Jump to content

[Solved] Probleem na upgrade


Recommended Posts

Ik wilde mijn shop (weer) upgraden en deze keer ging het faliekant fout!

Inmiddels is de shop niet meer zichtbaar. Ook niet via het back-end. (al 2 dagen!)

Ik verwacht dat ik iets moet oplossen via de phpadmin, maar daar snap ik geen snars van.

 

Ik heb wel een logbestand gevonden op mijn pc. Want ik was continu alles aan het backuppen.

 

Wie o wie kan mij (tegen een vergoeding) uit de brand helpen en mijn shop weer z.s.m. online zetten?

Het logbestand overigens geeft codes aan als:

*ERROR* 2012/10/12 - 19:54:04: SQL query:

ALTER TABLE `ps_discount` ADD `include_tax` TINYINT(1) NOT NULL DEFAULT '0'

*ERROR* 2012/10/12 - 19:54:04: SQL error:

Duplicate column name 'include_tax'

*ERROR* 2012/10/12 - 19:54:04: SQL query:

ALTER TABLE `ps_employee` ADD `bo_show_screencast` TINYINT(1) NOT NULL DEFAULT '1' AFTER `bo_uimode`

*ERROR* 2012/10/12 - 19:54:04: SQL error:

Duplicate column name 'bo_show_screencast'

 

Upgraden doe ik dus nooit meer zelf!! Harde les is dit!

 

Vast bedankt!

groetjes,

Marianne

Edited by Marrie (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

hoi marianne ,

allereerst is het belangrijk hoe je de backup gemaakt heb?

 

heb je een backup van je database en hosting ?

dus bv via directadmin de backup gemaakt dan is er weinig aan het handje ,,

heb je het handmatig gedaan zou het ook nog kunnen maar afhankelijk van je gemaakte backups

 

hallo,

 

vraag aan je hosting bedrijf om het op te lossen. Ik bedoel je betaalt wel voor service!

 

 

helaas doen de meeste hosters alleen server gericht backups maken ,

de meeste kunnen dus geen backup per hosting terug zetten , de kans is dus 50% dat de hoster dit op kan lossen

Edited by maconl (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

hoi marianne ,

allereerst is het belangrijk hoe je de backup gemaakt heb?

Middels filezilla. website kopieren/plakken, in PS zelf middels de db backupoptie en de taalbestanden ook via de exportfunctie in ps zelf.

 

heb je een backup van je database en hosting ?

dus bv via directadmin de backup gemaakt dan is er weinig aan het handje ,,

heb je het handmatig gedaan zou het ook nog kunnen maar afhankelijk van je gemaakte backups

Direct admin? Hostingbackups? oh oh.. zegt me niks

 

Nu bekruipt mij het akelige gevoel dat ik 'gewoon' een complete nieuwe installatie moet doen en al mn 500/600 producten, kortingsbonnen, klantenbestand enz. opnieuw moet invoeren? En ik had zo gehoopt dat dit niet zou hoeven....

Link to comment
Share on other sites

Middels filezilla. website kopieren/plakken, in PS zelf middels de db backupoptie en de taalbestanden ook via de exportfunctie in ps zelf.

 

 

Direct admin? Hostingbackups? oh oh.. zegt me niks

 

Nu bekruipt mij het akelige gevoel dat ik 'gewoon' een complete nieuwe installatie moet doen en al mn 500/600 producten, kortingsbonnen, klantenbestand enz. opnieuw moet invoeren? En ik had zo gehoopt dat dit niet zou hoeven....

 

eerst een kijken of het op een normale manier kan ..

een goede backup kan je via je directadmin maken

 

via directadmin back ups maken lees je hier : http://www.prestasho...estashop-maken/

 

maar als je met filezilla de backups hebt gemaakt is er ook kans hoor :)

ook de backup van je database is wellicht te gebruiken

 

als je het nog niet in een map hebt, kan je het volgende doen

zet de backup die je hebt in een map backup op je pc , dus die je gemaakt hebt met filezilla en de database backup

 

je kan eventueel deze map inpakken <zip of winrar>

upload deze met filezilla naar je hosting

dan kan je via pm mij eventueel de link doorgeven waarik de backup kan vinden

kan hem dan nakijken voor je en eventueel zo in elkaar zetten dat je eea weer terug kan zetten

of dat je het laat terugzetten ,,

 

ik hoor het wel van je

Edited by maconl (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Backups:

  • website: middels ftp inloggen op de server en complete website 1 op 1 gekopieerd.
  • database: middels de backup functie (tools) in prestashop zelf.

Ik heb beide (directadmin / backup naar pc) uitleg bekeken, en achteraf gezien heb ik dus helemaal geen echte backup.

Dus nu heb ik echt een probleem?

 

Sjeez, wat een stomme actie van mijzelf... Eerst rotzooien en dan pas vragen!

Edited by Marrie (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Backups:

  • website: middels ftp inloggen op de server en complete website 1 op 1 gekopieerd.
  • database: middels de backup functie (tools) in prestashop zelf.

Ik heb beide (directadmin / backup naar pc) uitleg bekeken, en achteraf gezien heb ik dus helemaal geen echte backup.

Dus nu heb ik echt een probleem?

 

Sjeez, wat een stomme actie van mijzelf... Eerst rotzooien en dan pas vragen!

 

nee hoor helemaal niet en misschien niet ,,

de beschrijving om via directadmin een backup te maken is het eenvoudigste en snelste ,, en werkt altijd ..

 

zoals jij beschrijft hoe je d ebackup hebt gemaakt is er nog hoop hoor ,,,

en....we geven pas op wanneer ik grijzer wordt dan ik nu al ben uhum :blink:

zowel je backup van filezilla als de database backup van prestashop is wellicht te gebruiken :)

dus dat is al toch een plus puntje

 

misschien dat als de back niet echt optimaal is dat dan eea handmatig erin gekopieerd moet worden maar

dat kan ik pas zien wanneer ik de backups zie , die je gemaakt heb ,,

 

als je deze op je hosting kan zetten , zodat ik het kan downloaden kan ik het even bekijken ,

als er een beetje hoop is , dan geef ik een seintje ,,

 

dan kan het op twee manieren ,

of we begeleiden je stap voor stap er doorheen dat je eea zelf doet ,,

of dat ik dan eventueel gast inlog gegevens krijg dat ik het voor je doe ,,

die keus ligt dus geheel aan jezelf en wat je wilt

Edited by maconl (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

hoi marianne ,

het is soms mogelijk dat je via je hosting nog een account kan aanmaken of laten aanmaken

deze gebruik je dan ervoor dat iemand tijdelijk toegang heeft

is alles opgelost dan hef je dat account weer op ,

 

het zal wel handig zijn ook bv de inlog gegevens van je shop te hebben , voor als de backup geslaagd is

uiteraard kan je erna ook weer het wachtwoord wijzigen ,,

 

gr coen

Link to comment
Share on other sites

maconl to the rescue :D

gelukkig kennis en ervaring genoeg hier om zelfs de meest rampzalige updates weer in de lucht te krijgen

haha

 

idd en met de komst van versie 1.5 krijgen zelfs de meest ervaren mensen vanzelf weer heel veel ervaring erbij :-)

 

ben ook weer aan de slag om eea te testen om met enkel de db en enkele mappen en bestanden zoals img ,themes enz

een upgrade cq / rampzalige crash / upgrade weer goed terug te zetten ,, tot nu toe 2 keer gelukt 1 keer giga mislukt dat ik zelf de backup moest gebruiken hahaha

Link to comment
Share on other sites

Voor de volgers van dit topic > de shop is weer online!!

Hier heb ik een hoop van geleerd! Als belangrijkste toch wel eerst kijken of er documentatie is voordat ik zelf iets doe waarvan ik dan (heel blonT) denk dat het goed is. Lang leve dit forum en lang leve maconl :)

Link to comment
Share on other sites

@Marrie

Een mooi bewijs dat regelmatig een kopie maken van je webshopbestanden met Fillezilla en gebruikmaken van de reservekopie functie van Prestashop een belangrijk onderdeel vormen van het winkelbeheer.

Ik heb op vergelijkbare wijze een exacte kopie van mijn site gemaakt en naar een ander domeinnaam gekopieerd zodat ik een testwebshop heb om zaken uit te proberen. Het is maar een paar minuten werk ...

Niet alleen bij upgrades kan het mis gaan, dus is het altijd verstandig om reservekopieen te hebben. Dit laatste heb je goed gedaan, helaas liep alleen je upgrade mis (je bent overigens niet de enige).

Link to comment
Share on other sites

@Telesight

Ik had liever geen mooi bewijs gehad ;)

Maar idd, backuppen is altijd zinvol. Op de pc heb ik zelfs een mirrorschijf EN een externe schijf die doorlopend backups maakt. Wellicht is dit wat in het extreme, maar ooit, lang geleden, ben ik foto's kwijt geraakt die mij dierbaar waren, dus gebeurt mij nooit meer. Moet wel heel toevallig zijn als hoofdschijf, mirror en externe tegelijk kapot gaan.

Maar goed, shit happens, life goes on. Thanks to maconl life goes much better on :D

Link to comment
Share on other sites

Een kleine update voor de mensen die misschien hetzelfde krijgen

zodra je op de website van ""Marrie"" kwam zag je de beruchte “”Foute subdomein SQL query””.

< destijds een grote bug , welke voorkwam in oa versie 1.4.6.2 >

 

 

Het probleem zat voornamelijk in de configuratie en natuurlijk de database ,

deze database lag dus helemaal overhoop

De database bestond uit verschillende prefixen

Waarschijnlijk omdat er eerst een upgrade was gedaan en erna weer eentje

<Gelukkig> veroorzaakte dit dus de “”Foute subdomein SQL query””

 

dacht in eerste instantie de verkeerde prefixen allemaal te verwijderen ,,eea wel weer goed zou zijn,,

helaas zonder goede resultaat want ook in betreffende tabellen zaten vele fouten

uiteindelijk de database geheel leeg gemaakt en de database backup gebruikt .

