Jump to content

Slut med Euroline for nye webshops


Prestafan1234

Recommended Posts

Jeg har af flere kunder, jeg laver shops for, fået meldinger om, at Euroline ikke var så nemme at få en indløsningsaftale hos længere. F.eks. var der tidligere på året en kunde, der havde fået oplyst, at man skulle omsætte for minimum 100.000 kr. om året for at indgå en aftale (og det kan være svært at vide/leve op til, når man er nystartet). En anden kunde fortalte, at Euroline midlertidigt havde lukket ned for tilgang af nye kunder.

 

Derfor besluttede jeg at skrive til Euroline og få oplyst præcis, hvad situationen er. De svarede følgende:

 

"Euroline har besluttet at fokusere på SEB bankens mange kunder for at styrke vores position som en førende Nordisk Indløser.

 

Det betyder, at for det danske marked kan vi udelukkende indgå e-handels aftaler med kunder, som har en relation til SEB Banken

 

Derfor er det korrekt at vi ikke kan tilbyde et samarbejde om indløsning, på E-handel med mindre at du som kunde har en relation til SEB Bank."

 

Det er jo skidt for nye webshopejere - enten skal man flytte bank til SEB Banken, eller også er man nødt til at bruge f.eks. Ewire (hvor der er flere ulemper) eller Nets, som er dyre med de internationale kort - og stadig eneste mulighed, hvis man vil have rene dankort.

 

Læs evt. min blog om indløsere og betalingsgateways

Link to comment
Share on other sites

Hmm, den link over er til en amerikansk bank som av en uforstålig grunn kaller seg seg Denmark State Bank.

 

Så langt jeg kan se har Elavon i Europa kun støtte for BeNeLux, Frankrike, Tyskland, Irland, Norge, Polen og England.

 

Jaja, det var det forsøk...

Link to comment
Share on other sites

I forhold til MobilePay, så har Danske Bank meldt ud at der kommer et gebyr på overførsler på et tidspunkt.

Men derudover vil jeg da mene at man ret nemt kan tilføje MobilePay som betalingsmulighed i sin webshop.

 

Så vidt jeg kan se, kræver det blot at man tilmelder et firma-mobilnummer til MobilePay sammen med sin firmakonto, og at man dernæst laver nogle små tilretninger på Kontooverførsel-betalingsmodulet (evt. kopierer det hvis man allerede accepterer kontooverførsler), sådan at kunden kan vælge MobilePay som betalingsmulighed, og dernæst får en besked om at han skal benytte MobilePay til at overføre beløbet til det angivne nummer. Nøjagtig samme fremgangsmåde som ved en kontooverførsel, bortset fra at kunden bliver oplyst et telefonnummer frem for et kontonummer...

Link to comment
Share on other sites

Uanset hvor nemt det måtte være rent programmeringsmæssigt, så mister man altid kunder, hvis de først skal "tilmelde-sig-et-eller-andet-nyt" for at kunne betale i en webshop.

 

Dankort, Dankort og Dankort...

Link to comment
Share on other sites

Mit indlæg var blot ment som et svar til Keld, der nævnte MobilePay som noget man måske kunne tilbyde sine kunder engang ude i fremtiden. Som jeg beskriver det ovenfor, så ville det faktisk være nemt at implementere en simpel MobilePay-løsning allerede på nuværende tidspunkt.

 

Men jeg er helt enig i at man som dansk webshop ikke kan undgå at tage imod dankort. Så kan det godt være at 90% af kunderne har et Visa/Dankort og derfor sagtens kan betale selvom shoppen kun tager imod internationale kreditkort, men det at kunne vise dankort-logoet i sin shop, skaber en tillid hos forbrugerne som i mine øjne langt overstiger udgiften til indløsningsaftalen.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo ikke kun Dankort, der tales om i denne tråd, men derimod de internationale kort, som Euroline p.t. har håndterer ganske fint for os med små webshops.

