Jump to content

[Solved] Instellen Plaats/Stad als leveringsgebied


Recommended Posts

Hoi,

 

Een binnenkort op te leveren webshop wil als pilot eerst in 1 specifieke plaats bezorgen. Nu weet ik dat je dit op landen niveau kunt doen maar is er ok een mogelijkheid om 1 plaats aan te geven waar geleverd wordt en dat bij alle andere landen/plaatsen er een melding komt (zoals nu bij landen waar niet geleverd wordt)?

 

Ik hoor graag jullie tips...

 

 

Gr.

 

Steven

Edited by steviger (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Dus eigenlijk wil je dat alleen besteld kan worden als een bepaalde plaats wordt opgegeven voor bezorging?

Dat is wel een hele specifieke leveringsvoorwaarde :)

 

Persoonlijk begrijp ik niet waarom je wilt dat potentiele klanten uit een andere plaats geen bestelling mogen plaatsen maar daar zal je wel je redenen voor hebben :)

Ik heb deze module gevonden waarmee je verzendkosten op basis van postcode kan instellen:http://www.presto-changeo.com/en/shipping-modules/83-localized-shipping.html

Ik weet niet of dit ook voor de Nederlandse postcode formaat werkt en of je postcodes kan uitsluiten van levering.

Maar er is een link naar de demo backoffice, dus je kan daarin kijken wat de mogelijkheden zijn.

 

Anders moet er een check worden ingebouwd in het bestelproces waarbij alleen verder kan worden gegaan als een specifieke plaatsnaam wordt opgegeven. Of anders de plaatsnaam alsvast vooringevuld zonder mogelijkheid dit te veranderen. Maar dit vereist wel aanpassingen in de code.

Link to comment
Share on other sites

Dus eigenlijk wil je dat alleen besteld kan worden als een bepaalde plaats wordt opgegeven voor bezorging?

Dat is wel een hele specifieke leveringsvoorwaarde :)

 

Persoonlijk begrijp ik niet waarom je wilt dat potentiele klanten uit een andere plaats geen bestelling mogen plaatsen maar daar zal je wel je redenen voor hebben :)

Ik heb deze module gevonden waarmee je verzendkosten op basis van postcode kan instellen:http://www.presto-ch...d-shipping.html

Ik weet niet of dit ook voor de Nederlandse postcode formaat werkt en of je postcodes kan uitsluiten van levering.

Maar er is een link naar de demo backoffice, dus je kan daarin kijken wat de mogelijkheden zijn.

 

Anders moet er een check worden ingebouwd in het bestelproces waarbij alleen verder kan worden gegaan als een specifieke plaatsnaam wordt opgegeven. Of anders de plaatsnaam alsvast vooringevuld zonder mogelijkheid dit te veranderen. Maar dit vereist wel aanpassingen in de code.

Hi AKJV,

 

Het heeft te maken dat het product ter plaatse moet worden geinstalleerd, vandaar. De module die jij aangeeft , had ik ook gevonden maar ik dacht dat er misschien een eenvoudiger oplossing zou zijn met bijv. counties aanmaken o.id.

 

 

Gr.

 

Steven

Link to comment
Share on other sites

Aha, dat maakt het duidelijker.

 

Maar geldt dit voor alle producten in je webshop of alleen bepaalde producten?

In dat laatste geval wordt het helemaal complex.

 

Hoe dan ook, je zou inderdaad de Counties kunnen "misbruiken" hiervoor en dan alleen de gewenste plaatsnaam opgeven. Maar dan heb je nog steeds dat zowel plaatsnaam als county (ook al vertaal je dat laatste naar plaatsnaam) als leveradres zichtbaar zijn...

 

Als installatie optioneel is en niet verplicht, dan zou je dit als optie bij je producten kunnen zetten met een duidelijke melding dat installatie alleen mogelijk is in je specifieke plaats.

Link to comment
Share on other sites

Het gaat om 1 product dus niet te complex :) Ik heb zitten kijken bij counties maar ik kom er evenniet uit hoe het te misbruiken.

Ik heb een zone Nederland gemaakt met daarin Nederland. De rest van alle zones/landen staat gedisabled. Vervolgens wil ik een nieuwe county aanmaken maar ik krijg met geen mogelijkheid Nederland in de lijst. Ik zie wel bijv. Argentina e.d. staan.

 

Heb jij een idee?

 

 

Gr.

 

Steven

Link to comment
Share on other sites

De hierarchie is: Countries --> States --> Counties

 

Dus je moet eerst voor Nederland de optie "Contains states:' aanvinken. Daarna zie je Nederland in de lijst met landen staan als je een nieuwe county wilt aanmaken. Ik heb geen idee of het verplicht is om eerst een state aan te maken voor Nederland. Dit is iets wat je zelf moet testen.

 

Maar ik vraag me af of het niet handiger en beter is om je specifieke plaatsnaam vooringevuld te maken in het veld 'Plaatsnaam' bij het aflveradres.

