Jump to content

[SOLVED] Overstap van Ideal Professional naar Omnikassa lukt niet


Recommended Posts

We werken nu nog met Ideal Professional, maar vanwege de extra betaalopties willen we overschakelen naar Omnikassa. Dat lukt echter niet. We gebruiken overigens Ideal-Checkout (www.ideal-checkout.nl) i.c.m. Prestashop 1.5.4.1.

 

Ik ben als volgt te werk gegaan:

Eerst Ideal Professional netjes gedeïnstalleerd via het module-overzicht.

Vervolgens alle Ideal folders + content van de server verwijderd uit de root en de modules-folder.

 

De Omnikassa opties geconfigureerd via de ideal-checkout website.

De folders/files ge-upload naar de server en access rights gezet.

Via de BO Ideal geïnstalleerd.

Hooks gecontroleerd.

 

Tot zover lijkt alles goed te gaan:

hooks.png

 

Maar als ik nu naar afrekenen ga krijg ik geen mogelijkheid geboden om via iDeal af te rekenen.

 

Er gebeuren echter vreemde dingen met de installatie. Gelukkig wel consequent dus reproduceerbaar.

 

Als ik nu in de BO op bij de betaaloptie Ideal herstellen druk, krijg ik de melding: Kan de module niet de-installeren

herstellen.png

 

En als ik nu op Configuratie druk krijg ik de onderstaande melding:

configureren.png

 

 

En als ik nu in de menubalk op Modules klik blijkt iDeal gedeïnstalleerd te zijn.

modules.png

 

 

Verder heb ik gemerkt dat wanneer ik een nieuwe Omnikassa module installeer, de vorige verdwijnt uit de lijst met haken.

 

Dus als ik eerst Ideal installeer, lijkt alles goed te gaan in de BO.

Als ik dan ook nog Credit Card installeer, staan beide opties in het module-overzicht op geïnstalleerd. Maar als ik dan bij de haken kijk is alleen Credit Card zichtbaar.

En als ik dan ook nog Minitix installeer zijn ze volgens de module-lijst alle 3 geïnstalleerd, maar bij de haken is alleen Minitix zichtbaar.

 

Iemand enig idee wat er mis kan zijn of in welke richting ik het zou moeten zoeken?

 

Edited by Toeareg (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Het werkt inmiddels in test-versie. Moet nog testen met echte betalingen.

Het belangrijkste probleem lijkt in ieder geval opgelost.

 

Zoals waarschijnlijk vaak het geval, was het mijn eigen fout (onwetendheid).

Het niet zichtbaar worden van de betaalmethoden lag aan de geïnstalleerde module payment2carriers.

Wanneer je payment2carriers gebruikt moet je, als je nieuwe betaalmethoden installeert, die betaalmethoden ook nog configureren binnen die module. Weer wat geleerd ;)

Na de juiste configuratie te hebben ingevoerd werden de betaalmethoden ineens wel zichtbaar.

 

Het probleem van de hooks die alleen de laatst geïnstalleerde module laat zien bestaat wel nog steeds. Maar dat heeft een lage prioriteit, dus dat laat ik voorlopig nog maar even zo.

 

Link to comment
Share on other sites

Het werkt inmiddels in test-versie. Moet nog testen met echte betalingen.

Het belangrijkste probleem lijkt in ieder geval opgelost.

 

Zoals waarschijnlijk vaak het geval, was het mijn eigen fout (onwetendheid).

Het niet zichtbaar worden van de betaalmethoden lag aan de geïnstalleerde module payment2carriers.

Wanneer je payment2carriers gebruikt moet je, als je nieuwe betaalmethoden installeert, die betaalmethoden ook nog configureren binnen die module. Weer wat geleerd ;)

Na de juiste configuratie te hebben ingevoerd werden de betaalmethoden ineens wel zichtbaar.

 

Het probleem van de hooks die alleen de laatst geïnstalleerde module laat zien bestaat wel nog steeds. Maar dat heeft een lage prioriteit, dus dat laat ik voorlopig nog maar even zo.

