Jump to content

[Solved] shipping modules nederlandse shop


Recommended Posts

Ik ondervind problemen met het vinden naar de juiste shipping module voor nederland? Weet iemand welke geschikt is? En zo ja, hoe moet ik deze dan instellen?

 

-Esther

 

Zoek je een module voor een specifieke vervoerder?

Prestashop heeft uitgebreide opties voor het opgeven van meerdere vervoerders en het instellen van bezorgkosten. Dit vind je onder de Shipping tab.

Link to comment
Share on other sites

Mijn probleem is eigenlijk als volgt:

Ik ben een webshop aan het maken voor iemand. Zij doen de verzending van alle producten zelf. Zij willen bij elk product afzonderlijk de verzendkosten vermelden. Als klanten dan meerdere producten bestellen moeten de verzendkosten voor het 2de product vervallen. Hoe kan ik dit het beste inrichten? Moet ik dan een verzendmodule toevoegen aangezien zij zelf het versturen, en de partij waarmee kan verschillend zijn...

 

Wie kan mij hiermee helpen?

Edited by Bonnie33 (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Dag Esther,

 

Er is standaard al een module aanwezig in je Prestashop installatie voor TNT Express. Voor DHL is een module in ontwikkeling.

 

Maar mijn gevoel zegt me dat je met wat simpele verzendinstellingen toe kan. Maak eerst de vervoerders "TNT" en "DHL" aan. Hiermee hebben je klanten de keuze tussen beide vervoerders.

Voor beide vervoerders kan je de verzendkosten instellen. Je moet daarna de range (gewicht en prijs) instellen waarvoor deze verzendkosten gelden. Maar als je een vast verzendbedrag hanteert, dan kan je het beste een range van 0-1000 kg en 0-10000 euro instellen.

 

Kijk ook hier voor meer uitleg over de verzendkosten (wel in Engels):

http://doc.prestasho...naging+Shipping

Link to comment
Share on other sites

De range (gewicht en prijs) geldt dus voor de totale bestelling. Dus of klanten nu 1 of meer producten bestellen maakt niets uit, zolang het gewicht en totaalprijs binnen de opgegeven range blijven.

Link to comment
Share on other sites

Voor beide vervoerders kan je de verzendkosten instellen. Je moet daarna de range (gewicht en prijs) instellen waarvoor deze verzendkosten gelden. Maar als je een vast verzendbedrag hanteert, dan kan je het beste een range van 0-1000 kg en 0-10000 euro instellen.

 

oke bovenstaand stukje heb ik gedaan. En hoe nu verder? Bij elk product voer ik bv 6,95 verzendkosten in. Hoe kan ik nu bij een aankoop van een tweede product door de klant ervoor zorgen dat hij maar 1 keer verzendkosten betaalt?

 

ok ik ben te snel zie ik hahah!

Edited by Bonnie33 (see edit history)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Je moet juist niets invullen bij "Bijkomende verzendkosten:" bij de producten. Dit is alleen als je extra kosten wilt opgeven voor producten. Wat je moet doen is bij de Shipping tab helemaal onderaan de kosten invullen voor beide vervoerders. Dit zijn dus verzendkosten voor een gehele bestelling en niet per product. Let wel: het bedrag wat je daar invult is excl. btw.

Link to comment
Share on other sites

Je kunt alleen zones selecteren. Maar de truuk is om dan een nieuwe zone aan te maken met alleen Nederland als land. Hetzelfde kan je doen voor bijv. Belgie of een zone waarin Belgie en Duitsland. Mogelijkheden genoeg :)

 

EDIT:

Ik zie dat je nog een topic hebt gemaakt met een vergelijkbare vraag, die zal ik voor je verwijderen want 1 topic lijkt me genoeg :)

Edited by AKJV (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Heb nog één vraagje.... er zijn ook produkten bij die eigenlijk niet verstuurd kunnen worden maar alleen opgehaald zoals kasten en tafels etc. Hoe kan ik dit het beste aangeven? dus de verzendkosten omzeilen en aangeven dat het opgehaald moet worden?

Edited by Bonnie33 (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Er is geen kant-en-klare optie voor alleen afhalen, wel voor "online only" (dus alleen verzending). Maar je zou het volgende kunnen doen:

 

1) Zet in de (korte) productbeschrijving dat dit product alleen af te halen is.

 

2) geef die producten een gewicht van bijv. 5000 kg. Hiermee bedoel ik niet als kenmerk (wat de klanten kunnen zien) maar in het zelfde segment als waar je de productnaam opgeeft in je backoffice (daar is een invulveld voor gewicht).

