Johan F Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Jag har fått ett bekymmer och det är att jag har en sida med prestashop 1.4.8 med en massa kategorier, kunder, produkter m.m men vill nu uppgradera till 1.5. Hur gör jag för att föra över min gamla databas till deras nya sida som jag har gjort i prestashop 1.5? Finns det någon modul som man kan köpa som gör detta åt mig har provat med 1 click eller vad den nu heter men det verkar inte som om den vill uppgradera deras gamla sida så därför gjorde jag en ny men behöver alla uppgifterna.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Hoppas du får något svar här, brukar vara lite dött tyvärr på forumet. Jag tror det skall gå om man gör en uppgradering. Jag byggde däremot en helt ny 1.5 sida och inte så smidigt om man sedan vill ha med sig kunder från 1.4.X och jag fick be alla mina kunder registrera sig på nytt. Detta medförde i och för sig att jag kunde ta kontakt med även kunder som inte prenumererar på mitt nyhetsbrev, vilket var bra. Mvh Peder 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mbp Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Jag hade gjort så mycket ändringar i tidigare filer i min 1.4 shop att det inte blev möjligt att uppgradera. Jag blev helt enkelt tvungen att köra en helt ny ren 1.5 installation. Efter att ha försökt flytta databasen åtskilliga gånger och misslyckats så gav jag upp och betalade för tjänsten! Jag aktiverade samma språk i 1.4 som 1.5 samt skapade samma leveransstatusar. http://www.shopping-cart-migration.com/ På deras sida kan du kalkulera hur mycket det skulle kosta att flytta x antal produkter, kunder, ordrar. Lägg på ca 100-150dollar på priset om du önskar kopiera, order id, bilder, seo, och lite annat lull-lull. Dem har ett enkelt steg-för-steg gränssnitt och det enda du egentligen behöver göra är att ladda upp deras fil i gamla och nya webbshoppen. Sedan är allt busenkelt och sköts i deras webb-gränssnitt. När du gjort alla steg får du prova att flytta 10st ordrar, kunder, produkter gratis. Sedan väljer du om du vill betala för att flytta resterande. Man skall veta att det tar ett par timmar att genomföra en flytt men du ser hela tiden hur långt det är kvar. Jag valde under inställningarna att behålla order id. Så i min nya shop finns alla kunder, produkter, ordrar under tidigare id så moduler som ex korsförsäljningen fortfarande fungerar. Man får slanta en del beroende på hur mycket man skall flytta, men i mitt fall vart det helt klart värt det eftersom jag har inte hittat någon annan som kan lösa det och det spar tid. För mig är tid pengar. Jag ser ingen anledning i att köpa deras "paket" där dem gör allt åt dig. Detta grejar du enkelt själv i deras system. Om du har några frågor så kan du skicka ett pm så skall jag försöka hjälpa dig med övriga frågor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts