Jump to content

Template aanpassen naar eigen smaak ?


Voodoochild

Recommended Posts

Beste ps gebruikers,

 

Na een tijdje van afwezigheid heb ik het forum weer gevonden !

Onze shop draait nu een jaartje en de verkopen stijgen boven onze verwachtingen uit, en dat met nog de standaard template !

 

Maar, zoals een ieder willen ook wij een andere look.

Nu hebben wij al wat in de mappen zitten spitten om te kijken hoe precies de structuur van prestashop is opgebouwd.

Nu heb ik van Smarty, PHP, CMS programmeren nochtans weinig kaas gegeten..

Kleine aanpassingen lukt opzich nog wel, maar het echte grote werk lukt gewoonweg niet.

 

Wie kan ons en de mede forumgebruikers wat goede tips geven over het hoe en wat van het aanpassen van de prestashop templates ?

Waarschijnlijk zijn er meer mensen die tegen dit probleem aanlopen en worden er door de diehards goede tips in deze thread geplaatst.

Ook op het grote internet is maar weinig te vinden over het modden van de templates, erg jammer !

Hopenlijk wordt dit een leerzame thread voor alle beginners van prestashop !

 

Greetz,

Voodoochild

Link to comment
Share on other sites

He Voodoochild,

 

Ik vroeg me al af waar je gebleven was :)

Voor het grondig aanpassen van templates is het in elk geval nodig dat je voldoende kennis hebt van HTML, CSS en Smarty. Ik weet niet in hoeverre je die eerste 2 beheerst, maar het kan handig zijn je kennis weer op te frissen door hier eens te kijken:

http://www.w3schools.com/default.asp

Voor Smarty is er ook een handige handleiding:

http://www.smarty.net/docs/en/

Het is niet nodig om zelf Smarty code te kunnen schrijven, maar wat meer kennis zodat je in elk geval aanpassingen kan doen is wel vereist.

 

Verder gebruiken de meesten voor aanpassingen aan de design/layout de developer tools voor je browser. Ik gebruik intensief Firebug voor Firefox maar er zijn vergelijkbare tools voor andere browsers. Kijk eens in deze topic voor meer info en links:

http://www.prestasho...ge-tools-links/

 

Tot slot raad ik je aan om verschillende templates te bekijken en te vergelijken. Je kunt bijv. de oude en nieuwe PS standaard template vergelijken, dan leer je al heel snel waardoor de verschillen komen en dat is reuze handig als je zelf een template gaat aanpassen. Sowieso raad ik je aan om in elk geval de nieuwe standaard template te gebruiken als basis. Dan zit je goed wat compatibiliteit betreft met nieuwe PS versies. Of 1 van de premium templates die in elk geval compatibel zijn met PS 1.5.

 

Verder: gewoon beginnen en als je vragen hebt dan in het forum zoeken naar oplossingen of zelf een vraag stellen.

Maar houd er wel rekening mee dat er veel tijd in gaat zitten als je nog niet zo ervaren bent :)

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hey AKJV, het is inderdaad weer erg lang geleden..

Bedankt voor je reply in ieder geval !

Heb inmiddels lokaal 1.5 geinstalleerd en ga eens kijken wat de mogelijkheden zijn, maar bijvoorbeeld de simpele groene knop "in winkelwagen" waar staat deze .gif of .jpg eigenlijk ?

In alle mappen van de theme is deze knop niet te vinden !

Pffffff...heb nog een hoop te leren :wub:

Edited by Voodoochild (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

als je het over een groene "In winkelwagen" knop hebt dan gaat het dus over de oude standaard theme. Want die knop is niet meer groen in de theme van PS 1.5 :)

 

Deze knop wordt op een aantal verschillende pagina's aangeroepen en getoond, op de homepage (/modules/homefeatured/homefeatured.tpl), op de pagina's met productlijsten (/themes/prestashop/product-list.tpl) en op de productpagina's (/themes/prestashop/product.tpl). Maar als je overal de afbeelding voor deze knop wilt vervangen dan moet je button-medium_exclusive.png in de themes/prestashop/img folder vervangen.

Maar deze afbeelding wordt voor meerdere knoppen gebruikt, bijv. ook voor de Afrekenen knop in het winkelwagenblok. Dus als je dat wel groen wilt houden dan zal je de CSS code van desbetreffende bestand moeten aanpassen.

 

Om uit te vinden welk CSS bestand wordt gebruikt en wat de pad is naar afbeeldingen, kan je toch echt het beste Firebug of iets vergelijkbaars gebruiken in je browser.

Link to comment
Share on other sites

Daar zijn we weer..

Firebug heb ik inmiddels draaien, als ik element inspecteren selecteer dan zie ik aan de linker zijn de tekst staan.

Aan de rechterzijde is ook een scherm wat aangeeft dat de betreffende regel in product.css op regel 213 staat...

Het € teken wil ik voor het bedrag hebben, in plaats van erachter.

Nu ga ik naar de map css van de theme, open product.css...en op regel 213 staat dus niet het regeltje wat wel in firebug stond in het linker vak...

Is er geen optie om direct vanuit firebug de betreffende .css file saven ?

Link to comment
Share on other sites

De plaatsing van de euro-teken verander je in de BO. Ga naar Payment-->Currencies en selecteer dan de Euro uit het lijstje valuta. Daar kan de opmaak aanpassen.

 

Firebug is bedoelt om alleen in je browser veranderingen te zien. Voor het permanent doen van aanpassingen moet je dit zelf in de bestanden veranderen en dan uploaden via FTP.

 

Het euroteken kun je in de BO aanpassen. Dacht bij betaling--> valuta :)

Yup :)

Link to comment
Share on other sites

Ok...duidelijk.

Maar als firebug nu aangeeft "in het rechterscherm" dat een bepaalde code in bijvoorbeeld product.css op regel 213 moet staan...waarom staat deze regel dan niet in de product.css file die bij mij op de server staat ?

Ik kan ook maar 1 product.css vinden overigens..

Link to comment
Share on other sites

Product.css heeft niet zoveel regels :) Dus regelnr 213 klopt al niet. Maar vergis je je niet met global.css?

 

Opmaak van de meeste elementen wordt bepaald door global.css maar soms ook deels door specifieke stijlsheets (waaronder inderdaad product.css)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ik had je al gewaarschuwd dat er veel tijd in gaat zitten als je nog weinig ervaring mee hebt :)

Maar als je eenmaal de basis doorkrijgt en ook de basistools zoals Firebug onder de knie hebt, dan gaat het ineens snel.

 

Nog een laatste tip, mocht je nogmaals willen proberen. Hier is de tutorial voor designers voor PS 1.4:

http://doc.prestashop.com/display/PS14/Designer+Guide

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Goedemorgen,

 

Weet iemand waar ik de lettergrootte van mij template kan aanpassen. Ik gebruik prestashop 1.6.1.5. Mijn hoofdmappen wil ik op 1 lijn hebben maar worden vanwege de lettergrootte op 2 lijnen weergegeven. Door het letertype aan te passen zou het op 1 lijn kunnen worden weergegeven.

 

Wie kqn mij helpen. 

Link to comment
Share on other sites

Goedemorgen,

 

Weet iemand waar ik de lettergrootte van mij template kan aanpassen. Ik gebruik prestashop 1.6.1.5. Mijn hoofdmappen wil ik op 1 lijn hebben maar worden vanwege de lettergrootte op 2 lijnen weergegeven. Door het letertype aan te passen zou het op 1 lijn kunnen worden weergegeven.

 

Wie kqn mij helpen. 

maak anders even een andere topic aan ipv 1tje van 4 jaar geleden ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...