Link to comment
Share on other sites

De laatste optie is misschien wel het handigst. Het gaat er alleen even om dat een bezoeker tijdens het bestelproces weet dat er alleen in die specifieke stad geleverd wordt. Misschien is dit tekstueel op te lossen?

 

 

Gr.

 

Steven

Link to comment
Share on other sites

Goed, dit is een mogelijke oplossing voor jou zonder te hoeven klooien met states en counties :) :

 

Zoek in authentication.tpl in je theme folder naar de volgende code:

<label for="city">{l s='City'}</label>
<input type="text" class="text" name="city" id="city" value="{if isset($smarty.post.city)}{$smarty.post.city}{/if}">
<sup>*</sup>

 

Deze code komt 2x voor in die file; verander dit in:

<label for="city">{l s='We only deliver in Utrecht'}</label>
<input type="hidden" class="text" name="city" id="city" value="Utrecht">

 

Hiermee geef je duidelijk aan dat alleen in Utrecht wordt geleverd. Daarnaast is Utrecht alvast ingevuld in het veld en is dit veld onzichtbaar gemaakt zodat klanten de plaatsnaam niet kunnen veranderen.

Natuurlijk moet je nog Utrecht veranderen in de plaatsnaam naar keuze.

 

Vergeet niet om 'Force compile" tijdelijk aan te zetten in je backoffice en een page refresh te doen op het registratieformulier.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

HELD! Zo ben ik al een heel eind. Dit werkt echter alleen wanneer een bezoeker zich eerst aanmeld op: authentication.php.

Wanneer ze eerst zijn gaan shoppen en daarna gegevens invullen op order-opc.php moet hier denk ik ook nog wat worden aangepast. of zit dit in order-opc-new-account.php

 

 

Gr.

 

Steven

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad. Dus je moet dit truukje herhalen in order-opc-new-account.tpl. Daar komt het ook 2x voor. De code is net iets anders maar maar volgens mij is het wel duidelijk hoe je dat moet aanpassen. Zo niet, dan geef ik je wel juiste aanpassing door.

Link to comment
Share on other sites

Het is een beetje een quick 'n dirty oplossing maar het werkt prima. Na de pilot zet ik alles weer op "normaal". In de order-opc-new-account.tpl is het volgens mij maar 1 keer want de tweede is het factuuradres en dat kan dan weer wel gekozen worden...

 

Bedankt voor het meedenken en de tips!

 

Gr.

 

Steven

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Weer een tijdje geleden maar ben weer verder gegaan met dit project. Op zich werkt het dus alleen krijg ik bij het registreren de melding dat de woonplaats verplicht is. Ik heb mij gek gezocht waar ik dit kan uitzetten. Iemand de gouden tip?

 

Groeten,

 

Steven

Link to comment
Share on other sites

Je zou eens kunnen proberen om "city" uit de adresopmaak te halen bij Shipping-->Countries-->NL.

Maar ik denk dat dat niet veel uithaalt.

 

Maar als je mijn code aanpassing hebt toegepast (zie post nr.8) dan is dat ook niet nodig. In die code is namelijk het veld voor woonplaats al vooringevuld (en verborgen). Dus ik vermoed dat je op nog ergens anders in de code hetzelfde truukje moet toepassen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb het net zo gedaan als je beschreven hebt, maar ik krijg nog steeds de foutmelding dat het adres verplicht is.....

In de thememap de volgende files aangepast: authentication.tpl, order-opc-new-account.tpl en address.tpl. Force decomplie aangezet , cache leeggemaakt, refreshed etc. Ik kom er niet uit wat ik fout doe. Ik gebruik overigens versie 1.4.7.0

 

 

Gr.

 

Steven

Link to comment
Share on other sites

Ik begrijp niet helemaal waar het precies misgaat.

In je eerdere post (nr. 9) gaf je namelijk aan dat met deze aanpassing het registreren wel goed gaat. Dus waar precies gaat het dan mis? En werkt het wel op andere momenten (tijdens bestelproces e.d.)?

 

Een link naar je website kan ook helpen, dan kan ik ernaar kijken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Het blijkt dat het verbergen van verplichte invulvelden (ook al zijn ze vooraf ingevuld) in order-opc-new-account.tpl een stuk lastiger is dan gedacht. Dit komt doordat een script wordt toegepast voor OPC (order-opc.js) waardoor de hidden status van een invulveld op de een of andere manier niet werkt. Voor de normale registratie en ook de 5-staps checkout werkt dit wel goed omdat daar geen script wordt gebruikt.

 

Hier in elk geval een workaround waarmee de topicstarter geholpen is:

in order-opc-new-account.tpl (regel 244) dit:

<input type="hidden" class="text" name="city" id="city" value="Haarlem">

veranderen naar dit:

<input type="radio" class="text" name="city" id="city" value="Haarlem" CHECKED>

 

Hiermee wordt een radioknopje getoond dat geselecteerd is. Omdat het maar 1 radioknop is kan men dit niet uitzetten.

Niet de meest elegante oplossing maar het werkt wel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...