Jump to content

Pant på flasker - Hvordan?


TorbenЯune

Recommended Posts

Er der nogen som har erfaring med opkrævning af flaskepant?

I vores fysiske butik sælger vi special øl, og der er naturligvis pant på alle flasker. Det opkræves separat og figurerer på bonen separat og uden moms!!

 

I Prestashop har jeg lidt en udfordring: Det vi gør nu er at inkludere panten i varens pris. Det fungerer men er noget bøvl, da man dermed (formelt i hvert fald) også får opkrævet moms på panten, og dermed er forpligtet til at betale 1,25 kr (eller 3,75 på de store flasker) tilbage hvis flasken er købt over nettet.

Derfor bør man så - som andre forretninger - holde fast i at panten er uden moms, men det giver så et større efter-regnskab at regne det ud, og formelt set skal det jo fremgå af fakturaen.

 

Hvad gør man? Falskepant er et ret isoleret fænomen i denne verden, og jeg kan ikke finde noget modul som lige klarer denne problemstilling.

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen som har erfaring med opkrævning af flaskepant? I vores fysiske butik sælger vi special øl, og der er naturligvis pant på alle flasker. Det opkræves separat og figurerer på bonen separat og uden moms!! I Prestashop har jeg lidt en udfordring: Det vi gør nu er at inkludere panten i varens pris. Det fungerer men er noget bøvl, da man dermed (formelt i hvert fald) også får opkrævet moms på panten, og dermed er forpligtet til at betale 1,25 kr (eller 3,75 på de store flasker) tilbage hvis flasken er købt over nettet. Derfor bør man så - som andre forretninger - holde fast i at panten er uden moms, men det giver så et større efter-regnskab at regne det ud, og formelt set skal det jo fremgå af fakturaen. Hvad gør man? Falskepant er et ret isoleret fænomen i denne verden, og jeg kan ikke finde noget modul som lige klarer denne problemstilling.

 

Jeg har samme problem.

Så gerne et modul der kunne registrere pant som en afgift (som det nu er), og så tilføje pantbeløbet som en linie til hver enkelt vare, er helt enig i at pantbeløbet ikke skal med i varens pris, men i stedet lave en sammentælling af al pant på en linie, efter at momsen er udspesificeret, ligesom på bonnen fra supermarkedet.

 

Kom frisk, hvis der er nogle der kan strikke et sådan modul sammen :)

 

Andre må have samme problem med paller

Edited by MrFlash (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Kan i ikke bruge Extra shopping cost og så bare omdøbe det til pant det mener jeg kan tastes uden moms

 

Jeg tror du mener Extra shipping cost, og nej den kan ikke bruges - i hvert fald ikke i vores shop. Vi bruger allerede dette til formålet, da nogle af de vare vi sælger kræver særlig (dyr) emballage.

 

I øvrigt blandes dette felt med den almindelige shipping cost, så det går ikke.

Link to comment
Share on other sites

Kan i ikke bruge Extra shopping cost og så bare omdøbe det til pant det mener jeg kan tastes uden moms

 

Hvis det var ens pant for alle, kunne man måske gøre det sådan.

Men nu findes der mange forskellige størrelser flasker, så falder den til jorden.

 

Jeg har fosøgt lidt med miljøafgift, der kan man lave flere forskellige, men de bliver lagt til prisen før den udregner moms, og dermed trækker den moms af pant, det må den ikke. (Det må den faktisk heller ikke med alle andre afgifter) men det er som om det den del ikke har haft så stor prioritet under programeringen.

 

Totalprisen bliver korrekt, men momsbeløbet passer ikke.

 

Så det der skal til, er at PS skal tillægge afgifter EFTER momsudregningen

 

Vil meget gerne høre hvordan andre har løst problemet.

 

PS: Kører på version 1.5.4.0

Edited by MrFlash (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Ja, MrFlash du har fuldstændig ret. Det er momsen som driller.

 

Jeg har nu lavet en "midlertidig" løsning som lider af samme moms problem (dvs. lægger moms til pant). Jeg definerer en vareegenskab som jeg kalder Pant. Pant kan antage værdierne Pant A , Pant B ... osv. Jeg definerer det som en bullit valgt egenskab (dvs, så man kun kan vælge en), og jeg giver kun en valgmulighed, nemlig den panttype der passer til den enkelte vares flaske.

Så skal jeg blot - ud over at sætte egenskaben på hver eneste flaske-produkt, sørge for skrive det rigtige beløb ind i egenskaben.

 

Beløbet lægges så til prisen, og kunden får ikke mulighed for at fravælge egenskaben.

 

Må man tage moms af flaskepant? Ja, det har jeg undersøgt - det må man godt - man må selv vælge. Det er dumt at gøre, fordi man så også skal give beløbet tilbage med moms, men jeg satser på, at ikke så mange af mine kunder kommer tilbage med mine flasker, og at ingen starter en forretning hvor de betaler 1 krone uden moms hos leverandøren, og så bagefter scorer 1,25 hos mig.

 

MEN!! jeg er nået til samme konklusion som MrFlash, at Prestashop har brug for an krølle eller et ekstra modul, som kan definere om der skal regnes moms på en vareegenskabs merpris.

