Jump to content

de rabo bank en het gevecht tegen de bureaucratie


Recommended Posts

Heb de strijd (deels) gewonnen. Was een van de eerste die een omnikassa aansluiting kreeg. Naast dat het aansluiten lang duurde. Ongeveer 4 weken, werkte het pakweg 3 maanden niet. Er was een specifiek probleem met mijn aansluiting.

 

Maar even wat vragen. Heb je al iets ontvangen, zoals een fysiek contract? Zo ja, heb je al emails ontvangen van omnikassa of de rabobank? Deze email moet je ontvangen hebben van de rabobank "Bevestiging overeenkomst akkoord Rabo Omnikassa + Go Live". Hierin staat het contractnummer dat je nodig hebt om o.a wijzigingen aan te vragen bij de rabobank.

 

Daarnaast moet je een email van omnikassa hebben ontvangen dat "Creatie van de rekening voor Download Interface" heet. Hierin staat je gebruikersnaam om in te loggen om de sleutel te downloaden.

 

Het wachtwoord zou je moeten ontvangen per brief uit frankrijk, maar die komt niet aan. Geloof me. Dus je kunt beter even bellen met de helpdesk van omnikassa. Ze geven je het wachtwoord wel als je bepaalde andere gegevens kunt overleggen.

 

Als je de aansluiting hebt moet je op zoek naar een goed werkende module. Hierover heb ik een topic opgezet die je kunt raadplegen als het niet lukt. Ik gebruik de module van ideal-checkout. Deze is gratis en werkt goed op paar kleinigheidjes na.

 

Verder ziet de omnikassa omgeving voor de klant als ook het dashboard er verschikkelijk ouderwets uit, maar ja dat moet je maar voor lief nemen.

 

De helpdesk gesitueerd in Belgie is vriendelijk, onkundig en zeker niet daadkrachtig. Zeer onprofessioneel. Ze hebben anno 2012 geen ticketsysteem. Dus kun je het mijn inziens ook geen helpdesk noemen. Zeker voor een zakelijke helpdesk is dit een must. Daarnaast geven ze alleen hun voornaam. Dit om anoniemiteit van de helpdeskmedewerker zoveel mogelijk te behouden. Dit bemoeilijkt het om dezelfde persoon weer aan de telefoon te krijgen. Je krijgt ook telkens een ander persoon aan de telefoon en als je vraagt naar de eerdere persoon dan is die er niet of kennen ze hem niet. Hierdoor moet je telkens opnieuw je probleem uitleggen. Iets wat heel frustrerend kan zijn. Eigenlijk moet je ze alleen bellen voor reguliere zaken, zoals wachtwoord problemen etc.

 

Verder heb ik de lokale rabobank hier ook mee belast, waarmee ik het contract had afgesloten. Zij wisten minder over dit product dan mij. Ze stuurden wel email berichten naar omnikassa namens mij. Alles deed ik netjes op email zetten naar mijn lokale rabobank, zodat zij ook door een learning curve zouden gaan om dit nieuwe product te leren begrijpen. Er werd op een gegeven moment duidelijk aangegeven dat het probleem systeem technisch was en te maken had met de ideal omgeving bij de rabobank. Echter toen ik voor een eind verklaring vroeg had het probleem opeens niet bij hun gelegen, maar bij mij. De plugin was het probleem geweest. Dat was echter niet het geval. De plugin werkte ook al vanaf begin in de test omgeving, maar ja dat ter zijde. Hierdoor dekken ze zich in tegen eventuele claims.

 

Verder krijgt iedere klant die een betaling heeft verricht en terug gestuurd wordt naar mijn shop een beveiligingswaarschuwing. Iets wat opgelost zou kunnen worden door omnikassa, maar daar willen ze niet aan beginnen, aldus enkele bronnen op het internet. De beveiligingswaarschuwing waarschuwt de klant voor een onveilige verbinding naar de webshop, hierdoor krijgt men vaker veronstruste klanten. Omnikassa zegt dat het probleem met de shop te maken heeft, omdat die niet helemaal SSL veilig is. Nou heb ik een SSL certificaat en heb alle afbeeldingen, links e.d. zo gemaakt dat elke pagina van de shop veilig in SSL geopened kan worden, maar dan nog krijgt men die foutmelding. Kan over dit probleem echter niet zo heel veel vinden, maar als iemand hierover iets meer weet hoor ik dat graag.

