Jump to content

[Løst]SEO Tips til PrestaShop og andre websteder


KimTheMan

Recommended Posts

Jeg fandt disse sider på nettet. Og tænkte om det stadig er sider der kan bruges til noget?

 

Jeg kører med PrestaShop™ 1.5.4.0.

 

Siderne jeg snakker om er disse:

 

http://www.presto-ch...estashopseotips

 

http://www.presto-ch...l-redirect.html

 

http://www.presto-ch...plicate-url-fix

 

Og nogen der kender til det Duplicate URL Redirect modul?

 

Og det samme med Duplicate URL Fix. Er det stadig noget der er brugbart på min version?

 

(Har købt bogen "SEO 2.0 på1027 sider" Så skal nok få kigget noget mere på det SEO optimering.

Edited by KimTheMan (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Hej Kim.

 

Jeg ved ikke hvilken version af prestashop du bruger, men jeg har lige hjulpet en kunde der brugte Duplecate URL redirect i en nyere version af prestashop, det giver stadigvæk massive problemer.

 

Tag i stedet for et kig på min modul her: http://www.prestatips.dk/shop/da/prestashop-moduler/11-dublicate-content-handler-til-prestashop.html Det løser 99% af duplicate content problemerne i prestashop.

Link to comment
Share on other sites

Duplicate URL Fix, er blevet lavet i orden i senere versioner end 1.4.x something.

 

Jeg benytter både Tims modul og Tomergs modul, og før hvor jeg kun havde Tomergs modul har jeg haft sindsygt mange irreterende lorte URLs som bliver indekseret, fordi PrestaShop selv er så håbløs dårlig til at få styr på det.

 

Min anbefaling er at starte ud med Tims modul.

Link to comment
Share on other sites

Det nederste forslag i de urls handler om at gøre forskellige ting alt efter om man er bot eller menneske. Det vil jeg mene er i strid eller på kant med Googles retningslinjer.

 

Det med meta dataerne ændre ikke på at sidernes indhold stort set er ens :)

 

Mit modul fikser alle 3 problemstillinger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft Changeos modul til duplicate URL - og det var jeg egentlig ganske tilfreds med. Men så opdaterede jeg min shop fra version 1.3 til 1.4 og senere til version 1.4.9 - og i samme forbindelse fik jeg shoppen oversat til svensk og finsk. Et eller andet sted gik der noget galt og jeg havde tonsvis af 404 sider. Det løste modulet fra changeo ikke. Jeg spurgte dem, om de kunne give en forklaring på de mange 404-sider, men de meldte pas og sagde, at det ikke var pga. deres modul. (Fair nok)

 

Nu har jeg Tims modul og jeg gik fra at have over 3000 sider med problemer i Xenu til ganske få fejl (jeg nemt selv kan rette). Tim hjalp også lige med nogle underlige fejl, som Google stadig syntes jeg havde (for de meget interesserede sender jeg gerne et eksempel på, hvordan mine sider så ud).

Konklusionen herfra er i hvert fald, at sider redirectes, Sider der før endte i en 404-side sendes til min forside (hvilket ikke er det mest optimale, men dog meget bedre end en 404-side)

 

Så jeg kan kun anbefale Tims modul:-)

Link to comment
Share on other sites

Tak for de mange fine svar.

 

Min nuværende test shop, der er noget af det blevet indexseret i google, og jeg vil spærre for søgemaskinerne helt til min test shop på mit subdomæne.

Hvad er den nemmeste måde at gøre dette på? (åbner test shoppen engang imellem inde i vedligeholdelses funktionen, for at teste dankort forsendelse, e-mail afsendelse osv).

Skal og kan det gøres med htaccess, eller skal man bruge robots.txt-filen?

For det skulle jo ikke være nødvendigt at gemme det i et adgangskodebeskyttet indeks.

 

Hvis man nu vil lave god SEO på diverse sider på ens shop. Hvad er det så for sider man skal satse på. Og med det mener jeg hvad siger der er mulighed for google indexseret nu efter jeg har installeret dette " Tims modul".

 

Jeg har nemlig en kategori med mange ens vare. Hvor teksten stort set er ens til varene da den eneste forskel på varene er små forskellige som 1 år, 2 år, 3 år og 1 computer, 2 computere osv. Og det vil jo så nok blive set som duplicate content af google.

