Jump to content

Opgradere kunder fra gæst til konto


Telda

Recommended Posts

Hej,


 


Jeg har en prestashop webshop, hvor jeg, lige p.t., kun kører med gæste check ud og det er begyndt at skabe lidt problemer for mig.


Problemet er at når kunden har bestilt varer, så får vedkommede mails hvori der står at han kan logge på sin konto og se fakturaen eller at han kan følge sin ordre hvis han er gæst. Her er det så mange går ind og opgraderer deres gæstkonto til en rigtig konto, men så er den ordre de lavede med deres gæste konto ikke synlig i deres rigtige konto.


 


Er der en måde at sammenkæde gæste kontoen og den alm. konto, som brugeren har oprettet efterfølgende?


 


Er der andre der bruger både gæste check ud og alm. konto check ud? Hvordan håndterer i det her problem?


 


På forhånd tak!


Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg har selv netop fået Boostet min template www.savinglives.dk.

Jeg har talt med mange og holdningen var den samme, at få fjernet gæste log in , så folk bliver sendt direkte videre til hvor de skal indtaste kundeinfo.

Det giver på sigt flere ordre jo nemmere og kortere du gør checkout proces for kunden. Mange kører også med OPC system, som du kan søge info om i andre tråde.

 

Du er velkommen til at prøve at smide noget i min kurv og se checkout der..

du kan nemt fjerne gæste log in i dit adm. panel.

mvh

henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik,

 

Lidt OT men jeg fik lige kigget på din shop. Der er en del elementer, som er direkte imod gældende lovgivning, en del som er fejl, og så endelig en del, som nok er mere individuelt vurderet til at være uhensigtsmæssigt.

 

Du får lidt af det her, blot til venlig orientering og som hjælp fra en shopejer til en anden. Jeg håber du tager positivt imod det og at det evt. kan hjælpe andre:

 

1. Du har Handelsbetingelser. Det er selvf. frit for dig at kalde dem hvad du vil, men normalt benyttes Handelsbetingelser for handelskøb (dvs mellem 2 erhvervsparter) og Salgs- og Leveringsbetingelser til forbrugerkøb (dvs. mellem erhvervspart og privatkunde).

 

2. Stavefejl. Dem er der en del af...

 

3. Du forlanger reklamation ved f.eks. beskadiget vare senest 14 dage efter levering. Det må du ikke. Det skal være "hurtigst muligt efter skaden/defekten er konstateret" eller formuleret på anden måde med samme budskab. Essensen er, at kunden jo godt kan komme ud for, at en fejl konstateres mere end 14 dage efter leveringen, men at det stadig er dit ansvar at afhjælpe det.

 

4. Du forlanger udgifter betalt af kunden ved fortrydelse. Det må du ikke på den generelle facon. Kunden skal have mulighed for at fortryde uden udgifter til følge, altså f.eks. ved at afvise pakken ved fragtføreren. Du bør præcisere dette.

 

5. Din Indkøbskurv er rød. Jeg kan se, at du benytter den farve rundt omkring (corporate identity er det nye sort indenfor markedsføring) men rød er en signalfarve om fare. Er det farligt at benytte din indkøbskurv? :-)

 

6. Jeg kan ikke lige se orientering om (endsige accept af) cookies...

 

7. Du skifter ret meget rundt mellem De, du, jeres osv.

 

8. Du skriver en del om betalingskortgebyr (v/Dankort). Men samtidig, at det betaler du for kunden. Hvorfor så skrive en indviklet formel, som blot forvirrer kunden og får advarselslamperne til at blinke?

 

9. Du skriver, at kunden altid ser priser med moms. Men det holder så ikke i dit FO slideshow...

 

10. Du benytter Kjelds "Tilføj til kurv"-tekst. Du bør rette til noget mere flydende, f.eks. "Læg i kurv" eller lignende.

 

11. Købeknappen under hvert produkt er også rød... faresignal...

 

12. Dine varebeskrivelser bør du arbejde lidt med. F,eks. faldt jeg over et AED-skilt, som har en lettere forvrøvlet tekst og ingen oplysninger om fastgørelse (selvklæbende eller krav om skruer?).