 

 

Verder is omnikassa wel een goede oplossing, omdat ze heel concurrerend zijn met andere aanbieders. Naast ideal en creditcard bieden ze nog meer betaaloplossingen die men ook in de toekomst wil uitbreiden.

Link to comment
Share on other sites

Ik vind Mollie een PSP provider een hele goede keuze

 

Je betaalt geen kosten per maand, geen aansuitkosten en bij ideal is het 0,99 cent per transactie.

 

Ze betalen ook elke werkdag uit! Dat is een enorme voordeel. Bij mollie kom je goedkoper uit dan bij rabobank.

Link to comment
Share on other sites

Ik vind Mollie een PSP provider een hele goede keuze

 

Je betaalt geen kosten per maand, geen aansuitkosten en bij ideal is het 0,99 cent per transactie.

 

Ze betalen ook elke werkdag uit! Dat is een enorme voordeel. Bij mollie kom je goedkoper uit dan bij rabobank.

Mollie is goedkoop en werkt qua Ideal transacties prima, maar gezien het beperkte aanbod aan betalingsmogelijkheden zeker geen eerste keuze tenzij je enkel iDeal als betalingsmogelijkheid wil aanbieden aan je klanten naast overschrijving.
Link to comment
Share on other sites

Mollie is goedkoop en werkt qua Ideal transacties prima, maar gezien het beperkte aanbod aan betalingsmogelijkheden zeker geen eerste keuze tenzij je enkel iDeal als betalingsmogelijkheid wil aanbieden aan je klanten naast overschrijving.

 

Klopt maar bij de andere PSP moet je kwa 2/3 werkdagen wachten voor uitbetaling, maar bij Mollie elke werkdag.

 

Paypal is er al een module voor prestashop en je moet alleen zakelijk account hebben en dat is ook gratis.

 

Ja, voor mij heb ik alleen die 2 nodig.

 

Welke raadt u dan aan?

 

mvg,

Edited by maroc1994 (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

bedankt voor de reactie.

 

de overweging voor de rabobank is dat het direct aan mijn rekening gekoppeld is

ik heb ook een abn amro rekening maar daar heb ik helemaal geen vertrouwen in

 

ik heb ook multisafepay gechecked maar ik kwam niet zo makkelijk door hun strenge selectie procedure.

ik had achteraf gezien beter even verder kunnen spitten misschien maar ik heb nu het contract van ominkassa al getekend dus ik moet er wel mee verder anders moet minmaal een jaar betalen.

 

als het eenmaal geinstalleerd is werkt het misschien wel

 

ik zou liever de hele installatie uitbesteden.

 

iemand suggesties?

Link to comment
Share on other sites

Nou die installatie valt reuze mee als je tenminste alle gegevens hebt gekregen. Dit is niet moeilijker dan bij andere aanbieders.

 

Omnikassa is wel degelijk een van de goedkoopste aanbieders. Als eerste betaal je geen aansluitkosten. Kassakosten zijn 25 cent en idealkosten 35 cent. Komt op 60 cent per transactie. De kassa kosten zijn ook gebaseerd op staffelbasis. Als je meer dan 500 transacties hebt dan gaan de kassakosten naar 15 cent per transactie. Dit laatste is niet voor iedereen interessant. Daarnaast zijn de transactie kosten voor creditcards aanzienlijk lager dan bij andere aanbieders. 2.25 % per transacie. Paypal vraagt standaard 35 cent vaste transactiekosten (kassakosten) en 3.4% over het totale bedrag. Dat is toch een besparing van 10 cent en 1.15%. Je betaald wel 10 euro abonnementskosten per maand, maar die verdien je gemakkelijk terug. Zeker omdat de eerste 50 transacties gratis zijn. Verder kun je in een later stadium ook uitbreiden met andere betaalmogelijkheden, zoals meastro, Incasso (machtigingen) en acceptgiro. Dit zijn betaaloplossingen die je wellicht graag rechtstreeks afneemt bij een bank. Voor de laatste twee moet je wel een apart contract afsluiten volgens mij. Volgens mij is het de bedoeling dat er ook nog meer betaalmethoden bijgevoegd worden in de toekomst.

 

Verder is het zo dat de klant binnen ideal ziet dat de betaling rechtstreeks naar jouw bedrijf gaat. Dus niet zoals bijvoorbeeld sisow dat de klant ziet dat de betaling aan sisow gericht is. Dus dat is wel een voordeel. Het is professioneler, daarnaast wil je binnen het checkout process moet zo min mogelijk situaties creeeren, waarbij de klant kan gaan twijfelen. Klanten klikken gerust het ideal scherm weg en gaan naar de concurrent. Zeker als ze niet snappen dat ze met een tussen partij te maken hebben.

