Jump to content

OPRÅB !! Tilpasning af faktura (PDF)


hatc

Recommended Posts

Nu har jeg brugt det meste af 8 timer på at søge dette forum og googlet UDEN resultat !!!
Kan jeg virkelig være den eneste i denne presta verden, som gerne vil flytte lidt rundt på
tekst og kasser ?

Er der nogen der har arbejdet lidt med det, og som vil dele lærte erfaringer i dette forum ?


/Henrik

Link to comment
Share on other sites

Rettelser laver du i filen classes/pdf.php
Oversættelser til pdf-fakturaen ændrer du fra Admin i Tools/Translations/PDF (eller hvad dine faner hedder)
Ændring i fonten i Admin i Preferences/PDF

Håber det er til hjælp.

Vh Torben

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit indlæg Torben,

Det undre mig bare, at der slet ikke er nogen i det dansk forum, som har ønsket at ændre
i fakturadelen, eftersom den ikke opfylder de danske krav.

Man må kunne konkludere følgende :

- der bruges ekstern faktureringssystem
- der ikke sælges så meget fra de danske presta systemer
- folk har ændret i fakturaen unden at skulle bruge hjælp
- folk bare bruger fakturaen fra presta uden ændringer

Når man sådan kommer til at tænke over det, så kunne det egenligt være sjovt at se
hvor mange der rent faktisk bruger deres system kommercielt.

Bare en tanke (;O)

/Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik

Jeg er ikke opmærksom på, at der er noget i fakturaen, som ikke lever op til de danske regler. Hvad da?
Men mailen kunne jeg meget godt tænke mig at få opgraderet til også at omfatte moms.

Torben

Link to comment
Share on other sites

Hejsa
Hvad skal en faktura indeholde?

En faktura skal minimum indeholde:
Fakturadato
Fakturanummer (fortløbende)
Sælgers SE nummer
Navn og adresse på køber og sælger
Angivelse af varen og mængde

Fakturaen skal endvidere indeholde:
datoen for leveringen af vare/ydelse (hvis denne er forskellig fra fakturadato)
momsgrundlag
pris pr. enhed uden moms
prisnedslag og rabat
gældende momssats
momsbeløbet

Så som jeg ser det er den mangelfuld i Prestas....

Link to comment
Share on other sites

Vi har tilføjet vores CVR (SE) nr. til fakturaen nederst sammen med vores navn og adresse. Så jeg kan ikke se, der mangler andet end evt. rabat på vores faktura. Men rabat er i e-mailen, hvor vi gerne ville have oplysninger om moms.

Vh Torben

Link to comment
Share on other sites

Tak alle for jeres indlæg,
jeg har kigge lidt dybere i den skrevne faktura, for at se nærmere på hvad der mangler iflg lovgivningen.
Jeg har valgt at lave en farveladekopi, som jeg gerne vil have den til at se ud og derefter sammenligne med den originale.

Billed "faktura1" er den originale
Billed "faktura2" er som det er ønsket. (opsat i paintshop og derfor IKKE genereret af Prestashop)

Herunder stiller jeg det slavisk op, og skulle nogen have kendskab til hvordan det faktisk programmeres eller forslag til ændringer,
er i mere en velkommen til at "sputte i kassen" (;O)

Fra toppen og ned.:
01) Faktura nummeret slettet
02) En kasse om levering- og faturaadresse i stil med de andre kasser
03) "#" fjerne og erstattet med "nr.:"
04) "fra" fjernet
05) Dato rykket til højre, dato ændret til "xx-xx-2009" og ordret "dato" tilføjet
-- Varebeskrivelsen --
06) Overskriften omrokeret og ny "Pris m/moms" samt "Moms %" indsat
07) Varelinier omrokeret og stykprisen med moms samt moms sats indsat
08) Bundlinien omrokeret.
09) "Produkter" fjernet
10) "Beløb u/moms" indsat under "Netto beløb"
11) "Fragt" og fragt beløb indsat.
12) Totalbeløb mangler at tælle fragt med i den samlede pris.
13) Da der ikke er givet mulighed for at indtaste virksomhedens oplysninger i toppen har jeg valgt at indsætte de i footer.

Den sidste sammentælling i bunden er lidt spejet. Presta har valgt at der ikke skal beregnes moms af fragt og derfor ikke medtaget fragten
i totalbeløbet, men i Danmark kan du fravælge ind/udgående moms på PostDanmarks fragt, mens der skal betales moms af fragten hvis andre
fragtfirmaer bruges. ligeledes hvis der beregnes eksp. gebyr i fragten, skal der betales moms.
Man burde have muligheden for at kunne vælge moms / ikke moms under levering i admin.

/Henrik

8650_LaPEDJIRi1UrYJjBPvP9_t

8651_tCvPFtAdfgyEtSEKClwo_t

Link to comment
Share on other sites


Hvad gør i andre i øvrigt vedrørende oplysninger om returret og handelsbetingelser? Vedhæfter i dem i mailen, eller lægger i dem i pakken?


Jeg har indsat returret og betingelserne under ordrebekræftigelsen, men jeg ikke klar over om det er juridisk korrekt.
Jeg har set andre "større" firmaer gøre det, så det gør jeg også (;O)

/Henrik
Link to comment
Share on other sites

Hejsa
Hvad skal en faktura indeholde?

