Jump to content

Prestashop 1.5.2 Multishop meerdere domeinen


Recommended Posts

L.S.,

 

we zijn met Prestashop 1.5.2 bezig om de multi-shop in te regelen. Echter, dit gaat nog niet helemaal goed. Onder de Multistore optie hebben we een ander domein aangemaakt die de productgegevens over moet nemen van de webshop 'ledaanbieder.nl'. Dit moeten dus twee seperate webshops / domeinen worden met dezelfde producten bepaald in 'ledaanbieder.nl'. Nu is er weinig te vinden hoe dit verder in te regelen.

 

 

We vermoeden, dat er een zogenaamde 'domain pointer' of CNAME aangemaakt moet worden bij onze webhoster. Helaas zijn we hier nog niet zo mee bekend. Heeft dit met de DNS instellingen te maken? Wie kan ons verder helpen?

 

Arjan

webmaster LEDaanbieder.nl

Link to comment
Share on other sites

L.S.,

 

we zijn met Prestashop 1.5.2 bezig om de multi-shop in te regelen. Echter, dit gaat nog niet helemaal goed. Onder de Multistore optie hebben we een ander domein aangemaakt die de productgegevens over moet nemen van de webshop 'ledaanbieder.nl'. Dit moeten dus twee seperate webshops / domeinen worden met dezelfde producten bepaald in 'ledaanbieder.nl'. Nu is er weinig te vinden hoe dit verder in te regelen.

 

 

We vermoeden, dat er een zogenaamde 'domain pointer' of CNAME aangemaakt moet worden bij onze webhoster. Helaas zijn we hier nog niet zo mee bekend. Heeft dit met de DNS instellingen te maken? Wie kan ons verder helpen?

 

Arjan

webmaster LEDaanbieder.nl

Dat heeft inderdaad met de DNS instellingen te maken.

De tweede domeinnaam, die middels multishop gekoppeld moet worden aan de Prestashop installatie van de eerste domeinnaam, moet als CNAME worden opgevoerd in de DNS van de hostingprovider.

Dus domein1 heeft een zogenaamde Host(A) record in DNS verwijzend naar ip adres 123.123.123.123 (fictief)

Dan moet in de DNS een CNAME record worden aangemaakt voor domein2 verwijzend naar datzelfde ip adres 123.123.123.123

Beide domeinnamen komen dan uit op dezelfde webserver (en folder) en dus op dezelfde database.

Prestashop kijkt dan naar de url die word aangeroepen om te bepalen wat er moet worden weergegeven, maar gebruikt dezelfde database en dezelfde scriptinstallatie.

 

Hoop dat het zo duidelijk is.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bedankt zover Scorpionsworld. Ik heb deze vraag tevens uitstaan bij mijn provider.

 

Nu begrijp ik dus, dat ik de DNS entries van het tweede domein moet aanpassen. Er staan hier reeds bij het bewuste domein een aantal A-name records toegevoegd en met als laatste 'localhost.<secundair domein>.nl 127.0.0.1 A' onder Cpanel.

 

Dien ik nu een C-name toe te voegen naar 'localhost.ledaanbieder.nl 127.0.0.1' ? Alle domeinen zijn geregistreerd bij dezelfde provider, dus ip-adres volstaaat met localhost?

Link to comment
Share on other sites

Bedankt zover Scorpionsworld. Ik heb deze vraag tevens uitstaan bij mijn provider.

 

Nu begrijp ik dus, dat ik de DNS entries van het tweede domein moet aanpassen. Er staan hier reeds bij het bewuste domein een aantal A-name records toegevoegd en met als laatste 'localhost.<secundair domein>.nl 127.0.0.1 A' onder Cpanel.

 

Dien ik nu een C-name toe te voegen naar 'localhost.ledaanbieder.nl 127.0.0.1' ? Alle domeinen zijn geregistreerd bij dezelfde provider, dus ip-adres volstaaat met localhost?

dus als ik het goed begrijp moet localhost.ledaanbieder.nl de tweede domein worden in de multishop?

Waarom een subdomein koppelen aan multishop? en waarom een private ip koppelen aan een public dns?

Wat wil je bereiken met deze dns en multishop instellingen als ik vragen mag?

Link to comment
Share on other sites

neen, de bedoeling is om meerdere webshops te openen via verschillende domeinnamen. Deze moeten dezelfde producten aanbieden als in onze hoofdwebshop LEDaanbieder.nl. De multi-shop functionaliteit zou dit moeten kunnen.

 

Hopelijk kan iemand ons helpen dit te realiseren.

Link to comment
Share on other sites

neen, de bedoeling is om meerdere webshops te openen via verschillende domeinnamen. Deze moeten dezelfde producten aanbieden als in onze hoofdwebshop LEDaanbieder.nl. De multi-shop functionaliteit zou dit moeten kunnen.

 

Hopelijk kan iemand ons helpen dit te realiseren.

Dat is ook mogelijk. Iedere domeinnaam die je boven de hoofdwebshop registreert dient in de DNS niet opgevoerd te worden als Host record maar als CNAME verwijzend naar de domeinnaam van de hoofdwebshop.

Dus je hebt nu ledaanbieder.nl met als A-record 46.17.7.165.

dan word bijvoorbeeld ledaanbieder.com opgevoerd als CNAME naar ledaanbieder.nl

Beide URL's komen dan uit op hetzelfde

Link to comment
Share on other sites

bedankt voor de uitleg. Dus begrijp ik het goed, dat ik gewoon een extra regel bij het tweede domein (kwaliteitledlampen.nl) moet maken onder de DNS? De laatste regel ziet er nu zo uit: 'localhost.kwaliteitledlampen.nl 127.0.0.1 A 86400' onder Cpanel.

 

Dan voeg ik nu toe: 'ledaanbieder.nl 46.17.7.165 C 86400' ? En Prestashop weet dan genoeg, zodat deze het thema toont t.b.v. het thema van Kwaliteitledlampen.nl?

Link to comment
Share on other sites

bedankt voor de uitleg. Dus begrijp ik het goed, dat ik gewoon een extra regel bij het tweede domein (kwaliteitledlampen.nl) moet maken onder de DNS? De laatste regel ziet er nu zo uit: 'localhost.kwaliteitledlampen.nl 127.0.0.1 A 86400' onder Cpanel.

 

Dan voeg ik nu toe: 'ledaanbieder.nl 46.17.7.165 C 86400' ? En Prestashop weet dan genoeg, zodat deze het thema toont t.b.v. het thema van Kwaliteitledlampen.nl?

Niet helemaal.

De A record voor kwaliteitledlampen.nl dient te worden verwijderd en er moet een CNAME worden toegevoegd kwaliteitledlampen.nl C ledaanbieder.nl

Link to comment
Share on other sites

Bedankt Scorpionsworld! De DNS heb ik aangepast door de A-records te vervangen door een Cname record (kwaliteitledlampen.nl www.ledaanbieder.nl CNAME). Dit heeft nu even tijd nodig om actief te worden (6-24 uur volgens cpanel). Daarna gaan we eens kijken wat er gebeurd en of Prestashop de multishop ook goed laat zien.

 

Tot zover bedankt!

 

namens LEDaanbieder.nl,

 

Arjan 't Hart

webmaster

http://www.ledaanbieder.nl

 

We bieden enkel de beste kwaliteit LED-verlichting aan voor een zeer aantrekkelijke prijs! Ons assortiment is tevens zeer divers en groot: van gloeilamp tot groeilamp, van TL tot design hanglamp. Neem geen genoegen met de slechte kwaliteit lampen die te koop zijn in andere (web)winkels, koop onze kwaliteitsproducten!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...