 

Het is wel zo dat ideal betalingen niet rechtstreeks op je bankrekening wordt gestort. De betalingen komen eerst bij omnikassa binnen, waarna ze automatisch worden uitbetaald. Wel altijd op de bankrekening die je hebt doorgegeven bij de aanvraag. Dit kun je ook niet even online veranderen, zoals bij andere aanbieders. Hetgeen wel een voordeel is qua veiligheid. Soms duurt het wel 3 a 4 dagen voordat het wordt bijgeschreven. Meestal gaat dat om creditcard betalingen. Volgens mij verfieert omnikassa eerst alle betalingen, voordat ze worden bijgeschreven. Dus omnikassa is feitelijk vergelijkbaar met andere PSP's, zoals Sisow, mollie, ogone, etc. De transacties kun je online inzien. Je krijgt ook een .csv overzicht per email toegezonden. De informatie omtrent de transacties is wel heel summier zo zie je niet wie (naam) de betaling heeft verricht. Uiteraard kun je aan de transactie kosten en order nummer zien om welke order het gaat. Ook kun je binnen de online omgeving makkelijk een terugbetaling verrichten door enkle op een daarvoor bestemde knop te klikken.

 

Verder kun je tot 5 webshops/websites aan je account toevoegen. Hiervoor hoef je niet extra te betalen. Dit gaat relatief snel en gemakkelijk. Een aanvraag duurt ongeveer een a twee weken. Voor het wachtwoord moet je weer met de helpdesk bellen, want geloof me die beloofde brief met wachtwoord uit frankrijk komt niet aan. Voor elke nieuwe aansluiting krijg je een aparte login om de sleutel te kunnen ophalen. Je kunt ook een account gebruiken voor meerdere sites, echter mag dit officieel niet. Daarnaast is de omnikassa omgeving gepersonaliseerd, doordat ze de shop/site naam vermelden in het hun begin scherm.

Link to comment
Share on other sites

bedankt voor je uitgebreide commentaar

 

bij elkaar heeft het voordelen en heb ik denk ik toch wel een goeie keus gemaakt

 

ik heb apart een rabobank rek voor de webshop geopend waar op ik niet rood kan staan.

mocht de rek. ooit een keer gehackt worden dan kan er nooit heel veel afgehaald worden.

 

dat de klant gelijk op de rabobank komt geeft wel vertrouwen

 

ik heb wel een paypal account maar hoeveel mensen er met paypal betalen en hoeveel klanten ik potentieel ( samen gewogen dat ik een x% meer ga vragen als ze met paypal willen betalen) kwijt ga raken omdat ze niet met ideal willen betalen zal niet zo heel veel zijn.

Link to comment
Share on other sites

Creditcard betalingen kun je ook via omnikassa accepteren. Dat zou ik ook doen. Creditcard betalingen zijn heel belangrijk om te accepteren. Er zijn veel mensen die daar online mee willen betalen. Paypal is in feite ook niet meer dan een creditcard betaal oplossing. Ik maakte de vergelijking, omdat paypal een stuk duurder is.

 

Voor prestashop is er nog geen module voor paypal of omnikassa waarbij je de transactie kosten kunt door berekenen aan je klant. Ik zou dat overigens ook niet adviseren. Je kunt het beste de creditcard kosten voor eigen rekening nemen, tenzij je marge zo laag is dat het niet anders kan. Er zijn mensen die alleen met credit card kunnen of willen betalen. Als je transactie kosten rekent lopen er veel weg. Dus die omzet mis je dan gewoon.

 

Maar ik vroeg je eerder welke gegevens je al hebt ontvangen van omnikassa? Kun je dat laten weten anders schiet het natuurlijk ook niet echt op met de implementatie. Als je begint met implementeren plaats hier je vragen. Dan probeer ik ze te beantwoorden.

Link to comment
Share on other sites

Voor wat betreft de implementatie, ik ben momenteel bezig met het herschrijven van de ideal-checkout module waardoor installatie en configuratie volledig geïntegreerd word in de backoffice van Prestashop (wat nu dus niet het geval is). Zodra deze af is (na +/- 5000 regels coden in ieder geval de installatie en configuratie in de backend af, nu de frontend nog) zal ik deze op het forum posten in de modules sectie van het nederlandstalige forum en tevens de jongens van ideal-checkout.nl een kopietje toezenden.