 

13. Du bryder din aftale med NETS om prismærkningen. (f.eks. skriver du "73,75 kr"). Det gør mange af os, men det bliver det jo egentlig ikke bedre af :-)

 

14. Din sidebaggrund toner over i sort nedadgående. Jeg ville nok vælge noget lidt mindre 90'er agtigt :-)

 

15. Produktbillederne. De er ikke altid lige gode... Her er der altså ingen undskyldning. Og det er ikke, fordi du skal lokkes til at købe fotogrej i min shop :-) F.eks. er der er kabinet (m "k" og ikke "c"), som har et frygteligt dårligt jeg-har-snuppet-det-fra-min-udenlandske-leverandørs-webside billede. Eller en førstehjælpstaske, hvor det meste af beskrivelsen går på det iøjnefaldende design og valg af farver - men du viser ikke et billede af ydersiden af tasken...

 

16. Dine kursustekster trænger til oprydning. Og der er divergenser mellem de i teksten (pludseligt) angivne priser og de priser, der angives som produktprisen. Det er skidt...

 

17. FO slideshowet. Når man lander på din side, er det første slide om Facebook. Jaja, det er fedt at have venner... men ærlig talt, jeg ville nok vælge at flytte det til senere i rækkefølgen. Er shoppen der for at få venner eller for at sælge produkter/kurser? Det er ved at være sooo-last-year at pladre Facebook ud over sin side.

 

Nå, nok for denne gang. Jeg håber, at du opfatter det positivt med noget feedback. Også selvom der her kun er nævnt nogle lidt kritiske punkter :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej Nick,

Tak for din feedback, puha....tak, men det var faktisk ikke det denne tråd handlende om, men vil da klart få rettet nogle af disse ting.

Som jeg skrev, er jeg igang med at booste min shop, jeg er så bare ikke nået til CMS mm...

i forhold til farvevalg, jeg har hørt at rød er en stop farve, jeg er sikker på det er gisninger, jeg må jo netop arbejde med at prøve forskellige metoder...

Kurserne ryger helt væk fra denne side så det kun er produkter.

Link to comment
Share on other sites

ja jeg er ikke dum, men du aner jo ikke om det har indflydelse på mine konverteringer i forhold til det jeg sælger vel ??

Nu handler det om førstehjælp, kurser, ambulanceuddannet, så måske har det en anden effekt end du tror.....men er glad for dine input og vil helt klart ændre de ting jeg kan, tak.

Link to comment
Share on other sites

Sorry, det var kun ment positivt.

 

Og nej, det er svært at vide nøjagtigt, hvad målgruppen tænker om farverne. Hvis du har mulighed for at lave splittest, vil det nok hjælpe til at vise en tendens.

 

Og jeg synes faktisk, at det meste af dit design er ret flot. Specielt kan jeg godt lide de tre spots ude i højremargin.

 

God fornøjelse med shoppen!

Link to comment
Share on other sites

Telda, her får du en hurtig respons:

 

1. Handelsbetingelser... det signalerer handelskøb og ikke salg til private.

 

2. Keyboard. Hvad blev der af Tastatur?

 

3. "xxx kr" er ikke i tråd med en evt. aftale med NETS.

 

4. Se at få lavet den aftale med NETS eller hvem du nu vælger. Det er ikke ret brugt med Paypal i DK, og langt de fleste kunder benytter altså Dankort eller kreditkort - og bliver skræmt væk af Paypal. Det er godt nok ret branche-individuelt, og du henvender dig jo til tekniknørderne, men alligevel... Generelt signalerer Dankort en vis seriøsitet. Husk, at DK er helt anderledes end udlandet, fordi vi har en ekstremt høj penetration med Dankort.

 

5. Produktbillederne på oversigterne er for små. Det giver FOR megen spildplads rundt om hvert billede og der savnes sammenhæng.

 

6. Sproget i dine Handelsbetimgelser tyder på, at du har sakset fra forskellige steder. Der skal ryddes op. Og jeg ville droppe De og Deres og anvende "du" og "dine" i stedet for, det er mere personligt og nærmest standard i dag.

 

7. Du sender ikke "igennem" Post Danmark. Du BENYTTER eller ANVENDER eller lignende.

 

8. Ved anvendt fortrydelsesret skal du også kreditere fragtomkostningerne.

 

9. Du kan ikke kræve, at kunden skal sende emails og have blå sko på og smile hele dagen, når kunden vil sende en vare retur.

 

10. Overvej om ikke du kan tage telefonen i løbet af dagen. Telefontider kun om aftenen lugter for meget af hobbybiks.

 

11. Arbejd med dine OM OS tekst. Den virker ikke særlig professionel og er lidt selvmodsigende. F.eks. argumenterer du for åbningen af shoppen med, at der mangler den type produkter på markedet. Men nu har du dem jo på markedet...

