Jump to content

Problemen met importeren csv-bestand


Recommended Posts

Beste forumgebruikers,

 

Als beginnende Prestashop gebruiker probeer ik al enkele dagen een productlijst te importeren.

Ben nu terug bij de meest basic probeersels en zelfs die lukken niet.

 

Ik heb 3 categorieën aangemaakt, Woonaccessoires, Tuinaccessoires en Papierwaren. Die heb ik handmatig aangemaakt als categorie onder de homecategorie.

Dan probeer ik een csv-bestand te importeren vanaf het tabblad "producten". Geef dan aan dat het een Nederlands bestand is en gescheiden door "; "

In dat bestandje staan de volgende regels: categorie id artikelnaam prijs korte omschrijving lange omschrijving Papierwaren p001 notitieboekje 7,25 kort lang woonaccessoires w001 kaarsen 3,35 kort lang tuinaccessoires t001 vogelhuisje 11,5 kort lang

 

en toch krijg ik elke keer de gehate rode balk in beeld dat er een fout is opgetreden bij het importeren.

 

Wat doe ik fout. (de map "Admin/Import" is beschrijfbaar. Staat op 777.

 

Wie helpt deze bijna hopeloze beginner.

 

Alvast bedankt.

 

Siepos

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Ik werk met v 1.5.4.1, en zit ook te klooien met cvs import, het aanmaken van categorie en sub cat is gelukt.

 

In de product cvs file, (Volgens PS cvs file: (Name, (vh product)! Daarna (categories(x y z ...),

Zet je de cat en sub cat hier in 'n afzonderlijke kolom, of gewoon achter elkaar met 'n komma?

 

De productcode vd leverancier, bv D43214, zet je die onder Supplier reference #?

 

De datum is standaard in de BO ingesteld als: dd-mm-yy en in het bedtand van PS, staat er: yy-mm-dd, en 'n omgezet getal ( denk dat je dan eerst in je spreadsheet de opmaak moet aanpassen voor invoer en dit achteraf terug zetten.

 

Verder zit ik ook nog met het aangeleverd leveranciersbestand, waar de cat en sub cat in kolommen staat en in het cvs van PS (spreadsheet), in rijen opgenomen is.

 

Als je PS zelf het id voor producten laat genereren, wat dan als je je producten later wil gaan bijwerken via 'n cvs bestand, atributen bv?

 

Ik ga ervan uit dat je dit laten zelf genereren maar best 1x laat gebeuren bij aanvang?

 

Helaas nog veel onduidelijkheden over het cvs verhaal.

 

Mvg, Generaal

Link to comment
Share on other sites

Ik werk met v 1.5.4.1, en zit ook te klooien met cvs import, het aanmaken van categorie en sub cat is gelukt.

 

In de product cvs file, (Volgens PS cvs file: (Name, (vh product)! Daarna (categories(x y z ...),

Zet je de cat en sub cat hier in 'n afzonderlijke kolom, of gewoon achter elkaar met 'n komma?

 

Verder zit ik ook nog met het aangeleverd leveranciersbestand, waar de cat en sub cat in kolommen staat en in het cvs van PS (spreadsheet), in rijen opgenomen is.

 

Mvg, Generaal

 

Wat ik zelf merk is dat als je de categorieen eerst handmatig - of via een csv-import aanmaakt, je in je produkten-csv-sheet gewoon de categorie kan aangeven.

Bij mij wordt het betreffende artikel dan ( doordat ik de categorieën en sub-cats al heb aangemaakt) netjes in de goede categorie neergezet.

 

Andere oplossing is door in je excel-sheet de functie TEKST.SAMENVOEGEN() te gebruiken.

(voor een afbeeldings-url gebruik ik de volgende codering :

 

TEKST.SAMENVOEGEN("http://www.3d-hobbykaarten.nl/images/webwinkel fotos/";E2;"/";S2;".jpg")

waarin cel E2 de subdirectory ( hoofdcategorie) is en S2 de naam van het plaatje

 

de betreffende cel waar de afbeldings-url in staat krijgt dan de waarde

http://www.3d-hobbykaarten.nl/images/webwinkel fotos/kaarten/kaart1.jpg

 

Sla je xls-sheet op, kies dan voor bestand, opslaan als, csv formaat, en je hebt een kolom categorieën die is samengesteld uit de hoofdcategorie een , (komma) en de sub-categorie.

 

Suc6

 

Arie

Link to comment
Share on other sites

Alvast bedankt voor de heldere uitleg.

