Jump to content

Spørgsmål til dækshop


Mx84

Recommended Posts

Hej. Jeg er helt ny til prestashop og har et par spørgsmål inden jeg vil forsøge at gå igang.

Jeg skal ha bygget en dækshop. Som præmie skal fungere ved at man finder vare ud fra nogle rullefelter ud fra størrelse brede og tommer osv.

 

Så mine spørgsmål går lidt på.

 

1. Hvordan laver man det nemmest. Findes der et modul eller hvordan indtaster man de forskellige informationer om hver dæk ? Hver dæk skal ihvertfald indeholde.

'Sæsontype, brede, størrelse, tommer, producent

Som gerne skulle bruges i forbindelse med søgninger. Som man sgu kunne bygge en menu ud fra.

(Derud over er selvf. Pris og lidt andet Info)

 

2. Jeg er i besiddelse af en excell fil som opdateres af producenten flere gange om dagen. For at jeg ik manuel skal igennem alle dæk og rette priser hver dag eller hver anden. Er det så muligt at lave et script. Der fx løber den excell fil igennem og automatisk opdateres dæk, hvor den kan finde ændringer ?

Hvis mulig. Vil det være for kompliceret og lave sådan et script ?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noget du kan lave i Presteshop uden at skulle kode.

Jeg undrer mig over strukturen i dine data, da du skriver at hvert dæk skal beskrives ved: Sæsontype, bredde, størrelse, tommer og producent.

Det betyder, at din shop kun kommer til at indeholde et eneste produkt. Alle bestillinger vil så skulle foretages ved at vælge varianter at dette produkt - og altså også producent. Det er Prestashop IKKE beregnet til. 

 

Du kan komme et stykke ad vejen, ved at lægge nogle af egenskaberne i attributter. I princip kan du lægge alle egenskaber på som attributter, men det bliver uhyggeligt svært at lave både pris og lagerstyring. Hvis vi antager at der er 3 sæsontyper, 4 bredder, 6 størrelser, 5 forskellige tommer og 10 producenter, så giver det 3x4x6x5x10 = 3.600 kombinationer på produktet. 

 

Prestashop kan håndtere grundpris, og prisafvigelse fra grundpris i forhold til valgte attributter. Prisen kan IKKE bestemmes ud fra kombinationen af attributter (i hvert fald ikke i version 1.5). Det samme gælder lagerstyring.

Prestashop håndterer heller ikke varenumre ud fra attribut kombinationer, men kun ud fra grundproduktet, så samkøringen med prislisterne vil ikke fungere. 

 

Så hvis du vil lave shoppen på den måde, vil mit umiddelbare forslag være, at få det kodet som særlig applikation. Prestashop vil formodentlig kun give dig hovedpine og ingen løsning. 

Link to comment
Share on other sites

Jo da, det kan Prestashop. Du opretter blot varegrupper, og undergrupper. Ingen problemer.

Hvert enkelt dæk lægges så ned i den rigtige undergruppe. Wupti - ingen problemer.

Altså bortset fra, at dækkets egenskaber og mål ikke ligger i produktbeskrivelsen, men i indplaceringen i menusystemet. Så tilføjer du blot varebeskrivelsen og målene til det enkelte dækprodukt når du opretter det.

(Jeg læste dit behov som noget helt andet, og min database tankegang løb af med mig - sorry). 

 

Prisliste opdatering. Hvis du har en unik produkt identifikation, så brug den som produktnummer i Prestashop. Dermed har du mulighed for at uploade komma separerede filer med nye priser osv. Eneste krav er, at produktet kan identificeres på en unik nøgle. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, du kan bruge den indbyggede CSV import funktion. Hvis du indstiller importen til, at den skal overskrive eksisterende produkter ved import, så vil de nye priser overskrive de gamle. Lidt besværligt, men det vil virke. Prestas CSV import er ikke verdens nemmeste at have med at gøre.

