Jump to content

<Solved> Overzetten Bestaande Webshop Naar Nieuwe Hosting


Recommended Posts

Ik heb momenteel een webshop, noem hem even webshop1 die ergens betaald gehost en onderhouden wordt.(domeinnaam staat op hun naam)

Ik heb een nieuwe gemaakt in prestashop 1.5.2 op mijn eigen hosting met een andere naam, noem hem even webshop2.

Deze is bijna klaar en ergens volgende week wil ik dus webshop1 vervangen door webshop2.

Volgens mij moet het dan als volgt gaan:

 

1 Ik registreer het nieuwe gebruikte domein (webshop1) met de juiste dnsgegevens en vraag autorisatiecode aan bij de oude hoster.

2 Ik login op de nieuw gemaakte webshop met de verkeerde url (webshop2) en pas in voorkeuren-seo&urls--winkeldomein en SSL domein aan naar het nieuwe domein (webshop1)

3 Ik hernoem op de hosting de nieuw gemaakte webshop met de verkeerde url (webshop2) naar de nieuwe goede (webshop1)

4 Als alles is geresolved en de nieuwe webshop zichtbaar is pas ik alle emails aan in de nieuwe webshop

 

En klaar toch? of zie ik iets over het hoofd?

Edited by sabaroth (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Hoi frens,

Ja die had ik al gelezen maar dacht dat dat grotendeels niet van toepassing was op mijn situatie.

Ik hoef immers geen data te importeren, de oude webshop verdwijnt gewoon.

Ik heb dus een nieuwe gemaakt, die is helemaal toppie en alles werkt. Enige probleem is dat die nu op domein/url: webshop2 staat en moet worden domein/url: webshop1

Dus dan hoef ik toch geen nieuwe database aan te maken en dingen te importeren dacht ik?

Anyway even gezocht in de database, de url van webshop2 komt er 6 keer in voor,

 

1 in tabel ps_shop_url

2 in tabel ps_configuration

3 in tabel ps_connections_source

Dus nadat alles is omgezet kan je deze eventueel handmatig aanpassen toch?

De eerste 2 zijn van belang, die ps_connections_source niet lijkt me?

Edited by sabaroth (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Als ik het goed begrijp, dan heb je momenteel je nieuwe webshop op een (tijdelijke) andere domeinnaam opgezet?

 

Je moet eerst zorgen dat je domeinnaam van je huidige webshop op jouw naam komt te staan. Dit is sowieso aan te raden, los van de verhuizing, want als de partij op wiens naam je domeinnaam geregistreerd staat ermee op houdt of failliet gaat dan kan je je domeinnaam kwijt zijn. Nadat de domeinnaam op jouw naam staat (of tegelijkertijd) moet je bij je hosting provider een verhuistoken aanvragen. Ik ga hierbij vanuit dat je domeinnaam naar een andere hosting provider verhuist anders is dit niet van toepassing.

 

Nadat je die token hebt ontvangen, kan je dit aan je nieuwe hosting provider doorgeven en vragen dat ze dit aan je hosting pakket willen koppelen. Dus op dat moment heb je dan zowel de oude domeinnaam als je nieuwe (tijdelijke) domeinnaam in je hosting pakket van je nieuwe hosting provider. Let wel: bij een .nl domeinnaam gaat dit snel maar bij bijv. een .com domeinnaam kan het enkele dagen tot een week duren voordat de verhuizing helemaal rond is.

 

Zodra je oude domeinnaam is gekoppeld aan je hosting bij je nieuwe provider, kan je de bestanden van je nieuwe Prestashop installatie verplaatsen naar je oude domeinnaam. Meestal is dit een kwestie van deze bestanden verplaatsen naar de juiste map via FTP of via je hostingbeheertool.

 

Tot slot moet je inderdaad in de database van je nieuwe Prestashop installatie in de tabellen ps_shop_url en ps_configuration de domeinnaam aanpassen naar de nieuwe situatie. Hoeft niet in de ps_conntections tabellen: die zijn slechts voor de statistische data bedoelt.