 

Af samme grund sætter jeg ikke Topioc teksten på tråden her til LØST, da den midlertidige løsning jo kun er en omgåelse af problemet.

 

Tak i øvrigt for fine input. (Dejligt med et forum der er aktivt. Det giver god støtte til et i forvejen fint system i øvrigt).

Link to comment
Share on other sites

Ja, MrFlash du har fuldstændig ret. Det er momsen som driller.

 

Jeg har nu lavet en "midlertidig" løsning som lider af samme moms problem (dvs. lægger moms til pant). Jeg definerer en vareegenskab som jeg kalder Pant. Pant kan antage værdierne Pant A , Pant B ... osv. Jeg definerer det som en bullit valgt egenskab (dvs, så man kun kan vælge en), og jeg giver kun en valgmulighed, nemlig den panttype der passer til den enkelte vares flaske.

Så skal jeg blot - ud over at sætte egenskaben på hver eneste flaske-produkt, sørge for skrive det rigtige beløb ind i egenskaben.

 

Beløbet lægges så til prisen, og kunden får ikke mulighed for at fravælge egenskaben.

 

Må man tage moms af flaskepant? Ja, det har jeg undersøgt - det må man godt - man må selv vælge. Det er dumt at gøre, fordi man så også skal give beløbet tilbage med moms, men jeg satser på, at ikke så mange af mine kunder kommer tilbage med mine flasker, og at ingen starter en forretning hvor de betaler 1 krone uden moms hos leverandøren, og så bagefter scorer 1,25 hos mig.

 

MEN!! jeg er nået til samme konklusion som MrFlash, at Prestashop har brug for an krølle eller et ekstra modul, som kan definere om der skal regnes moms på en vareegenskabs merpris.

 

Af samme grund sætter jeg ikke Topioc teksten på tråden her til LØST, da den midlertidige løsning jo kun er en omgåelse af problemet.

 

Tak i øvrigt for fine input. (Dejligt med et forum der er aktivt. Det giver god støtte til et i forvejen fint system i øvrigt).

 

Rart at høre vi er kommet til samme resultat, men håber opfordringen bliver taget op, så man kan tillægge afgifter EFTER momsudregning.

Systemet fungere jo, det er bære rækkefølgen der er forkert

 

Skal måske lige nævne at det er feltet ECOTAX jeg bruger til at påsætte pant, og det er det felt der skal fritages for moms.

 

Rækkefølgen er ikke så vigtig, hvis bare den undlader at lægge moms på ECOTAX beløbet.

 

Så HJÆLP

Link to comment
Share on other sites

Måske en lidt klodset løsning, men jeg tror faktisk det ville være muligt at lave noget med Advanced Pack-modulet: http://addons.prestashop.com/en/merchandizing-prestashop-modules/1015-advanced-pack-4-sell-sets-of-products-in-one-click.html

 

Hvis man opretter pant og drikkevarer som separate produkter og linker dem. Så kan man oprette panten som et produkt uden moms, og selve drikkevare-produktet med moms.

Ud fra screenshotsne er det i modulet også muligt at angive at produkterne i en pakke ikke skal kunne sælges separat, således at folk ikke bare køber flaskerne uden pant :)

Link to comment
Share on other sites

Måske en lidt klodset løsning, men jeg tror faktisk det ville være muligt at lave noget med Advanced Pack-modulet: http://addons.presta...-one-click.html

 

Hvis man opretter pant og drikkevarer som separate produkter og linker dem. Så kan man oprette panten som et produkt uden moms, og selve drikkevare-produktet med moms.

Ud fra screenshotsne er det i modulet også muligt at angive at produkterne i en pakke ikke skal kunne sælges separat, således at folk ikke bare køber flaskerne uden pant :)

 

Jeg tror du har ret i, at man vil kunne bruge dette modul. Mit eneste problem er så, at modulet kun understøtter 1.4, og jeg kører 1.5.3.1. Men godt input ellers. Hvis nogen kender et modul som det omtalte, men som understøtter 1.5 så er jeg interesseret.

Link to comment
Share on other sites

Måske en lidt klodset løsning, men jeg tror faktisk det ville være muligt at lave noget med Advanced Pack-modulet: http://addons.presta...-one-click.html

 

Hvis man opretter pant og drikkevarer som separate produkter og linker dem. Så kan man oprette panten som et produkt uden moms, og selve drikkevare-produktet med moms.

Ud fra screenshotsne er det i modulet også muligt at angive at produkterne i en pakke ikke skal kunne sælges separat, således at folk ikke bare køber flaskerne uden pant :)

 

Helt enig med Torben, det er ok hvis man kal tilføje pant som følgevare, og så rette pantvaren til så den er uden moms

Har dog ikke testet nævnte modul, og tror ikke det virker med version 1.5.4.0, men et rigtig godt indput, kom gerne med flere

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke der findes et tilsvarende modul til 1.5.x, men hvis en af jer skriver til udvikleren og gør opmærksom på at I er to der er interesserede i en 1.5-version af modulet, så kunne det da godt tænkes at han ville kaste sig over opgaven.

 

Hvis han vil fortsætte med at tjene penge på sit modul, skal det jo under alle omstændigheder opdateres før eller siden :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...