Link to comment
Share on other sites

På Danske Banks website står følgende i deres MobilePay-faq:

 

Med vores første version af MobilePay kan du sende op til 1.000 kr. om dagen - dog max. 500 kr. pr gang. Ud over den daglige grænse er der en lovmæssig beløbsgrænse, som betyder, at du kan foretage ind- og udbetalinger for 18.000 kr. pr. kalenderår. I tredje kvartal af 2013 forventer vi at komme med en opdateret version, som giver mulighed for højere beløbsgrænser.

 

Synes ikke det er helt klart formuleret, men med "indbetalinger" må der vel næsten menes at man maks kan modtage 18.000 kr. om året.

 

I deres vilkår for brugen af MobilePay står dog også: "MobilePay må ikke anvendes erhvervsmæssigt, og erhvervsdrivende kan derfor ikke indgå aftale om brug af MobilePay".

Link to comment
Share on other sites

Det lyder ikke til, at MobilePay er gearet til at være afløser. Dels kan man jo ikke bruge et maksimum på 18.000 kr. årligt til noget - og ej heller et maks. på 500 kr. pr. ordre.

 

Hvis nu Ewire ville ændre på deres forretningsgang, kunne de være et godt alternativ. Men det er de efter min mening ikke endnu, fordi de selv sender en mail til ens kunde efter køb og beder kunden oprette sig hos dem. Og det duer bare ikke.

 

Så der er vidst ikke rigtigt noget alternativ endnu:-(

Link to comment
Share on other sites

Hvad med Swedbank?

 

Kikker jeg under priser og vilkår, så har det et etableringsgebyr. Dét er de dog ikke meget for at oplyse på deres side.

 

Det synes som om, at man kan ansøge, og så får man priserne at vide bagefter. Så kan man jo altid sige nej.

 

Med Euroline vidste vi, at der ikke var noget etableringsgebyr. Transaktionsafgiften fik man først at vide bagefter. Men mon ikke den er ens for alle os små webshop ejere?

Link to comment
Share on other sites

Hvad med Swedbank?

 

 

Det tilbud har jeg også lige fået fra min bank. Desværre kræver det, at man er tilmeldt.

 

"For at lave en Swipp-overførsel skal både afsender og modtager være tilmeldt. Inden du afsender en Swipp-overførsel, får du at vide hvilket kaldenavn (fx modtagers navn), modtager har. Det giver dig sikkerhed for, at du overfører til den rigtige person."

 

Men hvis det bliver populært nok, kan det da også være et alternativ, men vel mest på sigt, når det bliver udbredt.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder ikke til, at MobilePay er gearet til at være afløser. Dels kan man jo ikke bruge et maksimum på 18.000 kr. årligt til noget - og ej heller et maks. på 500 kr. pr. ordre.

 

Hvis nu Ewire ville ændre på deres forretningsgang, kunne de være et godt alternativ. Men det er de efter min mening ikke endnu, fordi de selv sender en mail til ens kunde efter køb og beder kunden oprette sig hos dem. Og det duer bare ikke.

 

Så der er vidst ikke rigtigt noget alternativ endnu:-(

 

Omtalte email hos ewire har de mulighed for at slå fra, det kræver blot man slev skriver til dem, så kan de slå det fra på ens konto. Det samme gælder deres nemID/SMS/Pas validering.

Link to comment
Share on other sites

Vi må jo bare håbe at Euroline ikke lukker helt ned i Danmark, kan se at mine kunders brug af Mastercard er steget rigtig meget det seneste halve år, om det så er fordi det er mere udbredt nu, eller kundens mulighed for lidt kredit skal jo være usagt.

Hvad med NETS? er der ikke noget med deres gebyrer for kreditkort er faldet? Ville være rart med 1 faktura pr måned for alle gebyrer Dankort, Visa og Mastercard. er lidt træls de trækker gebyr direkte i indbetalingerne.

 

Aupino

Link to comment
Share on other sites

Ewire er jo nærmest latterligt amatøragtige. Alene det sølle kontoudtog man kan printe fra websiden, er til at begå sepuku over.

