Jump to content

Order confirmation översättning


platipus

Recommended Posts

Hej, ny här på forumet och nybörjare på prestashop.

Har fått ordning på det mesta men inte mailen som kommer efter man beställt. De är på engelska, vill ha dem på svenska.

Har sökt på forumet och hittat andra med samma problem, men jag har inte lyckats lösa det ändå.

Som detta- i filsystemet/prestashop/mails skapar du en mapp som heter sv. Sen kopierar du in de engelska mailen och översätter dem som du vill ha dem. ( hänger inte med)

Någon som har lust att skriva hur man gör utförligt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har en liknande fråga.

Hur ändrar jag meddelandet som visas av webshopen när kunden genomfört betalningen med payson.

Idag visas detta meddelande

Your order on

Fordonssäkerhet Butiken

is complete.

You have chosen the Payson method.

 

Your order will be sent very soon.

 

For any questions or for further information, please contact our customer support.

 

order.gifTillbaka till beställningar

 

dels vill jag ändra text, dels språk. Några ideer någon?

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett felmeddelande när jag försöker öppna "modul" översättningarna som säger att den.

 

 

 

 

Language : SV - Module translations

 

Total expressions :

4920

. Click the fieldset title to expand or close the fieldset..

 

 

Warning, your hosting provider is using the suhosin patch for PHP, which limits the maximum number of fields to post in a form:

2000 for suhosin.post.max_vars.

2000 for suhosin.request.max_vars.

Please ask your hosting provider to increase the suhosin post and request limit to 5020 at least. or edit the translation file manually.

 

Jag har sedan utan framgång försökt att lägga upp en .user.ini fil till min webbrot i mitt hotell sär jag testat olika inställningar utan framgång enligt följande

 

suhosin.post.max_vars = 200000

suhosin.request.max_vars = 20000

suhosin.post.max_value_length = 265000

suhosin.request.max_value_length = 265000

suhosin.upload.max_uploads = 100

 

Men utan framgång!! Är de någon som haft samma problem med PHP inställningar i sitt webbhotell ??

Link to comment
Share on other sites

Jag hade ett liknande problem gällande max_vars. Men mitt webbhotell (Oderland) hjälpte mig med en lösning. Hos Oderland så skapar man en fil kallad .user.ini och fyller denna med koden: max_input_vars = 8000

 

Går säkert med andra värden än just 8000, men det fixade biffen för mig iaf :)

 

Andra webbhotell har förhoppningsvis liknande lösningar.

 

Edit: Läste tydligen mellan raderna och ser först nu att du faktiskt provat .user.ini - så min lösning kanske inte fixar det för dig :/

Edited by Vaggur.se (see edit history)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag hade ett liknande problem gällande max_vars. Men mitt webbhotell (Oderland) hjälpte mig med en lösning. Hos Oderland så skapar man en fil kallad .user.ini och fyller denna med koden: max_input_vars = 8000

 

Går säkert med andra värden än just 8000, men det fixade biffen för mig iaf :)

 

Andra webbhotell har förhoppningsvis liknande lösningar.

 

Edit: Läste tydligen mellan raderna och ser först nu att du faktiskt provat .user.ini - så min lösning kanske inte fixar det för dig :/

 

Ja har oxå Orderland som leverantör, Skrev du bara " max_input_vars = 8000" i din fil? Inget annat?

Link to comment
Share on other sites

Hur ser er conf ut ang orderbekräftelse? får inte det att funka normalt, som det är nu så har jag ställt in att på status "betalning godkänd" så ska mailet med mall "order_conf" skickas ut. och då skickas ett korrekt mail ut men även ett mail som ser ut som bilden, ser ju lagom proffsift ut, varför skickar den två? tar jag bort att den ska skicka på betalning godkänd skickar den inget mail =(

 

konstigt_mail.png

 

Någon som förstår vad det är jag inte gör rätt? =)

 

/johannes

Link to comment
Share on other sites

Hur menar du dubbelt?

och 2 kopior har jag inte vad jag kan se, då skulle dom dessutom behöva heta exakt samma sak väl och det går ju inte att ha två filer med samma namn =) för man ska väl ha både html och txt antar jag, så inte ett mail är html å ett är txt, men den bilden jag pastade e ju obviously html så nä...

 

Har du liknande setup vad det gäller skicka order confirms? dvs den mallen du vill skicka på "betalning godkänd" ?

Link to comment
Share on other sites

När jag läser lite på engelska forum så säger dom att order confirm ska gå ut automatiskt oavsett om man sätter mail sends på statusarna? Men om jag tar bort att den ska skicka mail på betalning godkänd så skickas inget mail ut alls...

Link to comment
Share on other sites

Du har nog rätt så länge de inte står en punkt framför men så är nog inte fallet.

 

Jag kommer skicka ut en manuell bekräftelse på "ingått" avtal med kunden eller kvitto/bekräftelse om man vill säga så. De enda mina kunder får per automatik är paysons betalnings bekräftelse.

 

Men om den nu lägger ut dubbla mail som är kopior av varandra till samma kund så måste ju den hitta dubbla adresser eller liknande??

Vilken är de i Back Officeseparator_breadcrum.pngOrdersseparator_breadcrum.png

Statuses

Som du har som trigger för mailen?

 

Alla mina är avstängda & den skickar inte något

Edited by erik@e30 (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Ja alltså, först hade jag inte mailskick på betalning godkänd, men jag gjorde testbeställning och insåg att kunden inte fick ngn orderbekr på mail, vilket kan vara trevligt, så började labba, och valde jag då att den skulle skicka på betalning godkänd så skickade den två, en korrekt och en med tomma variabler som bilden jag skickade med.

 

Nu hittade jag en gammal tråd http://www.prestashop.com/forums/topic/38133-where-did-my-order-conf-go/

den beskriver typ exakt mitt problem och betraktar felet som en bugg, dock gammal tråd å deras lösning går inte applicera på min version jag kör nu.

Link to comment
Share on other sites

BO - Orders - Statuses - 3 - Preparation in progress

 

Check - Send e-mail to customer when order is changed to this status

Template: Preparation

 

BO - Preferences - Email

Set it what you want

 

BO - Modules - Mail Alerts

Check all

 

FTP - mails/yourlanguage/

do you have order_conf.html and order_conf.txt?

 

And now i think it must working :)

 

Som dom beskriver har du kollat om du har bockat i eller ur "Check - Send e-mail to customer when order is changed to this status"

Och Så ser jag nu att du får välja bara HTML eller txt eller bägge under Preferences - Email

Där är nog ditt bekymmer att both är ibockad!!

Edited by erik@e30 (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

ja alltså det är med den ibockad det blir 2 mail. urbockad noll mail =)

 

ang pref-email och both där så är det ju som sagt två stycken html-mails jag får, så den teorin spricker ju lite där. plus att jag testade och det hjälpte inte =( men massa tack för alla tips/ideer/lösningsförslag =)

Link to comment
Share on other sites

När Betalning godkänd är i bockad = 2 mail till kund.

 

Om du går in på inställningar på den statusen & bockar ur Send e-mail to customer when order is changed to this status

 

Får du fortfarande två mail då??

 

Ja är nog för trött för att fatta nu :unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är ingen annan än jag som har detta problemet, misstänkte att det var något som bara förekom när man valde faktura men det blir så även på kortbetalning... ser ju fattigt ut att få två mail varav ett är med massa konstiga variabler.

 

Skickar era butiker ut ett korrekt orderbekr.-mail även om man inte triggar något utskick under statuses?

 

/johnanes

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...