Link to comment
Share on other sites

Dat klinkt veel belovend. Ik denk dat veel mensen die plugin wel graag tegemoet zien komen.

 

De huidige vernieuwde plugin van ideal-checkout werkt goed op 1 kleinigheidje na. Nadat een betaling verricht is in omnikassa wordt wordt de klant terug geleid naar de pagina validation.php binnen de module. Daarna staat er een stukje code in die naar order-confirmation.tpl (de bedankt pagina) zou moeten redirecten, maar helaas lukt dit niet. Hieronder de code:

 

// Order completed

$oIdealcheckoutideal = new oIdealcheckoutideal();

Tools::redirectLink(__PS_BASE_URI__ . 'order-confirmation.php?id_cart=' . $aParams['cart']['id'] . '&id_module=' . $oIdealcheckoutideal->id . '&id_order=' . $oRecord['order_id'] . '&key=' . $aParams['cart']['secure_key'] . '&status=' . $oRecord['transaction_status']);

}

 

Weet jij wat er hier mis gaat? Als dit werkt dan kan men zolang deze module gebruiken totdat die van jouw klaar is.

Link to comment
Share on other sites

Dat klinkt veel belovend. Ik denk dat veel mensen die plugin wel graag tegemoet zien komen.

 

De huidige vernieuwde plugin van ideal-checkout werkt goed op 1 kleinigheidje na. Nadat een betaling verricht is in omnikassa wordt wordt de klant terug geleid naar de pagina validation.php binnen de module. Daarna staat er een stukje code in die naar order-confirmation.tpl (de bedankt pagina) zou moeten redirecten, maar helaas lukt dit niet. Hieronder de code:

 

// Order completed

$oIdealcheckoutideal = new oIdealcheckoutideal();

Tools::redirectLink(__PS_BASE_URI__ . 'order-confirmation.php?id_cart=' . $aParams['cart']['id'] . '&id_module=' . $oIdealcheckoutideal->id . '&id_order=' . $oRecord['order_id'] . '&key=' . $aParams['cart']['secure_key'] . '&status=' . $oRecord['transaction_status']);

}

 

Weet jij wat er hier mis gaat? Als dit werkt dan kan men zolang deze module gebruiken totdat die van jouw klaar is.

Ja, de redirectLink naar de order-confirmation.php verwijst nu naar de root van de prestashop installatie in plaats van de idealcheckoutideal module map.

Tools::redirectLink(__PS_BASE_URI__ . 'order-confirmation.php?id_cart=' . $aParams['cart']['id'] . '&id_module=' . $oIdealcheckoutideal->id . '&id_order=' . $oRecord['order_id'] . '&key=' . $aParams['cart']['secure_key'] . '&status=' . $oRecord['transaction_status']);

vervangen voor

Tools::redirectLink(dirname(__FILE__).'order-confirmation.php?id_cart=' . $aParams['cart']['id'] . '&id_module=' . $oIdealcheckoutideal->id . '&id_order=' . $oRecord['order_id'] . '&key=' . $aParams['cart']['secure_key'] . '&status=' . $oRecord['transaction_status']);

zou wel moeten werken.

Link to comment
Share on other sites

De redirect had ik al vergeleken met de oude module en die is precies hetzelfde. Bij de oude module werkte het wel. Ik heb jouw code gebruikt en het dat werkt helaas niet, alhoewel het wel logisch klinkt.

 

Heeft het niets te maken met het moment van plaatsen van de order. Eerder werd immers de order na het verrichten van een succesvolle betaling geplaatst en nu al meteen bij de start.

Link to comment
Share on other sites

De redirect had ik al vergeleken met de oude module en die is precies hetzelfde. Bij de oude module werkte het wel. Ik heb jouw code gebruikt en het dat werkt helaas niet, alhoewel het wel logisch klinkt.

 

Heeft het niets te maken met het moment van plaatsen van de order. Eerder werd immers de order na het verrichten van een succesvolle betaling geplaatst en nu al meteen bij de start.

Daar zou het niets mee te maken moeten hebben. Na de validatie (returnvalue is SUCCESS/PENDING/CANCELLED) zou de in payment.php aangemaakte order op een specifieke status worden ingesteld waarna de redirect in werking word gesteld.
Link to comment
Share on other sites

De order status "pending" wordt meegegeven samen met het plaatsen van de order, zodra je een betaal methode van omnikassa kiest. Als je de betaling voortijdig afbreekt krijgt het de status "cancelled" en als je de betaling hebt verricht "success". Na het verrichten van de betaling kom je binnen omnikassa eerst nog in het transactie overzicht. Hier kan men enkel op de knop verder klikken en dan wordt je terug geleidt naar de bedankt pagina van de webshop. Dus je wordt niet meteen terug geleidt naar de webshop na het succesvol verrichten van een betaling. Er verandert dan ook niets meer aan de status van de order. Denk je niet dat te maken kan hebben met het probleem?