 

Kan det forresten passe at man med prestashop "kun" har en title side. Hvor man fra alm. html kunne lave title sider til hver side. Og måske den vej rundt gøre lidt SEO.

Link to comment
Share on other sites

- I stedet for, at vi skal skrive en hel roman omkring, hvad man skal satse på (for der er mange ting!) synes jeg hellere du skulle læse Thomas Rosenstands SEO-LEX og få styr på det mest basale SEO.

 

- Hvis du har produkter der ligner hinanden kan du jo oprette dem som varianter.

 

- Du har en side title og beskrivelse til alle dine sider

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg smidt shoppen på min hoveddomæne. Og vil så lave

RewriteEngine on

Redirect 301 /gammelurl.html http://www.ditdomain.dk/nyurl.html

 

i .htaccess filen.

 

Men hver gang jeg gør det og tjekker op derefter på google efter at have opdateret Præferencer separator_breadcrumb.png SEO & URLs.

Så virker det ikke. Og når jeg så derefter tjekker i .htaccess filen på domænet så er mine ændringer der pludselig ikke mere.

 

Nogen der kan hjælpe? (Kan det have noget med det modul jeg købte ved dig Timpet?)

Link to comment
Share on other sites

Htaccess filen med redirectet skal ligge på det gamle domæne. Når når du retter og gemmer under seo og urls så dannes der en ny htaccess fil til shoppen. Hvis du vil tilføje ekstra tin til den kan det gøres under generator delen af prestashop, jeg kan ikke lige huske hvad hovedfanen hedder.

Link to comment
Share on other sites

Uhm forstår vist ikke helt det du skriver.

Har et hoveddomæne hvor ingen shop har været tilknyttet. Kun alm. HTML sider. Har så installeret en prestashop som et subdomæne. Og nu vil jeg så have flyttet shoppen fra subdomænet over på mit hoveddomæne. Men hvor jeg gerne vil have min Google placering med fra mine HTML sider fra hoveddomænet. Så når de findes på Google at de kommer ind på shoppens forskellige sider på mit hoveddomæne.

Men fordi Brugervenlig URL omskrivning er aktiveret så omskriver den selv en ny htaccess fil når Urls opdateres som de netop skal når man har flyttet shoppen. Så fatter altså stadig ikke hvordan jeg får min Redirect med over fra min gamle hjemmeside og til den nye som så er min shop? (er måske lidt fatdum)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Jo det er det nok. Så er det bare lige at være god nok til at gennemskue det :) Og det er nok der det halter en del :D

 

Men efter links at dømme, er det vist noget med udtjekning/ kurv at gøre, samt konto, og ordre historie.

 

Mit theme er bare standart theme. Og kører med PrestaShop™ 1.5.4.1

 

Men ser man denne video og i sært det han siger efter 8 1/2 minut, så skal jeg vist have styr på det:

http://www.concept-i.dk/blog/pas-pa-med-nofollow-links.html

Link to comment
Share on other sites

Det var egentlig mest fordi jeg så kunne svare dig fra mobilen, det vil forumet ikke her ikke være med til. Men hvis du kunne tænke dig at jeg fjerner dem så kan vi også godt lave en aftale om det i mod betaling selvfølgelig. Men du kan starte med at kigge i blockmyaccount og blockuserinfo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fundet disse linjer i blockuserinfo.tpl i blockuserinfo

"

