Jump to content

Betaalmodule Bill en COD geven fout


Frevab

Recommended Posts

Ik zocht een betalingsmodule voor het betalen achteraf. Vond "Bill" en heb dit geïnstalleerd werkte op zich prima. Blijkt een omgebouwde rembours (COD) module te zijn door silbersaiten.de.

 

Ik krijg aan het einde van het plaatsen van een bestelling en na "bill" gekozen te hebben de volgende melding op het scherm "Ongeldige verzendingsnummer"

Hetzelfde gebeurt als ik de module Cash On Delivery gebruik.

Hij verwerkt de bestelling verder wel goed maar toont geen bevestiging na het klikken op "ik bevestig mijn bestellling" of zo.

 

Waar komt dit door?

 

Ik werk met versie 1.4.9.0

site is nog niet actief maar in test fase

je kan dus zelf even uittesten door een bestelling te plaatsen

swim en gym punt nl slash shop

 

Met PayPal module ook nog geen succes maar die heb ik niet nodig. Wil wel een iDeal module installeren maar wil eerst deze Bill module werkende hebben. Verkoop nu al zo'n 6 jaar online zonder betaling vooraf en dat werkt prima. Dus deze Bill module vind ik de meest belangrijke. Vreemd dat dit niet een standaard module is van Prestashop.

post-413655-0-15528400-1354749715_thumb.jpg

post-413655-0-02687100-1354749723_thumb.jpg

post-413655-0-20254000-1354749731_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hoi Frevab,

 

Ik wil dit ook gaan inbouwen. Werkt dit inmiddels in jouw shop?

 

Hoi Akkie

 

Ik kreeg het niet aan het werk en kreeg ook geen reactie op mij forum posts dus ben even verder gaan zoeken.

Heb had de webshop in een eigen map gezet (in mijn geval shop) en heb daarnaast Prestashop nog een keer geinstallleerd in een map test om deze te gebruiken om dingen uit te kunnen testen. Gewoon de standaard Prestashop out-of-the-box zonder andere theme's. Ik wil allereerst dat klanten gewoon kunnen bestellen en achteraf (op rekening/op krediet) kunnen betalen. Deze betalingsmodule kent Prestashop standaard niet. Kon wel een "Bill" module downloaden waarbij je een aantal extra instellingen hebt zoals maximaal kredietbedrag (maar dan moet je ook betalingen gaan bijhouden, maar daar heb ik een losse financiele administratie voor). Na wat geprobeert te hebben dacht ik, waarom kan je niet gewoon de COD (Cash on Delivery f te wel Onder Rembours) module daar niet voor gebruiken. Je kan toch zelf de Nederlandse vertalingen bepalen voor alle gebruikte zinnen en velden, dus heb ik in mijn test PS dit gedaan en dat werk goed. Alleen moet ik nog even op zoek gaan naar een aantal velden die kennelijk niet tot deze 'cashondelivery' module behoren want ik heb nog niet alle teksten in het nederlands. De afrekening werk perfect tot aan de vermelding in de back-office orders. Ik kan je de nl.php die in de map 'cashondelivery' moet staan wel uploaden als je daar interesse in hebt.

Mijn shop map ga ik maar eens opnieuw installeren om de modules weer werkend te krijgen. niets werkt: cashondelivery niet, bill niet, cheque niet, paypal niet dus er zal wel iets ergens scheef zitten. Database is eenvoudig even te backupen en dan te verwijderen zodat Prestashop opnieuw clean geinstalleerd kan worden. nl.php's terugzetten, img map met de afbeelding terugzetten, theme opnieuw installeren. Heb glasvezel dus dat gaat best wel vlot.

Link to comment
Share on other sites

Ik zal de module eens downloaden en bekijken. Waarschijnlijk is het wel te debuggen waar het mis loopt.

 

Ik heb een nieuwe map aangemaakt en PS opnieuw geinstalleerd en de bijgeleverde module 'cashondelivery' getest en die werkt wel goed maar in eigenlijke shop map niet dus ik denk dat er iets fout zit ergens. Blijf de melding "Ongeldige verzendingsnummer" houden. Volgens de foutmelding vetaling velden gaat het om de melding Invalid delivery number "Kennelijk moet hij een delivery number hebben of opslaan wat niet lukt en loopt hierop vast bij het aanmaken van de modules/cashondelivery/validation.php gaat het mis. De bestelling staat niet in beheersstysteem>orders maar wel in beheerssysteem>customers>shopping carts. Daar staat bij dat het bestelling nr 23 is maar die komt bij "orders" niet voor. Daar staat na ordernr 4 niets meer.

Nog suggesties?