 

Den "rigtige" måde at gøre det på er, at du udvikler en web app som har SQL adgang til Prestashop, og som tager en Excel fil direkte som input. Jeg har lavet noget der minder om det, dog ikke fra Excel, men fra en anden SQL database. På den måde kan jeg lave lager synkronisering mellem kasseapparat i den fysiske butik og Prestashops lagerdata. Det er ret nemt at få til at virke. 

 

Måske kan du få glæde af dette modul: http://addons.prestashop.com/en/bulk-update-prestashop-modules/7951-massive-customizable-xml-importer.html

Edited by TorbenRune (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Det må jeg prøve så.

 

Lige for at ta det kort. hvordan vil du så oprette varen. hvis vi tager det helt fra bunden.

 

skal jeg først oprette kategori. med:

Sommerdæk
- Tommer

-- Brede
--- Profil

 

eller skal jeg bare oprettekategorien sommerdæk 

også oprette dæk som en vare. også oprette nogle product attributter eller skal det være product features også vælge det 4 ting derinde, på hver vare. altså tommer, brede, profil og producent ?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil lave menuen som i det eksempel du linker til, så skal du lave det hele som kategorier. De skal oprettes på den måde, at de ligger som under-kategorier til hinanden, sådan som du også næste indikerer det med - -- --- osv foran hver kategori.

 

Når du så opretter det enkelte dæk som vare, krydser du det ind i netop de kategori den tilhører. Dvs. et enkelt dæk kommer i en af kategorierne dæktype (Sommer, vinter, helår), i en af kategorierne tommer, osv. 

 

Hvad så med at søge på andet end topniveau. Det klarer du ved at indlægge den kategori du vil søge på som det øverset. I dit eksempel giver det sig selv, at dæktypen er det øverste. Lige ved siden af kan du så lave et menu punkt hvor Tommer er det øverste, og så fremdeles. 

Edited by TorbenRune (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

hvis jeg vil lave så jeg også kan søge på brede, tommer osv. 

 

skal de så oprettes som product attributes eller product features ?

 

sidst men ikke mindst. kan det passe at lige meget hvilken af de2 overstående jeg oprrettet det i, så kan jeg ik via csv import, finde de filter jeg selv opretter ? det jo faktisk meget vigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Det sidste først: Så længe du har et unikt produktnummer på hvert enkelt dæk, så skal .CVS importen nok sørge for at opdatere priser, lager osv. Det sker helt uafhængigt af hvilke relationer du tildeler produktet.

 

Med hensyn til "søgning", så er den måde du finder produkterne på i dit setup (via menuer (og relationer) i flere lag), ikke det man teknisk kalder for søgning. Der er nemlig ikke tale som at søge på noget, men om at pege sig frem i et hieraki af menuer. (Det er jo sådan set ligegyldigt hvad man kalder det, blot vigtigt at forstå, at "Søg" funktionen i Prestashop ikke kommer i spil her). 

 

Du kan i Prestashop lave menuer ud fra eget valg, så du f.eks. laver en menu som f.eks. starter med at have dæktypen øverst.

Du kan også vælge at skubbe valget et trin ned, så du f.eks. har en menu der som udgangspunkt har f.eks. bredde osv.

 

Du må oprette dine relationer så de passer dit behvo bedst - det kræver nok lidt planlægning. Men der er (næsten) ingen begrænsninger for hvordan du kan sammenflette og niveauopdele kategorier i Prestashop, så det er bare at gå i gang. Når du så indplaverer produktet skal du tildele relationer i alle menutræerne for hvert eneste produkt. Det bliver til en del krydser, men når det er gjort virker det jo fremadrettet og er nok ikke så besværligt at vedligeholde. 

 

Du skal med andre ord slet ikke knytte nogen form for attribut eller egenskab på produktet. Det fremfindes alene via menu-hierakiet. Det vil nok være en god ide, at skrive produktets samlede data i tekstbeskrivelsen - så man under alle omstændigheder har en feed-back på at man har fundet frem til det korrekte produkt (og så du selv kan se, at du har krydset relationerne korrekt af).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...