Jump to content

løst: Identiske metabeskrivelser pga. side 2 samme beskrivelse?


Martin.s.

Recommended Posts

Hejsa,

 

I kategorier med flere sider med produkter får jeg fejlbesked i webmastertools - I punktet "optimeringer - HTML-forbedringer" = At jeg har identiske metabeskrivelser?.

 

Det skyldes at metabeskrivelsen går igen på side 2 og det ser Google som en fejl, hvad kan man gøre for at forhindre dette

 

Jeg kan ikke engang se at man manuelt kan lave en anden produktbeskrivelse på side 2.

 

Håber ovenstående giver mening og nogen har et løsningsforslag

Edited by Martin.s. (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Der er ret stor forskel på de 2 moduler, modulet fra presto redirecter produkt URLs hvis der er kommet et forkert kategori navn med i. Mit modul lægger en canonical tag på i stedet for, der er fordele og ulemper ved begge dele, men med mit modul risikere man ikke at ryger igennem 2-3 redirects og dermed miste links juice undervejs.

 

Når det er sagt, så gør mit modul meget mere end det. Det noindex et par sider der ikke bør være med i index, og sætter canonical tagget på en helveds masse sider som skaber dublicate content, og med alle de opdatering Google kommer med, specielt deres Panda er blevet hidsigt over for den slags, så har modulet sin berettelse.

 

Jeg har selv brugt presto-changes modul, og måske man med fordel kan benytte begge 2.

 

Tim

Link to comment
Share on other sites

Der er ret stor forskel på de 2 moduler, modulet fra presto redirecter produkt URLs hvis der er kommet et forkert kategori navn med i. Mit modul lægger en canonical tag på i stedet for, der er fordele og ulemper ved begge dele, men med mit modul risikere man ikke at ryger igennem 2-3 redirects og dermed miste links juice undervejs.

 

Når det er sagt, så gør mit modul meget mere end det. Det noindex et par sider der ikke bør være med i index, og sætter canonical tagget på en helveds masse sider som skaber dublicate content, og med alle de opdatering Google kommer med, specielt deres Panda er blevet hidsigt over for den slags, så har modulet sin berettelse.

 

Jeg har selv brugt presto-changes modul, og måske man med fordel kan benytte begge 2.

 

Tim

 

Hej Tim

 

Det lyder jo meget interessant. Mht. viderestilling til kanoisk URL, er der så forskel på, hvordan dit modul håndterer dette vs. den indbyggede funktion i PrestaShop (der så vidt jeg husker, blev introduceret et stykke inde i PS 1.4 versionerne)?

Link to comment
Share on other sites

Viderestilling til kanonisk URL er lige præcis det som presto-changeo's modul gør. Mit modul håndtere både det, men også det faktum at man har sorterings, filterings, sideskift, og antalprodukter pr. side URLs i prestashop. Det håndtere mit modul ved at lægge canonical tag ind på alle siderne, det gælder for producenter, manufactures, kategorier, produkter, cms sider, forsiden ja og så alle de andre sider der er nævnt på produkt siden.

 

Jeg tror grunden til at mit modul ikke er blevet et salgs hit er fordi folk ikke forstår hvad Dublicated content handler om, og hvad det faktisk kan gøre ved butikken hvis man ikke gør noget ved det, og sidst men ikke mindst at det er stort set umuligt at komme igen når skaden først er sket - man kan derefter godt bare købe mit modul og installere det, men når google først har lagt en straf på ens webshop så er den ikke bare sådan at slippe af med igen.

 

Oftest når jeg sælger mit modul, så er det når et SEO firma er igang med at optimere en webshop, og jeg får så en henvendelse fra butiksejeren der spørger om jeg kan implementere en hel masse canonical tags og noindex, og så får jeg som reglen en liste med URL's.

 

Så svare jeg selvfølgelig pænt at det kan jeg godt, og at det tager ca. 2 timer at sætte op, men jeg synes egentlig bare de skal købe mit modul som koster ca. en ½ timepris, det gør nøjagtigt det de beder om. :) Det lyder måske som en plat slagstale, men det er det faktisk ikke. Dublicated content er et kæmpe problem i prestashop, og det er det fortsat. Hvis man tror man gardere sig ved at aktivere robots.txt så tager man grusomt fejl.

 

Jeg håber det er forklaring nok, ellers må du råbe højt igen :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Viderestilling til kanonisk URL er lige præcis det som presto-changeo's modul gør. Mit modul håndtere både det, men også det faktum at man har sorterings, filterings, sideskift, og antalprodukter pr. side URLs i prestashop. Det håndtere mit modul ved at lægge canonical tag ind på alle siderne, det gælder for producenter, manufactures, kategorier, produkter, cms sider, forsiden ja og så alle de andre sider der er nævnt på produkt siden.

 

Jeg tror grunden til at mit modul ikke er blevet et salgs hit er fordi folk ikke forstår hvad Dublicated content handler om, og hvad det faktisk kan gøre ved butikken hvis man ikke gør noget ved det, og sidst men ikke mindst at det er stort set umuligt at komme igen når skaden først er sket - man kan derefter godt bare købe mit modul og installere det, men når google først har lagt en straf på ens webshop så er den ikke bare sådan at slippe af med igen.