 

3) Er is standaard al een "carrier" voor pick-up aanwezig. Stel de gewichtsrange voor die carrier in als 4999-5001 kg (of iets dergelijks). Voor de echte vervoerders moet je dan wel de gewichtsrange onder de 5000 kg instellen. Hierdoor krijgen klanten alleen deze optie te zien als ze een product bestellen die alleen af te halen is.

 

Het is nu wel zo dat als klanten naast zo'n product ook andere producten bestellen (die normaal wel verzonden kunnen) dat dan ook alleen de Pick-up optie te gebruiken is. Dit omdat het totale gewicht boven de 5000 kg is. Maar hopelijk vind je dat geen probleem...

Link to comment
Share on other sites

Kleine verbetering voor bovenstaande instelling:

Waarschijnlijk is het beste om voor de producten voor afhalen een gewicht van 1000 kg in te stellen. Dan de gewichtsrange voor echte vervoerders van 0-1000 kg en voor Pick-up 1000-10000 kg. Hiermee kunnen klanten in 1 bestelling 9 producten die alleen af te halen zijn plaatsen voordat er problemen ontstaan. Een eigen variant hierop mag natuurlijk ook :)

Link to comment
Share on other sites

Nog een correctie op bovenstaande instelling (ik ben lekker bezig vandaag :( ):

 

Waarschjijnlijk wil je dat de optie "afhalen" voor alle producten als keuze aanwezig is, dus niet alleen voor producten die niet verzonden kunnen worden. In dat geval moet je de gewichtsrange voor "Pick-up/Afhalen" niet instellen op 1000-10000 kg, maar op 0-10000 kg.

Je kunt ook nog met de bovenwaarde van deze instelling spelen: misschien dat je voor de zekerheid nog een nulletje erbij kan zetten. Ik weet niet wat de max. waarde is wat Prestashop accepteert maar daar kom je snel genoeg achter (via een foutmelding) :)

 

 

Zou je, als alles goed werkt, [solved] voor je topictitel willen zetten? Dit doe je door je eerste post te editten (gebruik hierbij de Full editor) en dan de titel aan te passen. Alvast bedankt.

 

EDIT:

Nog geen actie ondernomen door topicstarter dus heb ik zelf maar de titel aangepast. Graag de volgende keer wel even zelf de topictitel aanpassen, dat houdt het forum overzichtelijk.

Edited by AKJV (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

If you like, you can talk in english so to understand you better. United we can find solutions!! ;)

 

Hi,

I'm sure you mean it well, but this is the Dutch forum section :)

 

There are plenty of Dutch people active in the English forum section, including myself. But most are more confident writing in their own language. Besides, the question from the topic starter has been addressed already.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

IK heb bovenstaande vandaag weer opgepikt en wil je nu het volgende doen;

er komen verschillende verzendopties op basis van gewicht met de daarbij behorende prijzen. Dat zijn tot 10 kilo € 6,95 en 10 tot en met 20 kilo € 13,90 en 20 tot en met 30 kilo € 15,00 En dan inderdaad het ophalen verhaal.

 

Hoe koppel ik nu die prijzen aan het juiste gewicht? Ik heb bv TNT van 0 tot 10 kg en dan bij prices TNT 0,00 tot 6,95. Hoe koppel ik deze aan elkaar?

Edited by Bonnie33 (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Dag Esther,

 

Je moet verschillende vervoerders aanmaken, 1 voor elke gewichtsklasse. Dus bijv. TNT (tot 10 kg), TNT (tot 20 kg) en TNT (tot 30 kg).

 

Daarna vul je de juiste gewichtsrange in voor elk van die vervoerders (0-10 kg, 10-20 kg, 20-30 kg) en ook bijbehorende verzendkosten.

Link to comment
Share on other sites

ik heb het opgelost! Ik had land op Netherlands staan en op een andere plek nederland. Hij herkende het niet ;-)

 

Nu heb ik een ander probleem.... bij verzenden staat nu gratis aan het einde van de bestelling terwijl het testproduct 5kg weegt en dit zou 6,95 moeten kosten om te verzenden.

 

Daarnaast werkt mn Mollie iDeal plugin niet. Ik heb deze geinstalleerd en verder kan ik daarbij niks configureren. Het gerbuik is al volledig geodgekeurd bij Mollie dus hij is wel actie. Ik krijg de melding "De opgegeven betalings gegevens zijn onjuist of incompleet. De betaling kon niet aangemaakt worden."

 

enig idee??

Link to comment
Share on other sites

Nu heb ik een ander probleem.... bij verzenden staat nu gratis aan het einde van de bestelling terwijl het testproduct 5kg weegt en dit zou 6,95 moeten kosten om te verzenden.