 

de website was weer gedeeltelijk zichtbaar , hier bleek ook dat er in de configuratie bestand(en) eea mis was

deze heb ik handmatig aangepast , en een paar bestanden heb ik weer uit een andere originele versie gehaald

Dit omdat ik nog niet beschikte over de backup van de bestanden ..

< was ook niet de bedoeling om afgelopen nacht nog door te gaan om alles te gaan doen :unsure: >

maar ja kon het niet laten :lol:

uiteindelijk is het dus gelukt en moeten alleen de rechten nog goed gezet worden ,

wat ik zometeen nog even ga doen ,,

 

helaas was ze wel een paar kleine dingetjes kwijt omdat ze na de backup nog wat dingetjes had gedaan ,,

maar liever een paar dingetjes dan een hele shop maken :lol:

Link to comment
Share on other sites

@Marrie

Een mooi bewijs dat regelmatig een kopie maken van je webshopbestanden met Fillezilla en gebruikmaken van de reservekopie functie van Prestashop een belangrijk onderdeel vormen van het winkelbeheer.

Ik heb op vergelijkbare wijze een exacte kopie van mijn site gemaakt en naar een ander domeinnaam gekopieerd zodat ik een testwebshop heb om zaken uit te proberen. Het is maar een paar minuten werk ...

Niet alleen bij upgrades kan het mis gaan, dus is het altijd verstandig om reservekopieen te hebben. Dit laatste heb je goed gedaan, helaas liep alleen je upgrade mis (je bent overigens niet de enige).

 

inderdaad wederom een mooi bewijs ook al is het een mengelmoes van backups je toch eea kan herstellen ,

je kan nooit teveel backups hebben , en is ook aan te raden om voor een wijziging en direct na een wijziging (als deze gelukt is ) een backup te maken , duurt idd maar een paar minuten en je dit maakt een verschil of je een backup terug moet zetten of een hele website opnieuw bouwen :lol:

Edited by maconl (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

@Telesight

Ik had liever geen mooi bewijs gehad ;)

Maar idd, backuppen is altijd zinvol. Op de pc heb ik zelfs een mirrorschijf EN een externe schijf die doorlopend backups maakt. Wellicht is dit wat in het extreme, maar ooit, lang geleden, ben ik foto's kwijt geraakt die mij dierbaar waren, dus gebeurt mij nooit meer.

 

Dat is idd minder en kom dit ook heel vaak tegen , dat mensen bepaalde dingen kwijt raken

soms kan je eea nog terug krijgen en helaas in sommige gevallen niet ,,

en zo is het dus ook met prestashop ;)

 

Moet wel heel toevallig zijn als hoofdschijf, mirror en externe tegelijk kapot gaan.

uh ....blikseminslag :o

Maar goed, shit happens, life goes on. Thanks to maconl life goes much better on :D

tja voor sommige gevallen zijn er dan luiers , en in sommige gevallen heb je weer "gelukkig" het forum waar je geholpen wordt :lol:

maar in ieder geval gelukkig dat deze "upgrade crash" weer opgelost is :)

Voor Scorpionsworld : nieuwe update : Upgrade crashes solved : 13 - stil to solve: 987 :lol:

Edited by maconl (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Goede middag, 

 

Ik heb zelf ook een groot probleem, echter ben ik zo stom geweest om alleen een totale backup te maken van het httpdocs mapje waarin prestashop was geinstalleerd. Ik heb nu dus alleen alle bestanden die prestashop gebruikt, ik heb dus niet via Prestashop DB een backup, ook niet myPHP Admin.

 

Nu heb ik prestashop opnieuw geinstalleerd en moet ik helaas van vooraf aan weer beginnen. Als ik al mijn bestanden van het oude mapje httpdocs kopier naar de huidige map waar Prestashop is geinstalleerd krijg ik allerlei foutmeldingen, was dus te simpel gedacht.

Het mapje met mails, talen, themas en modules heb ik wel terug kunnen zetten.

 

Wat ik wil is het volgende.

het terugzetten van orders, klanten, producten, CMS pages categorien etc.

 

Kan dit met de FTP file die ik heb gebackup? of is er geen mogelijkheid en dien ik ALLES opnieuw aan te maken etc?

 

HELP

 

gr Stefan

Edited by s.a.mauer (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Kort en krachtig ,, nee via ftp doe je alleen de bestanden

klanten orders en overige staat alleen in je database

hierdoor krijg je dus ook de foutmeldingen , je gaat immers bestanden op je server zetten die niet 1 op 1 staan met je database ,,,

 

je geeft aan dat je de shop opnieuw hebt geinstalleerd , heb je dezelfde database gebruikt of heb je de oude database nog bewaard ?

indien wel dan kan je alsnog de dingen eruit halen die je wilt hebben

je kan dan een backup maken van je database middels je php admin (hiermee maak je normaal ook een backup van je bestanden en database met 1 click ,,,

via prestashop een backup maken van je database kan ook maar heb reeds een paar keer meegemaakt dat er toch foutjes in zaten

 

dus al met al als je de database hebt overschreven en geen backup van je database hebt dan ,,,moet je opnieuw beginnen 

tenzij je hoster nog een backup ter beschikking heeft

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...