 

Oftest når jeg sælger mit modul, så er det når et SEO firma er igang med at optimere en webshop, og jeg får så en henvendelse fra butiksejeren der spørger om jeg kan implementere en hel masse canonical tags og noindex, og så får jeg som reglen en liste med URL's.

 

Så svare jeg selvfølgelig pænt at det kan jeg godt, og at det tager ca. 2 timer at sætte op, men jeg synes egentlig bare de skal købe mit modul som koster ca. en ½ timepris, det gør nøjagtigt det de beder om. :) Det lyder måske som en plat slagstale, men det er det faktisk ikke. Dublicated content er et kæmpe problem i prestashop, og det er det fortsat. Hvis man tror man gardere sig ved at aktivere robots.txt så tager man grusomt fejl.

 

Jeg håber det er forklaring nok, ellers må du råbe højt igen :)

 

Hej Tim,

 

Så er modullet købt og installeret, bare skønt.

 

Ved du hvor lang tid der cirka går før man i webmaster tools (i punktet Optimering HTML forbedringer) kan se at dublicate content er reduceret?.

Mvh

Martin

Link to comment
Share on other sites

Hej Martin.

 

Jeg kan ikke sætte tid på, men det vil være efterhånden som google kommer alle siderne igennem med deres crawlere. Du kan via webmaster tools skubbe alle linkene siderne til indexering, det kan du prøve for at fremskynne processen :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal bestemt have kigget nærmere på dit modul Tim. Jeg har (stadig) massive problemer med forkerte URLs som PrestaShop selv har opfundet et sted i en af mine opgraderinger - og stadig gør, fordi jeg har tre sprog. Jeg gik i gang med at rette alle links i min .htaccess fil, men det var jo så kun lige til næste gang, den blev genereret, hvorefter alt blev overskrevet.

 

Jeg har URL's som f.eks. disse.

http://jojoba.dk/da/...delsbetingelser, der også indekseret med denne (404-side)

http://jojoba.dk/da/content/jojoba.dk/da/content/3-handelsbetingelser

der som det kan ses gentager domænenavn og hele stien på en ny side, der ikke kan findes på alle tre sprog

 

Her er et eksempel fra en svensk del af siden:

http://jojoba.dk/sv/bageartikler/jojoba.dk/sv/bageartikler/309-tyllesaet-med-29-dele-i-rustfrit-stal-leveres-i-plastikaeske.html

 

Jeg har nu over 1000 af disse links der giver fejl i Google Webmaster. Jeg aner ikke, hvordan de er opstået, men de er i hvert fald ikke for tilbagegående :-( Vil modulet opfange disse fejl og redirecte?

Edited by Prestafan1234 (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Det er nogen rigtig kedelige urls du får med der, de giver ikke engang en 404 side, men bare en blank side.

 

Mit modul redirecter slet ikke noget, det indsætter enden et noindex tag eller et canonical tag i headeren delen af HTML koden. Da der ikke vises noget på dine sider kan du ikke få noget output i headeren. Der må være links forskellige steder i din butik der peger på de urls, de steder skal du have fundet, du hælder jo også sidens link juice ud i de blanke huller :)

Link to comment
Share on other sites

Det er nogen rigtig kedelige urls du får med der, de giver ikke engang en 404 side, men bare en blank side.

 

Mit modul redirecter slet ikke noget, det indsætter enden et noindex tag eller et canonical tag i headeren delen af HTML koden. Da der ikke vises noget på dine sider kan du ikke få noget output i headeren. Der må være links forskellige steder i din butik der peger på de urls, de steder skal du have fundet, du hælder jo også sidens link juice ud i de blanke huller :)

 

Jeg er helt enig, det er et kæmpe problem, som jeg ikke har kunne finde en løsning på - har ellers prøvet lidt af hvert. Jeg kan ikke forstå, hvor de links kommer fra, andet end jeg ved, at de opstod efter jeg opgraderede til version 1.4.x. Jeg er efterhånden nået til den konklusion, at shoppen skal installeres forfra fordi jeg ikke tør opgradere igen uden at have fundet årsagen. Så ligeså snart der er to torsdage i en uge, bliver det gjort.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej Timpet,

Jeg har samme problem som trådstarter på min shop www.hopogleg.dk  Og på denne bruger jeg ellers dit DC handler modul. Og håbede det blev løst ved jeg samlede og viste alle varende på 1 side. Men ser ud til der stadig er problemer.

Så hvad er det helt præcist jeg skal gøre med dit modul for at undgå sider med identiske metabeskrivelser set med google´s øjne?

Mvh. Kim

Edited by KimTheMan (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Hej Kim

 

Et hurtigt bud udfra et kig i din htmlkode er, at du ikke har konfiguret modulet, i bunden af konfigurationen skal du tag stilling til om der skal bruges canonical eller rel=next/prev på paginationen, og før du har taget stilling til det sker der ikke noget i kategorierne.

 

Det ser sådan her ud i modulet: http://screencast.com/t/obDTmpqhGN

 

Jeg anbefaler i øverigt at du bruger rel=next/prev hvis du har pagination i kategorierne og ellers canonical tagget.

 

Hvis du har yderligere support så skriv mig en mail på [email protected], så behøver vi ikke genere de andre i tråden med support til dig :)

 

Iøvrigt kan jeg ikke udelukke at du selv har lavet identiske sidebeskrivelser på produkter, mit modul håndtere kun de fælder der skabes dynamisk i prestashop.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...