærmest katestrofal. Det skyldes et problem i Crowdin som bruges til oversættelserne: Det der var godkendt i 1.6.0.5 var ikke godkendt i 1.6.0.6 selvom teksten var uændret.

 

Jeg har haft en længere dialog med PresteShop vedr. problemet, og har efter deres opfordring valideret samtlige tekster til både 1.6.0.5 og 1.6.0.6 (i alt over 7.000 tekster!). Det betyder naturligvis at kvaliteten af valideringen ikke har samme kvalitet som må kunne forventes fremadrettet. Langt størstedelen var dog uændrede tekster der stammer fra 1.5.

 

Desuden har jeg brugt det meste af dagen på at småjustere og ensrette.

 

Det betyder efter min mening at 1.6.0.6 oversat i en sådan grad, at den godt kan bruges i et produktionsmiljø. Der er givetvis en masse småjusteringer man fortsat kan lave, men der er ikke noget der skæmmer direkte i mine øjne.

 

Hvis man henter en opdatering til dansk sprog fredag, burde man få alle de nye ændringer med (i skrivende stund er alle ændringer ikke helt trådt i kraft, der er 6 timers forsinkelse).

 

I min shop kan man se version 1.6.0.6 med de seneste sprogopdateringer: http://www.hokuskrokus.dk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det går rigtig fint, jeg har fortsat lidt af arbejdet i dag og hvis du henter en opdateret sprogpakke via din administration, skulle du meget gerne få en ganske god dansk oversættelse til 1.6.0.6 :)

 

( BO/admin -> Lokalisering -> Oversættelser -> Opdater sprog )

 

Alt frontend er så vidt jeg kan se oversat, vi mangler samlet set kun 10% oversættelse som alt sammen vedrører administrationen - det må nogle andre hygge sig med på et tidspunkt :)

Link to comment
Share on other sites

Da det jo er en ret omfattende sprogpakke vil jeg godt vide om den også kan bruges til vers. 1.6.0?

 

Ikke helt forstået? Der findes mig bekendt ikke en ren 1.6.0. Første udgave i 1.6-serien er 1.6.0.5, som nu er opdateret til 1.6.0.6.

 

Sprogpakken virker med både 1.6.0.5 og 1.6.0.6.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...