Jump to content

BTW ik kom er even niet meer uit Help!


Recommended Posts

Beste mensen,

Ik ben bezig met het instellen van de BTW.

Ik heb drie landen waar ik naar lever. Belgie (21%), Nederland (21%), Duitsland (19%).

 

Ik vraag me nu af hoe ik dat moet toepassen. Ik kan het inclusief bedrag bij het product zetten maar dan klopt de administratie niet meer. Ik kan ook de ex BTW prijs er neer zetten maar dan is deze te zien in de webshop terwijl ik mijn klanten niet wil verwarren en de inclusief prijs alleen wil tonen.

Ik lever namelijk alleen aan particulieren.

 

De verkoopprijs (excl verzendkosten) zal hetzelfde zijn. Ik heb ook maar één product op het moment.

 

Ja een webshop met 1 product ook wel eens leuk! Dus dit leek me makkelijk maar ben al even aan het prutsen.

 

Of één btw tarief voor alle landen...........? Kan dat? is dat legaal?

 

Bedankt voor het meedenken alvast.

Bluesbrother B)

Link to comment
Share on other sites

Als je aan particulieren naar andere landen levert binnen de EU dan betaal je BTW in Nederland, tenzij je aan ondernemers levert of het door de EU vastgestelde drempelbedrag per kalenderjaar overschrijdt. Volgens mij is dat nu vastgesteld op 100.000 euro. Dat betekent dat als je bijvoorbeeld naar Duitsland levert en je meer dan 100.000 euro per jaar omzet, je BTW in Duitsland moet afdragen. Als dit voor jou geldt moet je overleggen met een accountant.

 

Leveren naar ondernemers in het buitenland binnen de EU heet het bestemmingslandbeginsel. Om het niet te lastig te maken met het afdragen van BTW in het land van bestemming wordt de BTW verlegd. De afnemer betaald geen BTW aan jou (0% btw-tarief ), maar draagt de BTW die hij moet heffen bij het doorverkopen af aan de fiscus binnen zijn land.

 

Waar je op moet letten bij een levering aan een ondernemer in het buitenland is het volgende:

 

De NAW gegevens van de ondernemer moeten op de factuur staan en moeten ook geheel correct zijn. Het meest belangrijke is dat je het BTW nummer van de ondernemer op de factuur vermeldt. Deze moet ook correct zijn en moet geverifieerd worden. Dit is een nieuwe eis van de fiscus. Het BTW nummer kun je verifieren op deze website: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=nl

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 3 weeks later...

Thanks, die had ik inderdaad ook geactiveerd in combinatie met het inschakelen van de B2B-modus en wat configuratie (zoals handmatig klant omzetten naar bedrijf etc.).

Als je bij B2B mode bij het inschrijven een bedrijfsnaam invult, komt vanzelf het invulveld voor de btw tevoorschijn. Als je de module europees btw-nummer hebt geactiveerd (vinkje in de module) wordt het btw-nummer via een webservice gecontroleerd. als het een correct btwnummer is wordt de klantregistratie goedgekeurd, anders komt er een foutmelding.

BTW nummer moet goed ingevuld worden door de klant, landletters gevolgd door nummer, zonder spaties en leestekens. DExxxxxxxx of BExxxxxxxx dus

op de factuur wordt dan de melding gemaakt 'btw verlegd' en het 0% btw tarief gerekend. 

 

Let wel op bij Belgische klanten die vallen onder de kleine ondernemersregeling in Belgie. deze moeten gewoon BTW op de factuur krijgen, omdat ze in belgie de btw niet mogen verrekenen. de webservice ziet hun BTWnummer wel als een geldig nummer en zal de software dus het 0% btw tarief rekenen. hoop nagereken en facturen aanpassen dus. Ik haal in deze gevallen het btw nummer weg bij deze klanten. dan wordt er weer gewoon 21% gerekend :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hoe kan je controleren of Belgische klanten vallen onder die kleine ondernemersregeling in Belgie?

niet. dit is de verantwoordelijkheid van de klant.

ik heb dit enkele keren aan de hand gehad. moest daardoor de factuur aanpassen, alleen kan dat niet binnen prestashop. dus extra factuur sturen incl btw buiten prestashop om, en dus hoop gedoe met mijn administratie. En hopen dat de klant de btw nog overmaakt. houd de klant zijn mond, is er voor jou niks aan de hand. het is een geldig btw nummer, dus voor jou administratie klopt het.  maar hij kan problemen krijgen met de fiscus in belgie denk ik.

Ik heb dit inmiddels vermeld op de site bij de voorwaarden en uitleg over inschrijvingen.

Weet niet of iemand een andere oplossing heeft?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...