En vergeet niet om daarna ook in je backoffice onder Voorkeuren > SEO & URLs opnieuw op opslaan te klikken zodat je .htaccess bestand opnieuw wordt gegenereerd.

Maar het kan zijn dat je niet meer in de backoffice kan komen, in dat geval moet je eerst de bestaande .htaccess verwijderen en vervangen door een leeg bestandje.

Link to comment
Share on other sites

Hoi AKJV,

Nieuwe webshop staat inderdaad op een tijdelijke andere domeinnaam.

De goede domeinnaam staat nu nog op naam van iemand anders , bedrijf waar ik jarenlang mijn webshop huurde.

Ik heb deze naam al zelf geregistreerd, als ik een autorisatiecode krijg van deze partij (die krijg ik van ze,bel maar even zeiden ze dus geen probleem) vul ik die in en wordt de verhuizing in werking gezet.

Op dat moment moet dus de nieuwe webshop worden omgezet naar de juiste benaming (domein/url) aangezien op datzelfde moment de dnsservers naar de nieuwe webshop gaan verwijsen lijkt me. (Heb de juiste dnsservers al ingevuld bij registratie domein)

Ik hoef geen enkel bestand te verplaatsen want alles staat al helemaal klaar op de juiste plek.

Vraag me alleen wel af op het moment dat ik op mijn hosting de oude naar de nieuwe benaming aanpas ik nog wel in prestashop kom om in Voorkeuren--SEO &Urls's de benaming te wijzigen (immers het hele geval staat niet meer op oudenaam/prestashop maar nieuwenaam/prestashop die nog niet geresolved is.

Dus zou ik dit eerst moeten doen? Dan echter vraag ik me af hoe prestashop reageert als daar opeens een andere domeinnaam staat dan waar hij nog daadwerkelijk zich bevindt.

Verder vraag ik me nog af of als je domeinnaam wijzigt in Voorkeuren--SEO &Urls's je nog handmatig de database moet aanpassen? Gebeurt dit niet al automatisch doordat je SEO's en URL's hebt aangepast?

Link to comment
Share on other sites

Zo te lezen heb je je goed voorbereid op de verhuizing :)

 

Je hebt inderdaad gelijk: in principe hoef je niet in de database te rommelen, mits de base URI hetzelfde is voor en na de verhuizing. Dus als zowel je oude webshop en nieuw opgezette webshop allebei in de root (/) van de domeinnamen zijn geinstalleerd. Als je huidige webshop in de root staat en je nieuwe webshop in een map (bijv. /prestashop) dan zal je wel in de database alsnog de base URI moeten aanpassen want dit kan in de nieuwe Prestashop versie niet meer via settings.inc.php.

 

Dus als de base URI hetzelfde is, dan is het een kwestie van het .htaccess bestand leegmaken en inloggen in je backoffice op je overgezette domeinnaam. Je zult dan een waarschuwing bovenaan je backoffice zien dat de domeinnaam niet correct is en dit kan je dat alsnog aanpassen in SEO &URLs. Daarbij dan ook zorgen dat htaccess opnieuw wordt gegenereerd en dan ben je klaar.

Link to comment
Share on other sites

Even als test de nieuwe site hernoemd naar een ander domein dat ik toch niet gebruikte.

Kon daarna inderdaad daarop inloggen en jawel prestashop gaf een keurige waarschuwing dat de domeinnaam niet meer klopte.

Aangepast in SEO's en URLs en alles wekte daarna perfect

Ingelogd in de database en hey? dat is vreemd in ps_shop_url was de naam aangepast in ps_configuration niet. Deze dus handmatig maar aangepast.

Blijkbaar gebeurde dit toch niet automatisch.

Klaar, had niet verwacht dat het zo simpel zou zijn.

Met dank aan AKJV en Frens voor de tips.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Uhhm, even een vraagje tussendoor.....BUMP !

