Jump to content

Probleem met rechten


Recommended Posts

Ik heb op een testomgeving een prestashop geinstalleerd en die helemaal gerestyled, maar omdat er steeds 'problemen' waren met de rechten van mappen is alles om dat te voorkomen op 777 gezet. Dat is zodra die op een live omgeving staat alles behalve veilig en de admin werkt niet overal even goed, dus weet iemand hoe ik de standaard rechten weer terug krijg? Ik kan nergens vinden wat de oorspronkelijke rechten waren van alle mappen.

Link to comment
Share on other sites

Het gaat om versie 1.5.2.0. Ik heb al een lijstje gevonden met welke rechten 777 moeten hebben. Mijn probleem is dat ik wil weten wat de rechten van de andere mappen moeten zijn, aangezien door iemand anders de rechten van alle mappen op 777 zijn gezet en ik de shop op deze manier natuurlijk niet live kan zetten.

Link to comment
Share on other sites

Bij mij staan alle mappen op 705 en alle bestanden op 604, ik heb de rechten overigens nooit hoeven aanpassen (versie 1.5.1).

Ik zou de rechten maar aanpassen anders kun je over een maand zeker opnieuw beginnen omdat al je pagina's vol met ongewenste links staan ...

 

Verander anders map voor map en kijk of de winkelvoorkant en de achterkant bij elke verandering nog normaal functioneert. Kost wat tijd maar dan weet bij welke wijziging het eventueel problemen geeft.

Link to comment
Share on other sites

Het hangt van de webserver configuratie af wat de minimaal vereiste schrijfrechten zijn. Bij sommige webhosting volstaat 755 voor mappen en 644 voor bestanden. Dit zijn standaard schrijfrechten wat dus betekent dat je in principe niets hoeft aan te passen.

Maar bij veel webhosting pakketten moet je voor sommige mappen en bestanden hogere schrijfrechten toekennen.

 

Mijn advies is: check altijd in je Prestashop backoffice of er problemen zijn met schrijrechten, zeker als je een module geinstalleerd hebt of zelf de rechten aangepast hebt. Voor PS 1.5.x moet je kijken onder "Geadvanceerde parameters > Configuratie informatie". Bij "Controleer uw configuratie zie je al snel genoeg of bepaalde mappen of bestanden niet de juiste schrijfrechten hebben (en of er andere foutmeldingen zijn).

 

Verder zijn dit de mappen en bestanden die meestal hogere rechten moeten hebben in PS 1.5.x, dus 777 voor mappen en 666 voor bestanden:

~/cache/

~/config/

~/download/

~/img/

~/log/

~/mails/

~/modules/

~/themes/default/lang/

~/themes/default/pdf/lang/

~/themes/default/cache/

~/translations/

~/upload/

~/sitemap.xml

 

De rechten voor de aangegeven mappen moet je recursief instellen, dus daarin aanwezige submappen (777) en bestanden (666) moet je meenemen bij het instellen van de schrijfrechten. En als je een andere theme gebruikt dan moet je natuurlijk daarvan de rechten ook aanpassen net zoals aangegeven voor de default theme.

 

En nogmaals, check in je backofice of de schrijrechten goed staan :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Wat ik hierboven lees is dus precies mijn probleem. Ik ben prestashop aan het installeren, en kom niet verder dan stap twee, want de rechten staan verkeerd... Hoe los ik dit op? Ik werk op een mac, dreamweaver 5.5 en de laatste versie van Presta.

Ps, dit gaat om een lokale installatie, dus onder local host enz met xampp!

 

Wij controleren momenteel de compabiliteit van PrestaShop met uw systeemomgeving

Als u vragen hebt, bezoek dan onze documentatie en community forum.

Oeps! Corrigeer de onderstaande item(s) en klik dan "Vernieuw informatie" om de compatibiliteit van uw nieuwe systeem te testen.
  • Recursieve schrijfrechten op bestanden en mappen
  • ~/config/
  • ~/cache/
  • ~/log/
  • ~/img/
  • ~/mails/
  • ~/modules/
  • ~/themes/default/lang/
  • ~/themes/default/cache/
  • ~/translations/
  • ~/upload/
  • ~/download/

 

Kunnen jullie mij hiermee helpen?

GRtz Rick

Link to comment
Share on other sites

De /install map is alleen in het installatiepakket. Alle benodigde bestanden en mappen worden in deze functie.

 

The /install folder is only in the installation package. All required file and folder permissions are described in this function.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hallo allemaal,

 

Ik heb een template gekocht welke werkt op ver. 1.5. Ik heb een Prestashop 1.5.6.2 vanuit prestashop website gedownload en op mijn hosting geupload maar als ik wil dat starten om te instaleren krijg ik alleen een blank page. als je kijkt naar het adres dan zie je dat je bent automatisch naar instal folder gegaan maar install process gaat niet en heb je alleen een blank pagina.

Ik heb hosting gebeld en hoord ik iets over rechten.

ik ziet vast en heb ik echt help nodig.

 

alvast bedankt ..

Link to comment
Share on other sites

ok even stap voor stap

de template heb je later pas nodig als de shop is geinstalleerd

 

1) je hebt versie 1.5.6.2 gedownload

2) je hebt deze op je computer uitgepakt

3) je hebt de uitgepakte bestanden welke in de map prestashop zitten  geupload naar je server ?

dus niet de map prestashop maar de bestanden die erin zitten ? (tenzij je de shop in een aparte map wilt zetten dan zet je wel alles in een map

Edited by maconl (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...