Jump to content

Vraag over voorraadbeheer


Recommended Posts

Hallo,

 

Ik wil voorraadbeheer gaan gebruiken maar loop tegen een probleem aan.

 

Ik verkoop LED badges. De klant kan kiezen of hij hier wel of niet een programmeerkabeltje bij wil, en of hij extra batterijen wil meebestellen. Ik heb dit gedaan d.m.v. 'combinaties'.

Dat betekent dus dat er eigenlijk 4 producten zijn:

1. Artikel

2. Artikel + batterijen

3. Artikel + kabeltje

4. Artikel + kabeltje + batterijen

 

Wat is nu de manier om deze voorraden het meest accuraat bij te houden?

Belangrijkste is eigenlijk het artikel zelf. Als alleen dat bijgehouden zou worden vind ik het al prima.

Maar als ik de actuele voorraden wil opgeven is dat dus per combinatie apart.

Stel dat ik 100 stuks 'Artikel' op voorraad heb dan weet ik nog niet in welke combinaties deze verkocht gaan worden. Kunnen dus evengoed 100 stuks los zijn, of 100 stuks met beide opties.

Het is de voorraad van het hoofdartikel die beperkend is. Als er 1 exemplaar wordt verkocht moet de voorraad van de andere 3 combinaties ook afnemen. Ik heb immers 1 exemplaar van het hoofdartikel minder?

 

Iemand een idee hoe ik dit aanpak?

 

Marcel

Edited by wurf (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Niet alles wordt apart aangeboden, maar dat kan ik natuurlijk vrij eenvoudig regelen voor wat betreft de zaken als batterijen en kabeltjes. Daarmee is dat probleem inderdaad opgelost. Lastiger wordt het met bijvoorbeeld de T-shirts die in verschillende maten verkrijgbaar zijn. De maat is namelijk ook meegenomen in de 'combinaties', maar verschillende maten worden uiteraard niet als apart artikel opgenomen. Heb je daar misschien ook een idee over?

Link to comment
Share on other sites

Niet alles wordt apart aangeboden, maar dat kan ik natuurlijk vrij eenvoudig regelen voor wat betreft de zaken als batterijen en kabeltjes. Daarmee is dat probleem inderdaad opgelost. Lastiger wordt het met bijvoorbeeld de T-shirts die in verschillende maten verkrijgbaar zijn. De maat is namelijk ook meegenomen in de 'combinaties', maar verschillende maten worden uiteraard niet als apart artikel opgenomen. Heb je daar misschien ook een idee over?

Ja, de maten hou je bij middels de voorraad van combinaties. Met kenmerken als maten, kleuren, etc. is dat de beste optie.
Link to comment
Share on other sites

Ik kom er net achter dat het helaas toch niet is opgelost...

 

Bij een pakket kan de klant namelijk niet meer kiezen of hij de extra batterijen en kabeltje wel of niet wil.

 

We hebben dus twee mogelijkheden:

-Extra batterijen instellen als combinatie -> gevolg: Batterijenvoorraad wordt niet bijgehouden

-Extra batterijen instellen als pakket -> gevolg: Batterijenvoorraad wordt bijgehouden, maar klant is verplicht om ze af te nemen en kan niet kiezen of hij er 5 of 10 wil.

 

Bovendien:

Om de gratis meegeleverde batterij als pakket te kunnen instellen heb ik 'm als los artikel aangemaakt. Wanneer ik deze nu in het pakket stop komt er op de productpagina ineens 'INHOUD:' te staan , met de inhoud van het pakket. Daarin wordt dan alleen de batterij genoemd.

ook de prijs ziet er raar uit. Dat wordt namelijk de prijs van het hoofdartikel, met daaronder (doorgehaald, in grijs) de prijs van de losse batterij.

 

Ik denk dat mijn probleem niet makkelijk is op te lossen, of zie ik dat verkeerd?

Link to comment
Share on other sites

Ik kom er net achter dat het helaas toch niet is opgelost...

 

Bij een pakket kan de klant namelijk niet meer kiezen of hij de extra batterijen en kabeltje wel of niet wil.

 

We hebben dus twee mogelijkheden:

-Extra batterijen instellen als combinatie -> gevolg: Batterijenvoorraad wordt niet bijgehouden

-Extra batterijen instellen als pakket -> gevolg: Batterijenvoorraad wordt bijgehouden, maar klant is verplicht om ze af te nemen en kan niet kiezen of hij er 5 of 10 wil.

 

Bovendien:

Om de gratis meegeleverde batterij als pakket te kunnen instellen heb ik 'm als los artikel aangemaakt. Wanneer ik deze nu in het pakket stop komt er op de productpagina ineens 'INHOUD:' te staan , met de inhoud van het pakket. Daarin wordt dan alleen de batterij genoemd.

ook de prijs ziet er raar uit. Dat wordt namelijk de prijs van het hoofdartikel, met daaronder (doorgehaald, in grijs) de prijs van de losse batterij.

 

Ik denk dat mijn probleem niet makkelijk is op te lossen, of zie ik dat verkeerd?

Hmmm, dat zie je inderdaad niet verkeerd. Gezien wat ik weet van de packs leek mij dat de oplossing, maar het word vrees ik een stuk lastiger.

Ik zet deze even op mijn to-do lijstje en kom er nog op terug.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...