Wij zijn ook overgegaan naar een andere domeinnaam, alles is goedgegaan en de site is zichtbaar.

Maar alle modules zijn verdwenen !

Ik ziet ze wel in de frontoffice staan, maar de backoffice is helemaal leeg ?

Iemand suggesties ?

 

Greetz,

Voodoochild

Link to comment
Share on other sites

Uhhm, even een vraagje tussendoor.....BUMP !

Wij zijn ook overgegaan naar een andere domeinnaam, alles is goedgegaan en de site is zichtbaar.

Maar alle modules zijn verdwenen !

Ik ziet ze wel in de frontoffice staan, maar de backoffice is helemaal leeg ?

Iemand suggesties ?

 

Greetz,

Voodoochild

9 van de 10 keer heeft dit met schrijfrechten van de modules te maken of een incomplete module. Meestal zie je een duidelijker foutmelding zodra je de debug modus aanzet in config/config.inc.php.

Link to comment
Share on other sites

Hoi AKJV !

Ik heb de httpdocs geheel gekopieerd naar de andere domein.

Hierbij zitten dus ook de modules, aan de schrijfrechten is tijdens het verhuizen toch niets veranderd lijkt mij ?

Is een 1 op 1 kopie.

De gehele modulelijst is een witte pagina..

Ik neem aan dat je alles gedaan hebt via FTP?

Alleen als je dan mappen/bestanden verplaatst, blijven de schrijfrechten intact. Maar als je eerst alles naar je computer hebt gedownload en vervolgens naar een andere server(locatie) geupload dan neem je de schrijfrechten niet mee...

Link to comment
Share on other sites

OK, heb de debug aangezet..

Zie geen foutmeldingen als ik op de tab modules klik..

 

Als ik op de server naar de modules zou gaan, wat moeten voor deze modules de schrijfrechten worden ?

Ga even vergelijken met de oude site op de andere server...

Probeer eerst eens de gehele modules map (+inhoud) op 777 te zetten. Mocht dit de oplossing zijn, dan kan je later de rechten van de bestanden op 666 zetten (en de mappen op 777 laten).

Link to comment
Share on other sites

De bestandsrechten op 777 zetten heeft geen effect gehad.

Het heeft volgens mij te maken met de ioncube_loader ?

Want wanneer ik deze regel: zend_extension=/usr/lib/ioncube/new/ioncube_loader_lin_5.3.so in het php.ini bestand plaatst dan zie ik ineens alle modules weer ?!

Link to comment
Share on other sites

De bestandsrechten op 777 zetten heeft geen effect gehad.

Het heeft volgens mij te maken met de ioncube_loader ?

Want wanneer ik deze regel: zend_extension=/usr/lib/ioncube/new/ioncube_loader_lin_5.3.so in het php.ini bestand plaatst dan zie ik ineens alle modules weer ?!

Ah, dus dan geeft IonCube een conflict met je webshop...

Als je dat niet gebruikt of nodig hebt dan kan je het beter uitzetten op je server...

Link to comment
Share on other sites

Schijnbaar heb ik het wel nodig...?

Want als ik de regel weer verwijder uit het php.ini bestand, werken de modules niet meer..

Zal morgen eens contact gaan opnemen met de hoster..

Die Ioncube loader is dat een gevaarlijk iets voor op de server ?

 

Voor nu in ieder geval bedankt voor het meedenken !

Ik hou je op de hoogte !

 

Greetz,

Voodoochild

Link to comment
Share on other sites

IonCube is voor versleuteling van scripts e.d. Erg handig als je niet wilt dat men de code kan lezen van php bestanden, wordt daarom soms toegepast voor externe modules/scripts. Maar niet nuttig voor de Prestashop installatie aangezien dat open source is.

 

Ik denk inderdaad dat je beter aan je hoster kan vragen voor de correcte php instellingen zodat je webshop weer goed werkt :-)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...