 

12. Generelt skal du have læst korrektur på dine tekster. Der er mange fejl...

 

13. Det øverste område (med logo og lidt tekster) er for stort. Du benytter enormt meget af skærmens plads på meget lidt. Husk på, at rigtig mange ser shoppen på en slæbbar med 1366 x 768 pixels.

 

14. "Fremhævede produkter"... Tjae... du kunne jo skrive "Prøv at se nærmere på disse spændende nyheder"... lokker det ikke lidt mere? (skidt med at det ikke er nyheder)

 

15. Dine produkttekster.... godt nok er målgruppen vel tekniknørder, men hvorfor skriver du alle specs i en pærevælling i Short Description og så har du ingen salgstekst i Long Description? Short kunne du jo benytte til en teaser-tekst og så alle specs og noget salgs sniksnak i Long. En tese kunne være, at du skal ud at finde kunder blandt ANDRE end tekniknørder, idet disse jo bare kan ordre dimserne på Ebay eller i Alibabas slutkundeshop. Og skal du have fat i nogle lidt mindre hardcore tekniknørder, skal du nok SÆLGE produkterne lidt mere.

 

16. "Tilføj til kurv"... Kjelds spøjse formulering går igen... :-)

 

17. Under Spørgsmål bør du arbejde med formuleringerne. F.eks. ved "Hvornår sender I...", hvor du skriver noget positivt og så hiver det ned med forbehold. Og så skriver du noget mere positivt og hiver det ned igen med flere forbehold.

 

18. Produktnavnene. Hvis tesen om at du skal have kunder også udenfor cirklen af hardcore tekniknørder holder, så bør du benytte varenavnet til en slagstekst og ikke en UTF'er (Uforståelig TrebogstavsForkortelse). Eksempel:

"RII MINI I8" kunne være "Lækkert trådløst tastatur med touchpad". "RII MINI I8" skriver du så i referencefeltet.

 

19. Husk at oversætte alle FO tekster fra engelsk. Altså også PrestaShops tekster.

 

20. "Tilbud" i footeren. Hvis du ingen tilbud har, så slet menupunktet. Det sælger ikke ligefrem, hvis bilforhandleren skriver "INGEN TURBO!" på de fleste biler, vel?

 

Nå, nu fik du lige en svada også :-) Igen, det er positivt ment.

 

/Nick

Link to comment
Share on other sites

Hej Nick,

 

Tusind tak for det. Det hjælper virkelig meget at få lidt feedback. Nogle af punkterne er jeg godt klar over og jeg er i gang med at rydde op, men mange er helt nye for mig.

 

Men en ting undrer mig meget og det er også noget jeg har hørt/læst mange andre steder, men der er en generel holdning at en webshop ikke må være en hobbybiks. Hvorfor er det så slemt? Jeg forstår godt at shoppen skal se pæn ud og tekster skal være velformulerede, så det ikke ligner noget man bare har klasket sammen og så ikke gider gøre mere ved, men hvorfor er det at man ikke må drive en webshop i sin fritid og alligevel gå helhjertet ind i sit projekt? 

 

/David

Link to comment
Share on other sites

David, det må du da også gerne - drive en webshop som hobbyprojekt.

 

Men typisk finder man ret hurtigt ud af, at det alligevel har nogle faste omkostninger til f.eks. webhotel, indløsningsaftale, gateway, min. krav for at honorere en god fragtaftale og så ikke mindst sin egen tid. Tid, som kunne bruges på at tjene RIGTIGE penge...

 

Og så skal det holdes op imod kunderne, som altså bare ikke rigtigt vil handle i hobbybaserede webshops. Kunderne vil have sikkerhed for sin investering, have en vis grad af garanti for at du kan oppebære reklamationsforpligtelserne og kunne henvende sig om 1½ år, når der er spørgsmål om produktet. Derfor vil de handle i en professionel biks, som udstråler styr på sagerne og en vis seriøsitet.

 

Beklager, men for flertallet af kunder er en hobbybaseret biks altså ikke seriøs.

 

Det kan sagtens være, at DU driver din biks seriøst, men er du i gamet for at sælge eller for at opdrage kunderne?

Hvis det er for at sælge, så er den mest farbare vej at udstråle seriøsitet og alt det der.