Ik wil eigenlijk alles opnieuw installeren maar moet de database behouden omdat ik anders alle artikelen etc opnieuw moet invoeren maar ergens heb ik nu het vermoeden dat het in de database orders niet goed zit. Hoe kan ik alle aanwezige orders en shopping carts verwijderen en het order/bestellingnummer weer op 0 zetten?

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een nieuwe map aangemaakt en PS opnieuw geinstalleerd en de bijgeleverde module 'cashondelivery' getest en die werkt wel goed maar in eigenlijke shop map niet dus ik denk dat er iets fout zit ergens. Blijf de melding "Ongeldige verzendingsnummer" houden. Volgens de foutmelding vetaling velden gaat het om de melding Invalid delivery number "Kennelijk moet hij een delivery number hebben of opslaan wat niet lukt en loopt hierop vast bij het aanmaken van de modules/cashondelivery/validation.php gaat het mis.

De bestelling staat niet in beheersstysteem>orders maar wel in beheerssysteem>customers>shopping carts. Daar staat bij dat het bestelling nr 23 is maar die komt bij "orders" niet voor. Daar staat na ordernr 4 niets meer.

De shopping cart id is ook iets anders dan de order id, vanwege de Invalid delivery number word er dus schijnbaar geen order aangemaakt en opgeslagen in de database.

Nog suggesties?

Nog niet, daarvoor moet ik geen debuggen waar de foutmelding vandaan komt en hoe deze weg te nemen.
Ik wil eigenlijk alles opnieuw installeren maar moet de database behouden omdat ik anders alle artikelen etc opnieuw moet invoeren maar ergens heb ik nu het vermoeden dat het in de database orders niet goed zit. Hoe kan ik alle aanwezige orders en shopping carts verwijderen en het order/bestellingnummer weer op 0 zetten?
Wacht nog maar even met opnieuw installeren, wellicht is dat totaal niet nodig. Wil je toch de shopping carts en orders resetten in de database kun je de volgende query uitvoeren

TRUNCATE `ps_cart`;
TRUNCATE `ps_cart_discount`;
TRUNCATE `ps_cart_product`;
TRUNCATE `ps_orders`;
TRUNCATE `ps_order_detail`;
TRUNCATE `ps_order_discount`;
TRUNCATE `ps_order_history`;
TRUNCATE `ps_order_slip`;
TRUNCATE `ps_order_slip_detail`;
TRUNCATE `ps_order_tax`;

Waarbij ps_ de "prefix" is van de tabellen zoals je die hebt ingevoerd tijdens de installatie van prestashop op de webserver. Deze prefix is tevens terug te vinden in het /config/settings.inc.php bestand

define('_DB_PREFIX_', 'ps_')

Link to comment
Share on other sites

Hoi Akkie

 

Ik kreeg het niet aan het werk en kreeg ook geen reactie op mij forum posts dus ben even verder gaan zoeken.

Heb had de webshop in een eigen map gezet (in mijn geval shop) en heb daarnaast Prestashop nog een keer geinstallleerd in een map test om deze te gebruiken om dingen uit te kunnen testen. Gewoon de standaard Prestashop out-of-the-box zonder andere theme's. Ik wil allereerst dat klanten gewoon kunnen bestellen en achteraf (op rekening/op krediet) kunnen betalen. Deze betalingsmodule kent Prestashop standaard niet. Kon wel een "Bill" module downloaden waarbij je een aantal extra instellingen hebt zoals maximaal kredietbedrag (maar dan moet je ook betalingen gaan bijhouden, maar daar heb ik een losse financiele administratie voor). Na wat geprobeert te hebben dacht ik, waarom kan je niet gewoon de COD (Cash on Delivery f te wel Onder Rembours) module daar niet voor gebruiken. Je kan toch zelf de Nederlandse vertalingen bepalen voor alle gebruikte zinnen en velden, dus heb ik in mijn test PS dit gedaan en dat werk goed. Alleen moet ik nog even op zoek gaan naar een aantal velden die kennelijk niet tot deze 'cashondelivery' module behoren want ik heb nog niet alle teksten in het nederlands. De afrekening werk perfect tot aan de vermelding in de back-office orders. Ik kan je de nl.php die in de map 'cashondelivery' moet staan wel uploaden als je daar interesse in hebt.

Mijn shop map ga ik maar eens opnieuw installeren om de modules weer werkend te krijgen. niets werkt: cashondelivery niet, bill niet, cheque niet, paypal niet dus er zal wel iets ergens scheef zitten. Database is eenvoudig even te backupen en dan te verwijderen zodat Prestashop opnieuw clean geinstalleerd kan worden. nl.php's terugzetten, img map met de afbeelding terugzetten, theme opnieuw installeren. Heb glasvezel dus dat gaat best wel vlot.

