Jump to content

[Løst] Returnering af varer ved gæstekøb..?


RasmusKnabe

Recommended Posts

Hejsa, jeg bakser lidt med at gennemskue hvordan returnering af varer bedst håndteres i systemet når kunden ikke har oprettet en konto men blot benyttet gæste-køb..!?

 

Som jeg kan forstå det er det for registrerede brugere meningen at de skal logge ind på deres konto og krydse af hvilke varer de ønsker at returnere.. Derefter vil de have mulighed for at downloade en kreditnota.. Dog kan jeg ikke se nogle af disse muligheder ve gæstekøb... På siden guest-tracking er der ikke mulighed for at vælge at retrunere et produkt, og selv man går ind og sætter status på deres ordrer til "Refunderet", samt opretter en kreditnota, bliver den ikke sendt til kunden, eller tilgængelig på guest-tracking siden...

 

Kan det passe at systemet ikke er gearet til at håndtere at gæster returnere varer, og er der evt. en løsning!?

 

Mvh. Rasmus L. Knabe

 

PS. har google i to timer nu, og kan ikke engang finde nogle der bare tilnærmelsesvis stiller et lignende spørgsmål!?

Link to comment
Share on other sites

Det er enkelt nok: En gæst har jo ikke et login og kan derfor ikke have en ordrehistorik, på samme måde som en "ægte" kunde.

 

Du kan enten vælge at slå gæste-køb helt fra, eller at håndtere problematikken for hver enkelt returneringssituation: Du "tryller" kunden om til en "ægte" kundekonto. Dvs. skal en gæste-kunde returnere ved brug af systemet, skal du finde kunden og så konvertere ham/hende til en ægte kundekonto.

 

Husk dog, at hvis det er privatkunder, som du handler med, må du ikke stille brugen af returneringsfaciliteterne i systemet som betingelse for at acceptere en returnering.

Link to comment
Share on other sites

Hej Nick og tak for dit svar!

 

- Enkelt synes jeg dog ikke det er.. Mere dårlig implementering af gæste-købs modulet.. Kan ikke se hvorfor en gæstebruger ikke skulle kunne følge sin ordre på baggrund af odrenummer og email på lige fod med registrerede brugere!?

 

På den shop jeg er i gang med at sætte op ønsker vi ikke at tillade brugere at oprette en konto, og det er derfor ikke en løsning at konvertere gæste kunder til registrerede kunder. - Løsningen må blive at håndtere returnering af produkter manuelt..

 

Dog rart at få afklaret at det ikke bare var mig der var dum, men pluginnet der ikke er lavet ordentligt :)

Link to comment
Share on other sites

Af ren nysgerrighed: hvorfor vil I ikke have kunderne til at registrere sig? Normalt er det jo ca. 3 gange dyrere at skaffe sig en ny kunde, i forhold til at beholde den gamle - derfor lader man kunder registrere sig og tilskynder til et tilhørsforhold og den slags. Kundeloyalitet, du ved... :-)

Link to comment
Share on other sites

Ham jeg laver shoppen for ønsker det ikke, og jeg er tilbøjelig til selv at være enig.. Jeg tænker at en kunde kan blive skræmt af en for besværlig checkout procedure, med flere frafald til følge.. :)

 

I øvrigt kan jeg ikke se at en registrering gør nogen forskel på i hvor stor grad man kan fastholde kunden.. Om man registrerer sig eller benytter gæstekøb skal man i begge tilfælde aktivt hakke af at man ønsker at modtage et nyhedsbrev, så det er vel det samme!?

 

Personligt er en registrering en af de ting der kan gøre at jeg allerede er videre, og må indrømme at jeg synes check out proceduren i Prestahop var dræbende de to gange jeg har skulle købe plugins igennem en prestahop shop :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi ser bort fra Loyalitetspoint, kan jeg ikke se hvorfor det skulle være nemmere som registreret bruger... Altså ud over at det lader til at prestashop er indrettet sådan - hvilket jeg så heller ikke synes er i orden :)

 

Den shop jet arbejder på påtænker ikke at bruge nogle af delen som udgangspunkt, og det har vel også meget at gøre med hvad man sælger og til hvem!? :)

Link to comment
Share on other sites

[løst] står der. Men er det nu også det?

 

Jeg synes, at du har en negativ holdning overfor Prestashop.

 

Hvis du bruger PS 1.4.x.x. så er firskellen mellem det en gæst og en registreret bruger 2 (to) informationer, Nemlig password, og gentag password.

 

Det kan da ikke være et problem.

 

Og at du skriver, du ikke kan forstå hvorfor en gæstekøber ikke kan følge sin ordre, forstår jeg ikke. Det kan jeg godt forstå. Han er jo gæst, og har intet password.

 

Jeg tror du skal revidere din opfattelse af shopsystemer. Prestashop er gratis, så lev med de faciliteter, det har. Eller betal dig fra det.

Link to comment
Share on other sites

Beklager hvis jeg har lydt lidt negativ.. Sandheden er nok at jeg har været lidt skuffet over Prestashop, men det skal jo selvfølgelig ikke gå ud over jer :D - Jeg sætter i øvrigt pris på hjælp og kommentarer!

 

Emnet er som sådan ikke løst, men da jeg skrev det var jeg i tvivl om det blot var mig der ikke kunne finde den ønskede funktionalitet, eller om den slet ikke fandtes.. Det har jeg nu fået svar på, og løsningen bliver ind til videre at håndtere udsending af Kreditnotaer, ved returning af varer, manuelt.

 

Jeg er forholdsvis ny til Prestahsop men har arbejdet meget med anden opensource software - i særdeleshed Drupal, og jeg er ikke enig i at man ikke må kritisere software bare fordi det er gratis... Dog skal man selvfølgelig passe på når man udtaler sig om et system man ikke kender til fulde :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Napz. - Det er jeg klar over.. Problemet er udelukkende at det ikke er muligt via guest-tracking at returnere en eller flere varer samt efterfølgende downloade en kreditnota.. Virker som om det kun er noget af funktionaliteten der er implementeret i gæste pluginnet!? :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...