 

enig idee??

 

Heb je de Weight Range goed ingevuld > start reeks (inclusief) eind reeks (exclusief)

 

 

Wat Ideal betreft kun je wellicht het beste contact met Mollie opnemen

Edited by Frens (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

ik heb gedaan zoals eerder in dit topic uitgelegd door iemand anders. Als je dit even zou willen lezen dan weet je hoe ik het in elkaar gezet heb. Ik heb 3 gewichtsklasses ingevoerd van 0-10, 10-20, 20-30 voor zowel TNT als DHL

 

Als je wilt kun je ook even inloggen, dan stuur ik je gegevens van de site in een DM

Link to comment
Share on other sites

ik heb vervoerders van zowel TNT als DHL aangemaakt in 3 groepen, TNT 0-10, TNT 10-20 en TNT 20-30 zelfde voor DHL. Deze heb ik gekoppeld aan price ranges en gewicht ranges. Van 10-20kg is 13,90 en van 20-30kg is het 15,-

 

Wat moet ik hier dan invullen? Ik heb het nu zo gedaan:

 

Verzender

*******

Verzender waarop deze reeks van toepassing is

Van:

*

Start reeks (inclusief)

Tot:

*

Eind reeks (exclusief)

 

 

Van:

*

Start reeks (inclusief)

Tot:

*

Eind reeks (exclusief)

 

 

etcetc.

 

 

dus telkens vanaf 0,00 naar het bedrag. Is dat juist?

Link to comment
Share on other sites

oke, voorzover heb ik nu alles wb verzenden goed ingevult, na veel gepuzzel ;-)

 

Als ik nu een bestelling plaats krijg ik direct na mijn adres in hetzelfde venster als waar ik de algemene voorwaarden moet akkoorderen de optie "kies verzendmethode" echter kan ik nergens iets selecteren cq kiezen. Ik kan dan niet verder in het bestelproces.

 

ENig idee? moet ik ergens iets aanvinken om dit te activeren?

Link to comment
Share on other sites

dan nog een vraag van een andere orde :-) we hebben inmiddels de shop gevuld met producten. nu staat er netjes bij alle producten op de homepage 1 stuks (zijn antieke dingen dus van elks is er maar één) maar op alle andere pagina's staat '0' Ik kan ook nergens bij het product een aantal invullen.... of mis ik iets?

Link to comment
Share on other sites

oke, voorzover heb ik nu alles wb verzenden goed ingevult, na veel gepuzzel ;-)

 

Als ik nu een bestelling plaats krijg ik direct na mijn adres in hetzelfde venster als waar ik de algemene voorwaarden moet akkoorderen de optie "kies verzendmethode" echter kan ik nergens iets selecteren cq kiezen. Ik kan dan niet verder in het bestelproces.

 

ENig idee? moet ik ergens iets aanvinken om dit te activeren?

 

 

Heb je als je op de tab shipping klikt , helemaal onderaan bij << kosten >> iets ingevuld?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ik heb verschillende topics gelezen om te zien of iets fout doe bij het instellen, maar ik krijg slechts 1 vervoerder te zien bij het afrekenen.

Ik gebruik presta 1.5.2

De standaard ingestelde vervoerder in de shop heb ik omgezet naar DPD en deze wordt ook getoont.

Nu heb ik "zelf afhalen" toegevoegd en deze wordt niet getoont bij het afrekenen.

Ik heb de zone NL aangemaakt, gewicht range ingesteld 0 tot 10000kg, prijs range ingesteld op €0 tot €10000 en de prijs ingegeven.

 

Heeft iemand een idee, wat er niet goed gaat??

Link to comment
Share on other sites

Nee ook bij deze instelling wordt de verzendoptie niet getoond :mellow:

Snap het niet het is een schone PS 1.5.2. installatie dus ga ervan uit dat het niet aan het systeem ligt mja aan de andere kant heb ik toch alles goed staan..

Link to comment
Share on other sites

Heeft iemand anders misschien een idee waarom de ander aangemaakte verzend opties niet worden getoond in de shop of is er een IT'er die ik kan inhuren voor dit en voor eventueel komende problemen want ik kom zo niet verder met mijn shop.

 

Ik hoor het graag!

Link to comment
Share on other sites

Heeft iemand anders misschien een idee waarom de ander aangemaakte verzend opties niet worden getoond in de shop of is er een IT'er die ik kan inhuren voor dit en voor eventueel komende problemen want ik kom zo niet verder met mijn shop.

 

Ik hoor het graag!

 

Ik wil best wel even snel in je BO kijken naar je verzendinstellingen. :)

Stuur me dan de logingegevens en BO link via PM (private message)

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...