Hvis det er for at opdrage kunderne... tjae... så held & lykke :-)

 

Med alt det in mente, kan man lige så godt drive sin biks på en måde, der indgyder kunderne en vis grad af respekt og tillid.

 

Min egen shop er også på hobbybasis, men jo mere man driver det som en professionel shop, jo flere kunder og jo mere omsætning får man. Sådan skåret over én kam.

 

Noget af det jeg oftest er støt på, når jeg har holdt møde med endnu en håbefuld mor til en nyfødt baby, der vil åbne "webshop med børnetøj" nr. 578196597 i Danmark er, at man tror, at det er en fritidssyssel. At man ikke behøver bruge mere tid på det end at gå til tennis eller i mødregruppen. Og ret hurtigt går den hårde virkelighed op for dem. Behøver jeg opremse, hvor mange momskvartaler den slags shop holder? :-)

 

Så summa summarum er altså, om man vil det eller ej, at for langt de flestes vedkommende, er man nødt til at drive sin shop på en professionel måde, hvis ikke det skal skabe underskud - eller hvis man har bare en lille drøm, om at den skal generere noget overskud, som kan betale mere end 1/2 L cola en gang imellem.

Link to comment
Share on other sites

Lidt tilbage til emnet i denne tråd: Om man skal have gæstekøb eller ej, afhænger meget af ens varer og kundetyper. Det er et faktum, at folk ønsker at indtaste så lidt oplysninger som muligt  og føle at de skal registrere sig til noget - dette er der lavet utallige tests på. Det er også et faktum, at man skal gøre tingene så nemme som muligt for sine kunder.

 

Derfor ville jeg aldrig drømme om at bede mine kunder om at oprette en konto - men at det rent faktisk er det de gør, når de bruger mit OPC modul, ja det ved de jo ikke, før de evt. kommer tilbage og skal opgradere deres konto - men kun hvis de vil se ordrehistorikken. Hvis de blot kommer igen og vil bestille noget mere, så kan de fint det; de bliver blot oprettet igen. Det skal så også siges, at jeg ikke benytter PrestaShops fakturaer, idet jeg bruger e-conomic - derfor er jeg også nemt forbi problemet med at kunderne skal se faktura, for al reference til dette er fjernet i mails osv. i min shop.

 

Jeg kan kun se, at man bør bede sine kunder om at registrere sig, hvis det er kunder der kommer igen og igen og f.eks. skal genbestille varer, så giver det god mening at lette denne proces fremadrettet.

 

Men man kan altså langt fra skære alle over én kam og sige, at gæstekøb skal fjernes.

Link to comment
Share on other sites

David, det må du da også gerne - drive en webshop som hobbyprojekt.

 

Men typisk finder man ret hurtigt ud af, at det alligevel har nogle faste omkostninger til f.eks. webhotel, indløsningsaftale, gateway, min. krav for at honorere en god fragtaftale og så ikke mindst sin egen tid. Tid, som kunne bruges på at tjene RIGTIGE penge...

 

Og så skal det holdes op imod kunderne, som altså bare ikke rigtigt vil handle i hobbybaserede webshops. Kunderne vil have sikkerhed for sin investering, have en vis grad af garanti for at du kan oppebære reklamationsforpligtelserne og kunne henvende sig om 1½ år, når der er spørgsmål om produktet. Derfor vil de handle i en professionel biks, som udstråler styr på sagerne og en vis seriøsitet.

 

Beklager, men for flertallet af kunder er en hobbybaseret biks altså ikke seriøs.

 

Det kan sagtens være, at DU driver din biks seriøst, men er du i gamet for at sælge eller for at opdrage kunderne?

Hvis det er for at sælge, så er den mest farbare vej at udstråle seriøsitet og alt det der.

Hvis det er for at opdrage kunderne... tjae... så held & lykke :-)

 

Med alt det in mente, kan man lige så godt drive sin biks på en måde, der indgyder kunderne en vis grad af respekt og tillid.

 

Min egen shop er også på hobbybasis, men jo mere man driver det som en professionel shop, jo flere kunder og jo mere omsætning får man. Sådan skåret over én kam.

 

Noget af det jeg oftest er støt på, når jeg har holdt møde med endnu en håbefuld mor til en nyfødt baby, der vil åbne "webshop med børnetøj" nr. 578196597 i Danmark er, at man tror, at det er en fritidssyssel. At man ikke behøver bruge mere tid på det end at gå til tennis eller i mødregruppen. Og ret hurtigt går den hårde virkelighed op for dem. Behøver jeg opremse, hvor mange momskvartaler den slags shop holder? :-)

 

Så summa summarum er altså, om man vil det eller ej, at for langt de flestes vedkommende, er man nødt til at drive sin shop på en professionel måde, hvis ikke det skal skabe underskud - eller hvis man har bare en lille drøm, om at den skal generere noget overskud, som kan betale mere end 1/2 L cola en gang imellem.

