Jump to content

Bokföring, PayPal, hur gör ni?


kimy

Recommended Posts

hur bokför ni era försäljningar som sker via PayPal?

 

till att börja med ska jag säga att jag är helt ny på bokföring och tycker det är skitsvårt.

 

min kontakt på skatteverket tycker jag ska bokföra varje försäljning för sig, 1 försäljning 1 verifikation.

 

men det är helt orimligt när man fått 100 betalningar via PayPal på en månad.

kan inte sitta och göra en överföring till mitt bankkonto varje gång jag får in en betalning.

 

hur gör ni?

jag behöver verkligen hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Vi har payson/paypal/klarna som egna konton att bokföra mot. Överföringen på ett köp sker automatiskt via integrationen mot e-conomic och fakturan ställs då mot rätt konto 1940=Klarna, 1941=Payson, 1942=Paypal. Jag har även dessa bolag som factoringkunder vilka fakturorna i butiken ställs mot, men de märks upp med ordernummer och slutkundens uppgifter för spårbarhet när revisorn vill titta i mina papper och jämföra med loggarna från butiken.

 

När det är dags att föra över från paypal gör vi det som en överföring från 1942 till 1930 men passar först på att dra av avgifterna som en verifikation på paypalkontot.

 

Då stämmer bokföringen här i alla fall.

 

Andra har säkert fler och bättre metoder som också fungerar, vad som fungerar beror ju på hur stor verksamheten är.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Först och främst - du behöver INTE en revisor om du kör enskild firma. Det är verkligen bara en onödig utgift.

 

Hitta en bra redovisningskonsult som kan det här med ehandel så kan han/hon hjälpa dig med bokföringen.

Det bör inte kosta mer än max 400 kr/h ex moms och om du har ca 150 verifikationer i månaden så bör det ta ca 3-4 timmar (förmodligen färre timmar).

Finns också ett flertal redovisningskonsulter som har fasta priser/paketpriser.

 

Om du tycker att bokföring är skitsvårt så tycker jag du ska gå en kurs i bokföring. Bör finnas via vuxenutbildningen i din kommun.

 

Du kan PMa mig om du vill veta mina priser eftersom jag också jobbar som redovisningskonsult med egen firma.

Link to comment
Share on other sites

Jag passar även på att tipsa om att man kan plugga vidare på gymnasienivå och gå distanskurser i företagsekonomi. Om man läser företagsekonomi A och B får man en god grund i bokföringenskonsten.

 

Det finns även kurser i småföretagande som kan användas som ett alternativ.

 

Det kanske bästa av allt, det är helt gratis! Kolla med vuxenutbildningen i din kommun.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

hej! tack för alla svar, jag gjorde helt enkelt så att jag ringde swedbank och sa att jag ville ha deras bokföringsprogram, speedledger.

de har fri support så efter typ 1,5h på telefon fixar jag 95% av min bokföring.

 

kvar är lite smågrejer, typ: vad är en giltig verifikation av paypal avgiften?

det är ju skitsvårt att få ut någon vettig info från paypal då deras kvitton på köp inte innehåller all info om avgifter.

 

Fredrik: Överföringen på ett köp sker automatiskt via integrationen mot e-conomic och fakturan ställs då mot rätt konto.

kan du förklara vad du menar?menar du att när kunden gjort en betalning via paypal, görs automatiskt en överföring till ditt bankonto från paypal?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

hej! tack för alla svar, jag gjorde helt enkelt så att jag ringde swedbank och sa att jag ville ha deras bokföringsprogram, speedledger.

de har fri support så efter typ 1,5h på telefon fixar jag 95% av min bokföring.

 

kvar är lite smågrejer, typ: vad är en giltig verifikation av paypal avgiften?

det är ju skitsvårt att få ut någon vettig info från paypal då deras kvitton på köp inte innehåller all info om avgifter.

 

Fredrik: Överföringen på ett köp sker automatiskt via integrationen mot e-conomic och fakturan ställs då mot rätt konto.

kan du förklara vad du menar?menar du att när kunden gjort en betalning via paypal, görs automatiskt en överföring till ditt bankonto från paypal?

 

 

 

Här verkar den här tråden ta slut?

Någon som har mer info om detta?

 

///Peter

Edited by pethson (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...