 

 

Ik heb inmiddels de module 'cashondelivery' volledig vertaald naar betaling achteraf. Deze werkt nu prima. Ik sluit de volledige module-map bij.cashondelivery.zip

Link to comment
Share on other sites

De shopping cart id is ook iets anders dan de order id, vanwege de Invalid delivery number word er dus schijnbaar geen order aangemaakt en opgeslagen in de database.

Nog niet, daarvoor moet ik geen debuggen waar de foutmelding vandaan komt en hoe deze weg te nemen.

Wacht nog maar even met opnieuw installeren, wellicht is dat totaal niet nodig. Wil je toch de shopping carts en orders resetten in de database kun je de volgende query uitvoeren

TRUNCATE `ps_cart`;
TRUNCATE `ps_cart_discount`;
TRUNCATE `ps_cart_product`;
TRUNCATE `ps_orders`;
TRUNCATE `ps_order_detail`;
TRUNCATE `ps_order_discount`;
TRUNCATE `ps_order_history`;
TRUNCATE `ps_order_slip`;
TRUNCATE `ps_order_slip_detail`;
TRUNCATE `ps_order_tax`;

Waarbij ps_ de "prefix" is van de tabellen zoals je die hebt ingevoerd tijdens de installatie van prestashop op de webserver. Deze prefix is tevens terug te vinden in het /config/settings.inc.php bestand

define('_DB_PREFIX_', 'ps_')

 

Heb in mijn test map met de oorspronkelijk PS 1.4.9.0. installatie en theme de betaalmodule 'cashondelivery' werkend. Deze heb ik opnieuw gekopieerd naar mijn shop map maar krijg nog steeds de melding "Ongeldige verzendingsnummer".

In BO customers>shopping cart staat de bestelling wel, in de orders niet maar kan wel de invoice in pdf ophalen.

Heb wel voorafgaande de tabellen m.b.t. orders in de database geleegd.

Hoe krijg ik dit in mijn shop map ook werkend? Hoe kunnen we dit debuggen starten?

Link to comment
Share on other sites

Heb in mijn test map met de oorspronkelijk PS 1.4.9.0. installatie en theme de betaalmodule 'cashondelivery' werkend. Deze heb ik opnieuw gekopieerd naar mijn shop map maar krijg nog steeds de melding "Ongeldige verzendingsnummer".

In BO customers>shopping cart staat de bestelling wel, in de orders niet maar kan wel de invoice in pdf ophalen.

Heb wel voorafgaande de tabellen m.b.t. orders in de database geleegd.

Hoe krijg ik dit in mijn shop map ook werkend? Hoe kunnen we dit debuggen starten?

Door in de module script te zoeken op de foutmelding en in de regels voorafgaand aan de foutmelding de statement er bij te zoeken die de uitkomst van variabelen filtert, schijnbaar mist het script iets waardoor de foutmelding word weergegeven en de order niet word aangemaakt.
Link to comment
Share on other sites

Door in de module script te zoeken op de foutmelding en in de regels voorafgaand aan de foutmelding de statement er bij te zoeken die de uitkomst van variabelen filtert, schijnbaar mist het script iets waardoor de foutmelding word weergegeven en de order niet word aangemaakt.

 

Maar waarom doet de module het in de ene map wel en in de andere map nietl? Zelfde module dus zelfde script lijkt mij?

Link to comment
Share on other sites

Hoi Frevab,

 

Zoals eerder vermeld ben ik ook op zoek naar een module voor een betaling achteraf, ik heb de zip gedownload en geinstalleerd maar hij laat deze betaalmethode niet zien bij checkout, zie ik iets over het hoofd?

Bedankt voor het delen van deze module en zie je antwoord graag tegemoed!

Link to comment
Share on other sites

Hoi Frevab,

 

Zoals eerder vermeld ben ik ook op zoek naar een module voor een betaling achteraf, ik heb de zip gedownload en geinstalleerd maar hij laat deze betaalmethode niet zien bij checkout, zie ik iets over het hoofd?

Bedankt voor het delen van deze module en zie je antwoord graag tegemoed!

 

Hij hoort gewoon bij de modules onder Betaalmethodes/Gateways te staan (zie screenprint bijlage).

Moet wel bij staan dat hij geinstalleerd is.

Kan vervolgens wel verdwijnen bij de checkout als hij niet van toegestaan is voor de valuta, klanten groep of land(en). In te stellen in BackOffice/Beheersysteem > Payments.

 

groet

Freek

post-413655-0-12794400-1356923791_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Dat lijkt mij ook. Het probleem is precies om die reden dan ook erg vaag

 

heb de hele inhoud van de "shop"map verwijdert en de originele PS bestanden er weer naar toe gekopieerd en een schone install gedaan. Betaaldmodule werkt nu weer. Probleem dus op deze wijze opgelost en geijk een backup van de shop map gemaakt.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Freek,

 

Bedankt voor je snelle antwoord.