 

Hej Nick,

 

Du har givet mig noget at tænke over. Jeg er godt klar over at det er hårdt arbejde at køre en webshop og det skal se seriøst ud og også være det før end kunder gider lægge deres penge i min shop. Jeg takker for al den gode feedback jeg har fået :-)

Edited by Telda (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Lidt tilbage til emnet i denne tråd: Om man skal have gæstekøb eller ej, afhænger meget af ens varer og kundetyper. Det er et faktum, at folk ønsker at indtaste så lidt oplysninger som muligt  og føle at de skal registrere sig til noget - dette er der lavet utallige tests på. Det er også et faktum, at man skal gøre tingene så nemme som muligt for sine kunder.

 

Derfor ville jeg aldrig drømme om at bede mine kunder om at oprette en konto - men at det rent faktisk er det de gør, når de bruger mit OPC modul, ja det ved de jo ikke, før de evt. kommer tilbage og skal opgradere deres konto - men kun hvis de vil se ordrehistorikken. Hvis de blot kommer igen og vil bestille noget mere, så kan de fint det; de bliver blot oprettet igen. Det skal så også siges, at jeg ikke benytter PrestaShops fakturaer, idet jeg bruger e-conomic - derfor er jeg også nemt forbi problemet med at kunderne skal se faktura, for al reference til dette er fjernet i mails osv. i min shop.

 

Jeg kan kun se, at man bør bede sine kunder om at registrere sig, hvis det er kunder der kommer igen og igen og f.eks. skal genbestille varer, så giver det god mening at lette denne proces fremadrettet.

 

Men man kan altså langt fra skære alle over én kam og sige, at gæstekøb skal fjernes.

 

Hej Prestafan1234,

 

Jeg har godt læst mange steder at gæste login er vejen frem for at få bedre konvertering. Men det irriterer mig bare at jeg ikke kan merge kundes første gæste konto og den nye kundekonto. Men det må jeg måske bare leve med?

 

Mht. faktura, så syntes jeg det er en god idé det du gør. For så slipper jeg også for at kunden får en faktura samtidig med at de lægger en ordre, hvilket er en underlig funktion i Prestashop. 

 

Nej jeg er bestemt ikke interesseret i at skære alle over én kam, men hellere gøre så mange tilfredse som overhoved muligt.

 

Tusind tak for din tilbagemelding :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Jeg har sat shoppen til ikke at generere faktura (i back office) og fjernet links i mail til "din konto", så kunden kan ikke se nogen faktura.

 

Det eneste tidspunkt kunden kan se "Min konto" siden er lige efter en ordre, da jeg også har fjernet links til opret konto på siden - undtagen under check ud, hvor man kan logge ind, hvis man allerede er registreret.

 

I de ca. 3 år min shop havde kørt, før jeg fjernede login mulighederne fuldstændigt, var der 1-2 % af mine kunder, der valgte aktivt at oprette en konto og netop derfor fjernede jeg det, da det ikke er relevant (i hvert fald ikke i min shop).

Edited by Prestafan1234 (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Hej Prestafan1234,

 

Jeg har kigget lidt på din løsning og jeg må sige at det er en meget elegant måde at gøre det på, men jeg er i tvivl om hvad kunderne så reelt får ud af at have en kunde konto i din shop? For de kan vel ikke se deres fakturaer der ?

Link to comment
Share on other sites

De får ikke rigtig noget ud af det, det er derfor jeg har fjernet det. Selv om de kommer tilbage og køber igen, så bliver de jo bare oprettet igen og kan så kun lave gæstesporing på den ene ordre. Personligt har jeg det sådan, at jeg er fuldstændig ligeglad med min ordrehistorik i en webshop. Hvis jeg bare har fået min faktura til evt. reklamationer, har jeg ikke behov for at logge ind nogen steder og sidde og holde øje med historik.

 

Det eneste sted, hvor jeg faktisk finder det nyttigt er, når jeg køber moduler til Prestashop - jeg har aldrig brugt det til noget andet i andre online køb. Men det er nok en smagssag og måske brancheafhængig.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...