Jump to content

Seo vid uppgradering från 1.5.1 till 1.5.5


prestalearn

Recommended Posts

Tänkte byta version på Prestashop och samtidigt byta tema och lägga in fler språk.

Det innebär (jag gör en ny ren installation för att göra bytet smidigt) att vissa urler blir såhär:

 

leksaksexempelbutik.se/sv/1-lego/legoborg/

istället för url tidigare som såg ut såhär:

 

leksaksexempelbutik.se/3-lego/legoborg/

Dvs en mapp för språk t.ex /sv/ eller /en/ läggs till framför kategorimappen och siffran på kategorin verkar också bytas ut. Vet inte om man kan ändra detta manuellt?

 

Hur påverkar detta SEO och de positioner jag byggt upp under en längre tid med mina gamla länkar?

Kan jag sätta så kategorierna får samma siffra och jag "bara" får en ny /sv/ undermapp som är skillnaden i länken?

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Alla dina sökresultat hos exempelvis Google kommer att peka till sidor som inte längre finns. Samma sak om du har några djuplänkar, de länkarna kommer också att pekapå sidor som inte längre finns.

 

Skaffa Screaming Frog SEO Spider eller liknande.

Spindla din sida och gör 301 redirect på alla sidor till de nya sidorna i .htaccess.

Lägg även in eventuella djuplänkar som 301 redirect i .htaccess

 

Jag tror inte att det går att bli av med id på kategorier och produkter med mindre än att man ändrar i koden.  Inställningar > SEO & URL  URL Scema tillåter inte att man tar bort {id}.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tack så jättemycket för tipset seomange.

Hur menar du med djuplänkar vs "vanliga" länkar? Är inte riktigt med på vad djuplänkar är och förstod inte helt... :/

 

Hur länge behöver man ha 301-redirects liggandes på ett ungefär innan google bör ha fattat min nya sidstruktur?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Hur menar du med djuplänkar vs "vanliga" länkar? Är inte riktigt med på vad djuplänkar är och förstod inte helt... :/

Djuplänk är en länk som inte pekar till www.dindomän.se utan till exempelvis www.dindomän.se/legobitar/lego.htm

 

 

 

 

 

Hur länge behöver man ha 301-redirects liggandes på ett ungefär innan google bör ha fattat min nya sidstruktur?

 

Tills google indexerat dina nya sidor. Och hur lång tid tar det innan Google indexerat dina nya sidor? Det beror på hur många sidor du har, har sidorna text som G tycker är värt att indexera, hur många länkar du har till din site och troligtvis en drös andra faktorer.

Link to comment
Share on other sites

tack för info! tolkar jag det rätt om det är bäst att alltid försöka få länkar direkt till mindomän.se istället för till en djuplänk på tex en produktsida?

idag har jag lite blandat trots att det i princip bara är en produkt jag försöker ranka på.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...