Jump to content

Behöver hjälp med Tema/Färg och lite andra frågor


cia.b

Recommended Posts

Är nybörjare på PS men har fått till det ganska bra men har ett par frågor som någon kanske kan svara på!?

1. Hur och var kan man ändra färgerna/temat på shopen, vill ha det rosa som ligger under mappen themes/prestashop/img........om jag FTP:ar upp det vart lägger det sig då, eller hur gör man?

2. Har ett problem som helt plötsligt uppstått. När man klickar på en länk i produktlistan så kan inte sidan hittas alls, det har funkat förr. Det står tex nummer i länken om man för muspekaren över en länk??
Vad kan ha hänt där??

3. Om jag vill ha en modul som ligger till vänster flyttad till höger spalt, hur gör man då??

4. Kan man ändra storleken på bokstäverna under tex kategorier, har så många kategorier att spalten blir megalång?

Ja det var ett par stycken frågor som jag behöver svar på och hoppas på snar hjälp!
Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

1. Vill du ändra färger gör du det enklast i css-filen. Ta fram html-koden för sidan, leta upp det du vill ändra och kolla vilken class som används. Leta sen upp mostvarande class i css-filen. Du ser i html-koden vilken/vilka css-filer som används.

2. Nåt exempel att titta på?

3. Är inte helt hundra här, så ta kopia på filen innan du ändrar. Låt oss säga att du vill flytta modulen My Account från vänster till höger kolumn: Avinstallera först modulen. Öppna sen filen modules/blockmyaccount.php och ändra:

if (!$this->addMyAccountBlockHook() OR !parent::install() OR !$this->registerHook('leftColumn'))

till:

if (!$this->addMyAccountBlockHook() OR !parent::install() OR !$this->registerHook('rightColumn'))

ändra:

public function hookLeftColumn($params)

till:

public function hookRightColumn($params)

ändra:

public function hookRightColumn($params)
{
return $this->hookLeftColumn($params);
}

till:

public function hookLeftColumn($params)
{
return $this->hookRightColumn($params);
}

4. Som i fråga 1, kolla vilken css-klass som används.

Link to comment
Share on other sites

1. Vill du ändra färger gör du det enklast i css-filen. Ta fram html-koden för sidan, leta upp det du vill ändra och kolla vilken class som används. Leta sen upp mostvarande class i css-filen. Du ser i html-koden vilken/vilka css-filer som används.

2. Nåt exempel att titta på?

3. Är inte helt hundra här, så ta kopia på filen innan du ändrar. Låt oss säga att du vill flytta modulen My Account från vänster till höger kolumn: Avinstallera först modulen. Öppna sen filen modules/blockmyaccount.php och ändra:

if (!$this->addMyAccountBlockHook() OR !parent::install() OR !$this->registerHook('leftColumn'))

till:

if (!$this->addMyAccountBlockHook() OR !parent::install() OR !$this->registerHook('rightColumn'))

ändra:

public function hookLeftColumn($params)

till:

public function hookRightColumn($params)

ändra:

public function hookRightColumn($params)
{
return $this->hookLeftColumn($params);
}

till:

public function hookLeftColumn($params)
{
return $this->hookRightColumn($params);
}

4. Som i fråga 1, kolla vilken css-klass som används.





Tack för alla svar, ska kika på det du svarat på.
Här kan du se exempel, klicka i höger kolumn på någon länk
http://www.hobbyhuset.se/prestashop/
Link to comment
Share on other sites

Några frågor till:

I mappen css direkt under prestashop finns det ju fler filer, är det admin.css jag ska ändra i då eller är det i mappen themes och någon av dom css filerna? Vill ju inte göra fel.

I mappen themes - image har jag sett 3 olika färger som redan finns färdiga, grå, grön, rosa
och dom rosa skulle jag vilja ha som themes i shopen, går det att byta ut det grå mot det rosa på något smidigt sätt?