De kan på ingen måde erstatte nogen som helst professionel konkurrent.

Enig, men synes dog de har gjort fremskridt de sidste par år i forhold til brugervenlighed. Ganske fornuftig betalingsudbyder til nystartede/hobby shops.

 

En af mine kunder har lige søgt hos Swedbank nu. Jeg skal nok berette om det, når jeg ved noget mere:-)

Ser jeg frem til. Er selv blevet godkendt til dankort fornylig og havde egentlig regnet med at hoppe på Euroline til udenlandske betalingskort. Så erfaringer med alternativer ud over Nets/Teller værdsættes.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg har ligeledes en kunde som har ansøgt Swedbank om en indløsningsaftale (dog ikke til en Prestashop), og han fik for et par dage siden en mail fra dem, hvor de skrev og spurgte om han stadig var interesseret i at de behandlede ansøgningen. Ansøgningen var indsendt til dem i starten af august, og havde åbenbart bare ligget og samlet støv i deres indbakke siden - Swedbanks undskyldning lød på travlhed...
 

Link to comment
Share on other sites

De tager da godt nok god tid.

 

Jeg er i mellemtiden hoppet på Teller. Kostede lidt mere, men hurtig behandlingstid og fungere ganske fint.

Kan du oplyse lidt om tilmeldingsgebyr og andre gebyrer?

Link to comment
Share on other sites

OK, så hvis det er samme priser, så er det ikke interessant for os små webshops.

Jeg har nu stadig min aftale med dem til dankort - har egentlig overvejet at droppe den, da alle betaler med Visa Dankort, men har ikke fået gjort mere ved det.

 

Bortset fra det, så plejer deres behandlingstid at være op til 8 uger (faktisk 10 for en af mine kunder for nylig), og så er de ved mange begyndt at kræve bankgaranti/sikkerhedsstillelse på 50.000 kr. eller mere.

Link to comment
Share on other sites

Nets/Teller behandlingstid er meget forskellig afhængigt af årstiden = der er travlest om efteråret og op til jul. Kravet om sikkerhedsstillelse er mest for bestemte brancher.

Ja, det var også min opfattelse - men det her er altså hele sommeren vi taler om (flere forskellige kunder, jeg har). Og branchen er hverken mobiltelefoner, iphone covers, elektronik eller andet, hvor de normalt kræver sikkerhed. Så måske rammer man bare en venlig medarbejder en gang imellem hos dem:-)

Link to comment
Share on other sites

Det er supergodt at få forskellige inputs i denne tråd, som jo blot startede med, at man ikke længere kan få Euroline. Indløsningsaftaler og betalingsgateways er noget af det mest forvirrende, når man starter en shop op. Så jeg synes, det er fedt, at så mange skriver om alternativer, ventetid og for og imod :-)

Link to comment
Share on other sites

Der var én der nævnte at Ewire ikke er professionelt. Jeg benytter Ewire og er ganske udemærket tilfreds. Det er stabilt, virker fint og alle de nævnte emails de sender, pass validering, NemID, etc., kan man jo blot bede om at få slået fra.

 

Kan det uddybes hvorfor de er amatøragtige? Jeg har ikke benyttet andre end Ewire endnu, så det kan nemt være min manglende erfaring der gør, at jeg ikke kan se hvorfor de er amatøragtige.

 

Én kæmpe udfordring har de dog efter min mening. De hæver betalingen hos kunden med det samme som der bliver foretaget et køb og dermed bliver pengene deponeret hos Ewire indtil varen er sendt og man hæver pengene til ens konto. Problemet heri er, at kunden ikke altid forstår at det er Ewire der har hævet pengene og at de er deponeret hos dem, hvilket jeg godt kan forstå. Det er ikke ulovligt at de trækker pengene og opbevarer dem, men det kan være meget svært at forklare kunden.

 

Vi har dog sjældent haft udfordringer med det problem, da vi sender varerne relativ hurtigt efter bestilling.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...