Volgens mij moet het dan wel kloppen, zal niet al te moeilijk moeten zijn lijkt me, maar toch is er iets waardoor het fout gaat..

Je hebt het over de opties voor valuta maar in dit geval kan ik daar niets aan veranderen de rest staat gewoon allemaal ingesteld. (zie bijlage).

Ik hoop dat je mij kan vertellen wat er fout gaat.

 

post-441885-0-53945400-1356947441_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hoi Freek,

 

Bedankt voor je snelle antwoord.

Volgens mij moet het dan wel kloppen, zal niet al te moeilijk moeten zijn lijkt me, maar toch is er iets waardoor het fout gaat..

Je hebt het over de opties voor valuta maar in dit geval kan ik daar niets aan veranderen de rest staat gewoon allemaal ingesteld. (zie bijlage).

Ik hoop dat je mij kan vertellen wat er fout gaat.

 

post-441885-0-53945400-1356947441_thumb.jpg

 

met welke versie van PS werk je want het schemr ziet er bij jouw anders uit. Ik werk nog met 1.4.9.0.

Heb je de normale betaalmodule CashOnDelivery die standaard bij PS zit al geprobeert? Of de cheque betaalmodule. Bij de cheque module moet je alleen nog de bankgegegevens invullen maar voor de rest zijn het eenvoudige betaaldmodules omdat ze geen contact met derden leggen en alleen intern verwerkt worden. Dit in tegenstelling tot PayPal en andere betaalmodules die weer contact met PayPal etc leggen om de betaling te kunnen verwerken. Ik heb PayPal geprobeert maar niet werkend gekregen. wil wel iDeal er nog bij hebben en dit via ideal-checkout.nl de betaaldmodule geinstalleerd. Moet alleen nog een partij kiezen voor de afhandeling van de betaling want de kosten zijn verschillend. Tot nu heb ik altijd op rekening geleverd (al zo'n 7 jaar) en weinig problemen gehad. Altijd minder af moeten schrijven dan de jaarkosten bij bv ING voor iDeal. De meeste vragen zo'n 50c per betaling dus dat kan ook aardig in de papieren lopen.

Link to comment
Share on other sites

Ik werk nog met PS 1.4.4.0 in dit geval.

Ik heb het ook al met cheque geprobeert maar om de een of andere reden laat prestashop die ook niet zien bij betaling. En was verder ook niets over te vinden waar dat aan zou kunnen liggen.. En daarbij zou de module die jij hebt gebouwt een mooie oplossing zijn geweest.

Kan het dan aan de versie van prestashop liggen dat deze 2 betaalmethodes niet worden getoont? (Daarbij is cheque toch een standaard betaalmodule binnen PS? Zou daarom niet uit mogen maken, lijkt mij?)

Link to comment
Share on other sites

Ik werk nog met PS 1.4.4.0 in dit geval.

Ik heb het ook al met cheque geprobeert maar om de een of andere reden laat prestashop die ook niet zien bij betaling. En was verder ook niets over te vinden waar dat aan zou kunnen liggen.. En daarbij zou de module die jij hebt gebouwt een mooie oplossing zijn geweest.

Kan het dan aan de versie van prestashop liggen dat deze 2 betaalmethodes niet worden getoont? (Daarbij is cheque toch een standaard betaalmodule binnen PS? Zou daarom niet uit mogen maken, lijkt mij?)

 

Als je de cheque module gebruikt die standaard in de PS download zit moet die werken. Toen ik problemen had met de betaalmodule heb ik in een andere map op de server een nieuwe installatie gedaan zonder verdere aanpassingen en de betaaldmodule getest en die het gewoon. Zat dus kennelijk in mijn installatie. Er zijn veel instellingen die je kan wijzigen en ik las ook op een prestashop site dat andere betaalmodules nog wel eens kunnen storen.

Cheque en cashOnDelivery zijn volgens mij eenvoudige modules die altijd moeten werken. als die het in een out-of-the-box installatie het doen of deden en later niet meer dan kan het ergens fout gegaan zijn of de bepaalde instellingen niet getoond worden. Bij de betalingen moet da de module wel aangevinkt zijn anders kan hij niet gebruikt worden omdat je de mogelijkheid de module niet te laten zien bij bepaalde klanten(groepen), valuta's en landen.

Ik heb geen verstand van 1.4.4.0. Waarom werk je met 1.4.0.0 ? Vanwege de theme-pakket?

Edited by Frevab (using 1.4.9.0) (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...