<a href="{$link->getPageLink($order_process, true)}" title="{l s='View my shopping cart' mod='blockuserinfo'}" rel="nofollow">{l s='Cart' mod='blockuserinfo'}
<span class="ajax_cart_quantity{if $cart_qties == 0} hidden{/if}">{$cart_qties}</span>
<span class="ajax_cart_product_txt{if $cart_qties != 1} hidden{/if}">{l s='Product' mod='blockuserinfo'}</span>
<span class="ajax_cart_product_txt_s{if $cart_qties < 2} hidden{/if}">{l s='Products' mod='blockuserinfo'}</span>
<span class="ajax_cart_total{if $cart_qties == 0} hidden{/if}">
{if $cart_qties > 0}
{if $priceDisplay == 1}
{assign var='blockuser_cart_flag' value='Cart::BOTH_WITHOUT_SHIPPING'|constant}
{convertPrice price=$cart->getOrderTotal(false, $blockuser_cart_flag)}
{else}
{assign var='blockuser_cart_flag' value='Cart::BOTH_WITHOUT_SHIPPING'|constant}
{convertPrice price=$cart->getOrderTotal(true, $blockuser_cart_flag)}
{/if}
{/if}
</span>
<span class="ajax_cart_no_product{if $cart_qties > 0} hidden{/if}">{l s='(empty)' mod='blockuserinfo'}</span>
</a>
"
"
<a href="{$link->getPageLink('my-account', true)}" title="{l s='View my customer account' mod='blockuserinfo'}" rel="nofollow">{l s='Your Account' mod='blockuserinfo'}</a>
"
"
<a href="{$link->getPageLink('my-account', true)}" title="{l s='View my customer account' mod='blockuserinfo'}" class="account" rel="nofollow"><span>{$cookie->customer_firstname} {$cookie->customer_lastname}</span></a>
"
"
<a href="{$link->getPageLink('index', true, NULL, "mylogout")}" title="{l s='Log me out' mod='blockuserinfo'}" class="logout" rel="nofollow">{l s='Log out' mod='blockuserinfo'}</a>
"
"<a href="{$link->getPageLink('my-account', true)}" title="{l s='Login to your customer account' mod='blockuserinfo'}" class="login" rel="nofollow">{l s='Login' mod='blockuserinfo'}</a>
"
 
Mvh Kim
Link to comment
Share on other sites

Takker,

Kan forstå Napz måske ikke er enig i, dette skal laves om. Hvad er din mening Timpet?

 

Så når jeg fjerner re="nofoloow". Så skal de se sådan ud som i nedenstående?

 

<a href="{$link->getPageLink($order_process, true)}" title="{l s='View my shopping cart' mod='blockuserinfo'}">{l s='Cart' mod='blockuserinfo'}

<span class="ajax_cart_quantity{if $cart_qties == 0} hidden{/if}">{$cart_qties}</span>

<span class="ajax_cart_product_txt{if $cart_qties != 1} hidden{/if}">{l s='Product' mod='blockuserinfo'}</span>

<span class="ajax_cart_product_txt_s{if $cart_qties < 2} hidden{/if}">{l s='Products' mod='blockuserinfo'}</span>

<span class="ajax_cart_total{if $cart_qties == 0} hidden{/if}">

{if $cart_qties > 0}

{if $priceDisplay == 1}

{assign var='blockuser_cart_flag' value='Cart::BOTH_WITHOUT_SHIPPING'|constant}

{convertPrice price=$cart->getOrderTotal(false, $blockuser_cart_flag)}

{else}

{assign var='blockuser_cart_flag' value='Cart::BOTH_WITHOUT_SHIPPING'|constant}

{convertPrice price=$cart->getOrderTotal(true, $blockuser_cart_flag)}

{/if}

{/if}

</span>

<span class="ajax_cart_no_product{if $cart_qties > 0} hidden{/if}">{l s='(empty)' mod='blockuserinfo'}</span>

</a>

 

<a href="{$link->getPageLink('my-account', true)}" title="{l s='View my customer account' mod='blockuserinfo'}">{l s='Your Account' mod='blockuserinfo'}</a>

 

<a href="{$link->getPageLink('my-account', true)}" title="{l s='View my customer account' mod='blockuserinfo'}" class="account" rel="nofollow"><span>{$cookie->customer_firstname} {$cookie->customer_lastname}</span></a>

 

<a href="{$link->getPageLink('index', true, NULL, "mylogout")}" title="{l s='Log me out' mod='blockuserinfo'}" class="logout">{l s='Log out' mod='blockuserinfo'}</a>

 

<a href="{$link->getPageLink('my-account', true)}" title="{l s='Login to your customer account' mod='blockuserinfo'}" class="login">{l s='Login' mod='blockuserinfo'}</a>

 

Mvh Kim

Link to comment
Share on other sites

Kan se jeg glemte at linke til værktøjet før hvorfra man kan tjekke ens side for NoFollow links.

 

http://www.searchenginegenie.com/nofollow-checker-tool.php

 

Men der finder den ikke noget på www.ithansen.dk

 

Men som sagt, når jeg kigger i mit program WebSite Auditor. Så skriver den ud fra hver side der er 8 NoFollow links. Og før jeg lavet de tidligere skrevne ændringer mener jeg den skrev der var 12.

 

Du skriver jeg da bare kan åbne kilde koden. Men der er vel ikke en "bare kildekode" der virker til alle siderne?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...