Ik had me er vandaag es ff aangezet en me niets van het voorbeeld cvs van PS aangetrokken en me toegelegd op de velden die ik kon toevoegen, nadat je in BO je cvs bestand had geselecteerd. En deze velden in ' n spreadsheet gezet, na wat hannesen is het me gelukt om zowel de cat en sub cat, en de producten aan te maken.

Wat betreft de afbeeldingen, heb ik deze eerst in de root, aangemaakte map, gezet en dan naar de url verwezen in de spreadsheet.

 

Heb al ff zitten zoeken om deze url's aan het productnr. (Afbeelding) te koppelen in de spreadsheet (veld url, productnr., jpg) maar dan maakt hij er geen werkende link mee.

 

Verder nog even uitvlooien hoe het moet met kenmerken: gewicht, lengte, breedte en hoogte, om deze ook op te nemen in 'n cvs bestand.

 

Kort door de bocht, trekt de handleiding voor 'n beginner op geen kl...wat dit onderwerp aangaat.

En via Google kom je enkel sites tegen die je 'n prog willen aansmeren, waarvan ik enkele handleidingen van heb gelezen, geloof me, dat je hiermee nog verder van huis raakt!!

 

Nu heb ik wel nog 'n script in aanpasbare vorm gekregen van m'n leverancier, wat betreft het syncr met hun database. Of ik me hier ga op toeleggen is nog ff uitzoeken.

Ik ben van mening, dat je niet te veel gelijkenissen moet inhalen op je webshop van leveranciers, vooral van diegene die 'n partnership aanbieden in webshops.

 

Mvg,

Generaal

Link to comment
Share on other sites

Ik merk dat sommige afbeeldingen er niet worden opgenomen, als ik de link in het URL veld geplakt heb in de cvs file.

 

Verder loop ik tegen het volgende prob, het veld Kenmerk geef ik bv in: Hoogte:3.5:1, Breedte:21:2

Deze kenmerken staan in BO, met deze namen en de ID (1, 2...enz.)

 

Na import, worden ze niet opgenomen.

Ik zie wel dat er waarden van hetzelfde staan in de pre configured fields, in Kenmerken, maar dit zijn dan dezelfde waarden voor alle producten!!

 

Iemand 'n oplossing?

V 5.4.1

Mvg,

Generaal

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallo,

 

Probeer anders mijn bestand aan te passen met je eigen informatie.

En importeer hem dan in Prestashop.

 

Denk er wel om er zijn tekens die je soms niet mag gebruiken in bepaalde velden.

 

Zoals in de kolom waar je extra informatie wil plaatsen over een artikel, mag je geen " en -- tekens gebruiken. Komt PS toch een tegen dan stopt hij daar met inlezen.

 

 

http://veld-bouw.nl/...shop_import.csv

 

 

 

Groet Kris

Link to comment
Share on other sites

Hallo veldmans,

Het cvs gebeuren heb ik weer even achter de rug. Flink gestoeid met spreadsheets en formules, kortom ff je eigen idee er aan geven.

Verder heb ik alles per 100 producten geüpload en telkens de geïmporteerde hoeveelheid vergeleken. En natuurlijk hetgeen je leverancier je aanleverd, moet je meestal nog flink aanpassen.

En zoals jullie aanhaalden bij elk foutief gegeven stopt de zaak.

 

Wens jullie verder succ6 toe in jullie ondernemen,

Generaal

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@Generaal

 

Ben jij bezig met de edc csv? Ook ik heb hier gigantisch mee lopen stoeien, uiteindelijk heb ik zelf een script geschreven waarbij ik ook een aantal cateforieeen switchcase omdat ik die artikelen in een andere categorie benaming heb, Wat ik wel merk is dat ik de kenmerken er niet goed in krijg, hij geeft alleen de maat aan maar verder niets, ook zou ik graag willen dat hij van de 4 artikelnummers op 1 kledingstuk kwa maat direct in de combinaties zet zodat je niet 4 aparte artikelen krijgt alleen omdat de maat en de lv nummer anders is.

Link to comment
Share on other sites

Hallo qualityangel,

wat betreft "kenmerken" heb ik het zoals hierna omschreven aangepakt:

 

kwestie van de gegevens in de cvs import file te plaatsen als volgt:

 

Gewicht:165gr:4,Lengte:0,24cm:3,Breedte:0,16cm:2,Hoogte:38cm:1

 

Vooreerst deze opties (hoogte, Breedte, enz...) aanmaken in BO, bij Kenmerken.

