Jump to content

Blogg / Wp ?


Studio1one

Recommended Posts

En undran och tips och hjälp med att koppla in blogg på sin shopp.

 

Och även om jag nu vill ha möjligheter att skapa som en lite mindre blogg portal knuten till min shopp

 

Hur gör jag?

 

Man vill samtidigt ha en blogg knuten på ett sånt sätt så att den kan påverka ranking och trafiken till shoppen, min idé var att ha flera bloggare som är (under) shoppen.

 

Tips? råd? Någon?

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde bara så att jag tjångade in min shops css i en wp-blogg och moddade lite la i en underkatalog så bloggen fick samma utseende som shoppen, eg är det ju två skilda sidor men det fattar ju inte besökaren, ser ju ut som samma =)

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde bara så att jag tjångade in min shops css i en wp-blogg och moddade lite la i en underkatalog så bloggen fick samma utseende som shoppen, eg är det ju två skilda sidor men det fattar ju inte besökaren, ser ju ut som samma =)

 

Halloy Johannesw, Hur menar du nu? det där lät för enkelt för att vara sant ;-)

Du la en WP i en undermapp och installerade right?

och sen använde dig utav CSS filen från shoppen och laddade in i WP´s css ??

 

En sån sak skulle jag vilja ha steg för steg, men frågan är om det är det absolut bästa sättet?

Om man inte missar nåt som har med SEO osv att göra, det skulle jag vilja veta.

Man vill ju ha det ultimata. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det känns ju som att man borde kunna göra en kategori i prestashops cms-del och sedan lägga inlägg i den. Sedan kan man nog ganska enkelt trixa fram en modul som hämtar inlägg från den kategorin och visar på något lämpligt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Är för trött så här innan lunch, märkte att trådskaparen eventuellt ville ha en separat blogg?

Och sedan länka in inlägg från den så att dom visas någonstans i shopen?

 

Om det är en wordpress, så har ju den en rss feed, så om man hittar en modul som tar hand om rss, så kan man nog länka in dom rätt lätt.

Link to comment
Share on other sites

Snygga sidor! är allt utom nyheter prestashop alltså eller? har inte riktigt klart för mig hur du menar. Det är ju jättemånga css ska alla över till bloggen ursäkta är lite novis på dessa system En annan sak bara vilket bildspel kör du med jag har fått in ett bildspel men det liksom spolar tillbaka först och sedan börjar det om ser inte klokt ut.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett att det finns som ett litet nyhetsblock som man kan ha i höger kolumnen och sedan läs mer så ser man allt är det någon som har erfarenhet av detta? PLblog tror jag den heter. Har kunnat installera den men hittar den inte sedan hel lustigt.

Link to comment
Share on other sites

Snygga sidor! är allt utom nyheter prestashop alltså eller? har inte riktigt klart för mig hur du menar. Det är ju jättemånga css ska alla över till bloggen ursäkta är lite novis på dessa system En annan sak bara vilket bildspel kör du med jag har fått in ett bildspel men det liksom spolar tillbaka först och sedan börjar det om ser inte klokt ut.

 

Det va lite så jag tänkte också: fast jag vill kunna skapa som en blogg portal på min sajt. Då jag säljer kosmetika på Corecosmetic.com (gamla versionen) Nya: hairofbeauty.com under blogg vill jag kunna ha flera makeup artister (profiler) i en dropdown under Blogg knappen.

Och visst vill man kunna ha layouten i samma tema som själva shoppen, det är ju det ultimata.

Link to comment
Share on other sites

6772, om du menar min sida nu så får vi först tacka för att du tycker den är fin :) sen precis, nyheter-fliken är inte prestashop, det är en vanlig wp som jag bara designat som shoppen. Till stor del bara genom att länka in shoppens css så wp-bloggen har två css. Men fick väl även mecka lite småsaker så det skulle bli bra. Men vet inte om detta fungerar för dig dock. All content jag har där knyter ju google liksom till min sajt, har två sitemaps som google indexerar ifrån. Sen lite interna länkar å så på de så har seo-biten fungerat rätt bra för mig iaf.

 

Hojta om det är något mer du undrar..

 

Johannes

Link to comment
Share on other sites

johannesw: Jo det var dina sidor jag menade :-).

 

Får tänka lite på bloggen. en annan sak ditt bildspel vilken använder du jag har ett men det spolar tillbaka alla bilder innan den börjar om skitfult.

Link to comment
Share on other sites

Vi kör med plblog och har fått modifiera den för att fungera. Som standard ser den inte särskilt trevlig ut så man får CSS-hacka lite. Funkar, men man blir inte nöjd ens med bara en bloggare.

 

Jag skulle köra in Wordpress, den som de som har artikelkataloger använder, därefter få in samma tema i en WP och på produkterna hantera presentation av de inlägg som länkar till dem.

 

Listningar av blogginlägg per bloggare etc går ju fint att fixa via WP/RSS och lite Javascript för formattering.

 

Det finns även moduler att köpa på addons för den som tycker det är för mycket jobb...

Link to comment
Share on other sites

johannesw: Jag installerade modulen genom att välja installera modul från dator och det gjordes successfully MEN som mycket annat hittar jag inte modulen så jag kan välja hook o konfigurera den. Uppskattar alla tips nu. kör 1,4. Är så trött på den slider jag hittat att den spolar tillbaka o börjar om istället för att bara börja om.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...