En faktura skal minimum indeholde:
Fakturadato
Fakturanummer (fortløbende)
Sælgers SE nummer
Navn og adresse på køber og sælger
Angivelse af varen og mængde

Fakturaen skal endvidere indeholde:
datoen for leveringen af vare/ydelse (hvis denne er forskellig fra fakturadato)
momsgrundlag
pris pr. enhed uden moms
prisnedslag og rabat
gældende momssats
momsbeløbet

Så som jeg ser det er den mangelfuld i Prestas....


Jeg har brugt dit indlæg som udgangspunkt, men dog unden rabat/prisnedslag. Jeg tror slet ikke at
presta er gearet til at kunne smide det over fra shoppen, for så skulle kurven og ordrebekræftigelsen
jo også indeholde det.

/Henrik
Link to comment
Share on other sites


Hvad gør i andre i øvrigt vedrørende oplysninger om returret og handelsbetingelser? Vedhæfter i dem i mailen, eller lægger i dem i pakken?


Jeg har indsat returret og betingelserne under ordrebekræftigelsen, men jeg ikke klar over om det er juridisk korrekt.
Jeg har set andre "større" firmaer gøre det, så det gør jeg også (;O)

/Henrik


Så vidt jeg har forstået det, så er der flere muligheder:
1. Sende én e-mail:
* Ordrebekræftelse (E-handelsloven § 12) + oplysninger (forb.aftl § 12).
* Ordrebekræftelse (EHL § 12) + link til oplysninger (forb.aftl § 12).

2. Sende to e-mails:
* Ordrebekræftelse (EHL § 12).
* Oplysninger (forbrugeraftaleloven § 12).

3. Sende en e-mail med ordrebekræftelse (EHL § 12) + en følgeseddel på papir med oplysninger iht.
forbrugeraftaleloven § 12.
Link to comment
Share on other sites

Hessellund,

Så er jeg nok én af dem som bruger "Ordrebekræftelse (E-handelsloven § 12) + oplysninger (forb.aftl § 12). "
men der er nu rigtig mange som blot sender en faktura med oplysninger på bagsiden. Den må vel egentligt også være
legal nok med mindre at varene modtages FØR fakturaen. ?

/Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej hatc.

Jeg har prøvet at få mine fakturaer til at se omtrent ud som du foreslår.

PrestaShop (1.1) kan altså mere end man regner med. Under Shipping/Carriers skal du redigere din carrier. Her skal du slå moms til. Nu optræder der pludselig en ny række i moms-regnskabet nederst på fakturaen.

Men det kan blive pænere, og teksterne kan blive bedre. Jeg har vedhæftet en opdatering, der indeholder classes/pdf.php og translations/dk/pdf.php. Prøv den - det bliver meget flottere.

/Kjeld

pdf.zip

Link to comment
Share on other sites

Hej Kjeld,

Du er simpelhen min nye mentor (;O) Det er jo super godt gået... (;O) TUSINDE TAK !!!

Det med momsen på fragt har jeg måske nok set på et tidspunkt, men da jeg ikke ønsker at tage moms af fragten
har jeg ikke tænkt mere over det. Jeg syndes bare at det er mest rigtigt at skrive alle beløb i bunden OGSÅ fragt selv
om der ikke tages moms af det, så slutresultatet bliver det samme som totalprisen incl fragt lige oven over.

Jeg har lige stået på hovedet i mit arkivskab for at finde nogle fakturaer, og det ser egentligt ud til at folk tager meget
let på hvordan det skrives og hvad de tager med på fakturaen, det undre mig lidt.. Mange skriver faktisk kun prisen incl moms, moms sats og
totalpris på den øverste linie, så kommer momsudregningen i bunden.

Hvad siger du/I til disse påstande (;O)

/Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hej Henrik.

Jeg har rettet lidt (mere) i PDF.php. Nu skiller jeg håndtering/emballage ud i moms-regnskabet i bunden, og jeg har tilføjet 'Dato' som du foreslog.

Jeg har i mange år arbejdet med standarder, så det piner mig at se, at du ikke kan lide ISO-formatet for datoer ;-)

Jeg har vedhæftet PDF.php. Husk at rette PDF-oversættelserne.

/Kjeld

PDF.php

Link to comment
Share on other sites

Hej Kjeld,

Det ser jo super godt ud, nu er vi jo ved at opnå en rigtig fornuftig standard :)
Apropro standard så er jeg da ked at at jeg leder dig i fordærv ;) men jeg skulle da mene
at den "rigtig" dato standard i danmark er "dd.mm.åååå" ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik.

Jeg fandt lige noget om datoer hos Dansk Sprognævn. Jeg har længe været varm fortaler for ISO-formatet, bl.a. fordi det er godt til sortering. I sin tid overtalte jeg min kone til at få indgraveret datoen i vores vielsesringe i ISO-format. Ak ja, hun har måttet finde sig i meget fra min side.

/Kjeld

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu morsomt at læse. :) og specielt hvordan 50-60 osv. opstod. Nogen som man jo slet ikke tænker over i daglig dagen.

Den danske dato format, syndes jeg er nemmere at overskue, specielt hvis det skrives kun i tal. Det er naturligvis et spørgsmål
om tilvending. Men jeg tør da ikke tænke på reaktionen hvis jeg foreslog konen at skrive ISO-formatet i vores vielsesring. :0>

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...