Link to comment
Share on other sites

De order status "pending" wordt meegegeven samen met het plaatsen van de order, zodra je een betaal methode van omnikassa kiest. Als je de betaling voortijdig afbreekt krijgt het de status "cancelled" en als je de betaling hebt verricht "success". Na het verrichten van de betaling kom je binnen omnikassa eerst nog in het transactie overzicht. Hier kan men enkel op de knop verder klikken en dan wordt je terug geleidt naar de bedankt pagina van de webshop. Dus je wordt niet meteen terug geleidt naar de webshop na het succesvol verrichten van een betaling. Er verandert dan ook niets meer aan de status van de order. Denk je niet dat te maken kan hebben met het probleem?

Vanuit het transactie overzicht binnen omnikassa zou de klant terug geleid moeten worden naar de return url zoals deze word opgegeven in de transactieurl. Als de klant doodleuk word terug gestuurd naar de homepage van de shop door Omnikassa houd het inderdaad erg snel op.
Link to comment
Share on other sites

Nou de verder knop verwijst naar validation.php, althans daar kom je op uit (www.mijnshop.nl/modules/idealcheckoutideal/validation.php.....). Deze pagina zou niet geopend mogen worden, maar enkel redirecten naar order-confirmation.tpl. Vandaar dat ik vermoedt dat in dit document iets fout gaat.

Edited by impressed (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Op zich is de redirect niet verkeerd (heb even naar de oude plugin gekeken). Probleem zit hoogstwaarschijnlijk in de regel erboven.

$oIdealcheckoutideal = new oIdealcheckoutideal();

verwacht een php bestand met de naam oIdealcheckoutideal.php met daarin de class oIdealcheckoutideal. Hoogstwaarschijnlijk bestaat die niet.

Verander deze regel eens in $oIdealcheckoutideal = new Idealcheckoutideal();

Edited by scorpionsworld (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

eindelijk het werkt nu goed

 

het heeft even geduurd maar dat heeft voor een deel ook aan mezelf gelegen

 

en niets dan lof voor het helpteam van de rabo bank, je krijgt gelijk iemand aan de lijn, ze weten wie je bent.

 

de installatie is achteraf eigenlijk niet zo moeilijk maar wel hoogdrempelig

 

als ik anderen er nog mee kan helpen graag.

Link to comment
Share on other sites

Ik was klant van de omnikassa vanaf juni 2012 tot 1 januari 2013.

Ik ben nu terug gestapt naar mijn oude provider multisafepay en wel om 1 reden. Eerst werd bij mij een order pas aangemaakt na een succesvolle betaling. Bij de omnikassa word deze sleutel pas doorgestuurd als de klant ''terug naar de webwinkel'' klikt. Hier verscheidene malen over gebeld met de helpdesk en de module aangepast zodat deze een order aanmaakt zodra men naar het betaalscherm gaat. Dagelijks alle betalingen moeten controleren vond ik geen optie en ik kreeg het advies om dan maar over te stappen...

Link to comment
Share on other sites

ja dat probleem is bekend, daar zit ik ook mee. kreeg je van de rabo bank het advies om over te stappen naar multisafepay? ik vind sisow ook wel goed dat had ik nog uitgezocht die zijn iets goedkoper ook. omdat ik klanten uit belgie verwacht en die met mister cash willen denk ik er over sisow erbij te nemen want er zijn geen maandelijkse kosten je betaal alleen de transactie zelf.

Link to comment
Share on other sites

Ik kreeg niet het advies om naar multisafepay te gaan maar daar had ik in het verleden goede ervaringen mee. Ik was naar omnikassa gestapt om zelf direct ideal op de site te ontvangen maar mijn webwinkel (www.dampen.nl) is aardig aan het groeien en alle betalingen handmatig controleren is geen optie en de helpdesk van omnikassa vertelde mij dat zei aan mijn probleem niet konden helpen. Nu heb ik een connect300 abonnement en is de ideal ook direct geïmplementeerd in mijn site. Een tip: vraag bij multisafepay een scherp aanbod aan (bij mij zijn ze lager gaan zitten als de Rabobank)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...