Link to comment
Share on other sites

det första jag skulle göra är att kopiera mappen prestashop under themes.
döp den nya mappen till ett namn som t.ex mitt_tema.

gå in i admin
Preference, Appearance och ditt nta tema ska finnas som ett alternativ.
Välj och Save.

gör sedan all ändringar i ditt tema, om du strular till det finns alltid originalet att kopiera från.

under themes/mitt_tema/css ligger global.css, det är där du kan hitta alla stilar.
Jag kör Firefox och Firebug add-on, kollar på en sida, äppnar firebug och där kan jag navigera
till det jag vill ändra och hitta exakt var i css filen det kommer från.
/P

Link to comment
Share on other sites

underligt med din kategori lista länkar borde ju se ut som
http://www.hobbyhuset.se/prestashop/category.php?id_category=27

kolla hur Friendly URL ser ut under Admin, Category
samt om det är satt till Yes under Admin Preferences, General.
prova at sätta det till No.

har också för mig att det finns nägot om Aliases, men kan inte hitta det nu.

flytta en modul, prova detta...
Admin, Modules, Positions, Click on Transplant a Module,
och hitta modulen i listan, Hook into, välj Right column blocks

Olika färger, kolla på namnet på jpg/gif filen, leta efter den i global.css så kan du se var den används.
kollar på storlek, widthxheight och om den rosa ör lika stor som den gråa, så kan du (ta backup kopia)
kopiera över med den gråas namn.
men du måste ev byta färg på texten så nu när det vet var i global.css bilden används, byt färg på
attribut color till något som passar med rosa.
/P

Link to comment
Share on other sites

det är Friendly URl som ställer till det.
Admin, Preferences, General,
sätt det till No/Nej, Save
refresh din browser och kolla så länkarna ser som jag skrev tidigare och prova.
/P

Link to comment
Share on other sites

Japp nu funkar länkarna, tusen tack för hjälpen med det!
Håller på att flytta modulerna men jag fastnar: flytta en modul, prova detta…
Admin, Modules, Positions, Click on Transplant a Module,
och hitta modulen i listan, HÄR: Hook into, välj Right column blocks
Kan inte ändra texten till right eller annat heller för den delen

Link to comment
Share on other sites

sitter i Dallas, så jag har bara installerat engelska, så du får klura ur vad det heter på svenska...

Admin, Modules, Positions, Transplant module
se bilaga, dvs gå inte in under edit module

under transplan, så finns det 3 input,
Module
Hook into
exception

prova med Info Block,
Hook Into, Right column blocks

jag har aldrig provat exceptions.
/P

10254_6TF5mipyNyJhsJyO3dSA_t

Link to comment
Share on other sites

Hur....
på samma sätt som du FTPade prestashop. eller...

Var...
prestahop/themes
i sin egen mapp.

i admin, Preferences Appearance, så borde nu det nya temat finns som val.
prova och se hur det ser ut.

sen beror det lite på hur temat är gjort, om det passar direkt med dina sättningar.
en del teman funkar inget vidare med nyare/äldre presta versioner.
/P

Link to comment
Share on other sites

Hmm skulle nog låtit det vara. Fick inget nytt val i inställningar - utséende i admin, utan det verkar som om en del av temat jag laddade upp har lagt sig på samma ställe som orginaltemat. Ser konstigt ut i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

jo det gäller att hålla reda på mapparna. vad använder för FTP program ?
ett bra gratis program är winscp.

I värsta fall måste du döpa om themes/prestashop på servern och packa up presta zip på din desktop i en temp mapp,
och ladda upp themes/prestahop (och bara den) igen.
sedan göra samma sak med det andra temat och kolla så det kommer i sin egen mapp under themes.

Här har ju svårt att hjälpa eftersom jag inte kan se hur filerna och mapparna ser ut på din server.
/P

Link to comment
Share on other sites

Jag använder WS_FTP Pro

Ska göra detta du föreslår och hoppas det blir rätt till slut ;-P


EDIT:
Finns prestashop temat att ladda hem någonstans för i den mappen ligger ju massa andra filer som hör till annat tema?
Vet ju inte vilka som hör till vad

Link to comment
Share on other sites

när du får original kopian av themes/prestashop uppladdat och sedan det andra temat, kolla så du ser dom i admin interfaces, switcha mellan dom och se hur det ser ut i butiken.

om det skulle vara så att du gillar prestashop temat bättre men vill ha några små ändringar, ta en kopia på themes/prestahop
och lägg in den mappen under themes med ditt eget namn. ändra aldrig i original temat, ha det som backup.

när du sedan ändrar i tema filer, börja med att kopiera filen så om du strular till det så kan du enkelt gå tillbaka.
vet inte hur många ggr det räddat mig.

WS_FTP
kolla på deras Sync option, jag har för vana att ha hela installation på min disk och då och då se till att synca från/till servern.
jag litar helt enkelt inte på min hosting providers backup
/P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...