Jump to content

Lägga till fält för kunduppgifter


Hollywoodie

Recommended Posts

Hej, hallå!

 

Jag är tämligen ny när det kommer till Prestashop och har hittills hittat lösningar på mina problem genom forumet - tack för det!

 

Nu behöver jag dock hjälp med två saker.

 

Det primära är att addera (men även ta bort) fält som kunder fyller i när de kommer till kassan. Jag önskar till exempel ta bort Herr/Fru, men främst vill jag lägga till ett fält för personnummer.

 

Kan jag göra det på ett smart sätt?

 

Jag undrar även om man kan addera en flik på produktsidan (Produktinfo/Data sheet)?

 

En tredje sak jag tänkte på är om någon har en lista på några "must have add-ons" för oss svenskar? Finns det några generella tillägg ni inte tycker jag/vi bör missa?

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Beträffande personnummer-delen så har jag kikat på den här;

 

http://module-presta.com/checkout-fields.html

 

Det känns dock som om man måste köpa väldigt många tillägg till butiken och jag försöker minimera dem så gott det går. Vad jag förstår är det tämligen enkelt att ordna själv, jag är dock kapitalt urusel på databaser och har egentligen aldrig varit och pillat bland dem. Jag (och kanske fler med mig?) hade verkligen uppskattat en mini-guide.

 

 

Eller vad säger ni som läser? Bör man köpa alla tillägg för att supporta istället för att tigga om hjälp här? Hur gör ni?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Dem flesta ändringar brukar jag göra med hjälp utav global.css. Om man vill dölja eller flytta fält, bilder, bg etc. Det är kanske inte det mest smidigaste alla gånger men jag har löst en del problem den vägen. Just den checkbox som du vill gömma kan man inte lösa geom css då php koden frågar efter svar från den funktionen.

 

Lösning:

http://www.prestashop.com/forums/topic/96186-solved-how-to-remove-gender-from-customer-login/

 

Sök alltid svar i engelska forumet först, i det svenska så är det sällan någon som svarar :)

 

När du gör en ändring i .tpl fil så måste du i backoffice gå till : preferences -> performance ->

 

Force: Yes

Cache: No

 

Besök sidan du ändrade och ladda den i din browser. Gå sedan tillbaka och återställ inställningarna. Annars så kan det hända att inställningarna inte alltid syns.

 

 

När det gäller moduler så anser jag att man skall vara ganska försiktig med att köpa eftersom prestashop ständigt uppdateras och det finns ingen garanti för att modulen du köper i 1.4 kommer fungera i 1.5. Sen så är det även så att vart eftersom pretashop uppdateras så fylls det på med funktioner. Vissa funktioner som man köpte i 1.3 var sedan gratis i 1.4.

 

Med andra ord, investera inte för mycket :)

 

// MBP

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...