Het niet zichtbaar zijn van eerder geïnstalleerde betaalmodules behalve de laatste bij de haken/posities heeft wellicht iets te maken met module namen die hetzelfde zijn (maar dat is slechts een gok). Via modules->posities->Positioneer een module is het altijd mogelijk om handmatig de eerder geïnstalleerde modules opnieuw in te haken.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ze handmatig erin gehangen dus nu zijn ze wel zichtbaar.

Bedankt voor de tip.

 

Maar ik loop nu nog wel tegen het probleem aan dat testbetalingen allemaal vlekkeloos werken, maar live betalingen niet.

Zodra ik overschakel van testomgeving naar live-omgeving is de respons van de Rabobank server niet meer correct.

 

Vervelender is echter dat de Rabo server wel de betaling correct afhandelt. Zolang ik nog op hun server zit krijg ik netjes een bericht dat de betaling correct is verlopen en daar kan ik dan ook een afschrift van printen. Maar wanneer ik dan terug ga naar de winkel, krijg ik in Prestashop de melding Invalid return request.

 

De vraag is nu of dat veroorzaakt wordt door de Rabobank of ligt de oorzaak misschien in een setting die vanuit het Idealcheckout betaalformulier (wel of niet of fout) wordt meegestuurd.

 

Het formulier ziet er als volgt uit:

<form method="post" action="https://payment-webinit.omnikassa.rabobank.nl/paymentServlet">
	<input type="hidden" name="Data" value="currencyCode=978|amount=2500|merchantId=mijn_merchant_ID|normalReturnUrl=http://testurl/idealcheckout/return.php|automaticResponseUrl=http://testurl/idealcheckout/report.php|customerLanguage=NL|paymentMeanBrandList=VISA,MASTERCARD|orderId=112|transactionReference=112n98|keyVersion=1">
	<input type="hidden" name="InterfaceVersion" value="HP_1.0">
	<input type="hidden" name="Seal" value="hier_de_hash_code">
	<input type="submit" value="Continue >>">
</form>

De $_POST respons van de Rabo server ziet er dan als volgt uit:

1. in geval van de testomgeving en met een correcte betaling.

Array
(
    [Data] => amount=2500|captureDay=0|captureMode=AUTHOR_CAPTURE|currencyCode=978|merchantId=002020000000001|orderId=112|.....|responseCode=00
    [Seal] => d031a1b05128960c801ff5440aa8057afba57baec68818549dd9f3720c9577ad
    [InterfaceVersion] => HP_1.0
    [Encode] => 
)

Dit is dus een correcte respons, de $_POST array keys Data en Seal bestaan.

 

2. In geval van de live omgeving met een correcte betaling (volgens de Rabo server):

Array
(
    [base64Response] => PD94bWwgdmVyc2lvbj0iMS4wIiBlbmNvZGluZz0iVVRGLTgiPz48cGF5bWVudE1hbnVhbENvbmZpcm1hdGlvbiB4bWxuczpu.......etc.
    [confirmationVersion] => MR_XMSIG_1.0
)

Dit is waarom het fout gaat. Idealcheckout kan hier niets mee omdat de $_POST array keys Data en Seal niet bestaan.

 

Maar waarom gebeurt dit in hemelsnaam????

 

Ik heb ook al emails gestuurd naar Idealcheckout en naar de Rabobank, maar wacht nog op reactie.

Maar misschien dat iemand hier mij ook wel verder kan helpen.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ideal Checkout heeft inmiddels een patch geschreven om de foutieve return codes af te vangen en de status nogmaals te controleren.

 

Blijkbaar hebben wij hier om een of andere reden te maken met een vrij uniek terugkoppelingsresultaat, want er is dus een maatwerk patch voor nodig om de terugkoppeling naar Prestashop aan de gang te krijgen zoals het hoort.

 

Enfin, gelukkig werkt het nu eindelijk, met dank aan Martijn van Ideal Checkout :)

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...