In de FO krijg je dan bij product info, 'n extra tab, Productgegevens, waar je deze gegevens kan lezen.den

Als je de eenheden er niet bij wenst, kan je die weglatente

Met het item productopties, zoals kleur of maten ben ik niet mee bezig geweest, daar het niet direct van toepassing is in m'n shop.

 

Mvg,

Generaal

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Beste,

 

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van combinaties?  Ik slaag erin van één combinatie te importeren, maar niet meerdere combinaties voor hetzelfde product. Mijn combinaties overschrijven blijkbaar elke vorige combinatie in mijn csv bestand.

 

graag licht in de duisternis

 

Sven

Link to comment
Share on other sites

Kris,

 

Heb al mijn velden gescheiden met een ; (punt komma), ondertussen eens geprobeerd met de voorbeeld file van prestashop (die werkt), het enig verschil dat ik daar kan ontdekken is dat deze werkt met een uitklapbaar menu bij de selectie van het attribuut en ik met een radio button. Na veel proberen uiteindelijk de oplossing gevonden. Het veld referentie mag niet gebruikt worden als dit hoger reeds werd gedefinieerd. Bovendien is het wenselijk enkel die velden te gebruiken die men effectief gebruikt.

 

Dus zoiets als:

Product ID*;Attribuut (Naam:Type:Positie)*;Waarde (Waarde:Positie)*

Prodct ID*: komt overeen met het product ID in je PS

Attribuut: Is de naam van het attribuut zoals je het definieerde (anders creër je een nieuw attribuut). Het type is wel van belang in die zin dat in het geval van kleur dit als kleur (of Color) staat, is het een Radio knop of uitklapbaar menu kan je select gebruiken., de positie is de volgorde zoals je de keuze in je winkel wenst te zien.

Waarde: is de waarde die je aan elk attribuut wenst te geven en de postie komt overeen met de postie die je in attribuut koos.

 

Nog belangrijk: Alle velden moeten in csv als tekt worden gemarkeerd (anders foutmeldingen)

 

Sven

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Zit ook te hannessen met de csv. Mijn vraag is welke velden je gebruikt, ik bedoel vooral de naamgeving. Als ik de voorbeeld csv bekijk, zie ik de velden in het engels (ID, Active (0/1), Name *, Categories etc), maar ik gebruik de Nederlandse prestashop. In het beheerpaneel zie je een lijst van de velden in het Nederlands (ID, Aktief (0/1), Naam *,Categorieën (x,y,z...))

Wat zet ik nou in de csv of maakt het niet uit? Dat sterretje bij Naam, moet je dat ook gewoon laten staan?

Ik kan erg weinig info vinden over het juiste formaat wat ik moet gebruiken bij Nederlandse Prestashop.

 

Het zou handiger zijn als je gewoon wat producten en categorieen kon aanmaken, zoals je het ongeveer wilt hebben, dan een .csv exporteren zodat je precies ziet welke velden en formaten je moet gebruiken, deze vullen en importeren, Is dat ergens al te vinden?

 

Groetjes, Anneke

Link to comment
Share on other sites

*  betekend volgens mij  "verplicht veld"

Ik gebruik bijgaand excel-sheet wat ik dus steeds bijwerk en dan exporteer / opsla als een csv-sheet.

Excel-sheet bevat een aantal speciale voor mij van toepassing zijnde features die ik maar niet uitleg hier

 

Ik koppel dan de betreffende PS-velden ( ID,  name, description  enz. )  aan mijn eigen veldnamen

er zijn 2 situaties :

  1. nieuwe artikelen die nog niet in PS  staan
  2. update van bestaande artikelen

Bij situatie 1  negeer ik de eerste kolom (prestashop ID)  bij het importeren waardoor er dus nieuwe artikelen worden aangemaakt

 

Bij situatie 2 koppel ik dus een bestaand Prestashop ID nummer aan de ge-update gegevens.  Je moet dan wel de optie tijdens het importeren aanvinken van  Forceer alle nummers gedurende de import?

 

Hoe ik aan het Prestashop ID nummer kom kan ik eventueel apart uitleggen. Maar dat loopt via PhPMyadmin en exporteren van het veld ps_product_lang als csv-sheet

 

Hopelijk heb je hier wat aan ...

 

ps.  ik heb de extensie moeten veranderen van de file van xlxs naar .zip gezien het feit je geen xlx files mag uploaden.    dus bestand even hernoemen  van voorbeeld.zip  naar voorbeeld.xlsx

 

 

 

 

voorbeeld.zip

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...