Jump to content

[solved] meerdere producten na een .csv import in de juiste categorie


Recommended Posts

Hallo allemaal

 

Enkele dagen deze software ontdekt en al flink bezig om een en ander te ontdekken.

 

Veel dingen heb ik al aardig ontdekt, vooral de menustructuur in de admin omgeving ziet er mooi en vooral duidelijk uit. .

 

Maar het importeren van een product feed is niet echt makkelijk goed uit te voeren voor mij.

 

Ik heb bijvoorbeeld een .csv feed geimporteerd in prestashop ,is er voor het importeren mogelijk om vooraf de categorie te kiezen waar deze gemporteerde producten in komt te staan?

 

Of eventueel na het importeren alle producten in een beweging naar de juiste categorie te plaatsen?

 

 

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

 

 

Groeten,

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

Na zoeken heb ik iets gevonden in de vorm van een betaalde module (65€) waarmee het wel kan voor zover ik zie genaamd prestacatagories.

 

Iemand met ervaring met deze uitbreidingsmodule of misschien een ander idee ?

Link to comment
Share on other sites

Geen ervaring met die module, maar het is zeker mogelijk om in je CSV file al rekening te houden met het (sub)categorie waarin je producten moeten staan.

Elke categorie heeft een ID toegewezen gekregen, kijk maar in de Catalog in je backoffice.

Deze ID kan je invullen in de tabel "Categories" van je CSV import file.

Nieuwe categorieen moet je eerst aanmaken (of importeren) alsvorens je die ID kan gebruiken voor de import van je producten.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt alvast voor het antwoord.

 

hier een opstelling van de header van een .csv txt file die ik heb --> Artikelnummer Dames/Heren Volledige naam Merk Verpakking Prijs ( eur, excl BTW )

 

Daar staat geen optie categories in ,dus daar kan ik dat categorie nummer niet invullen?

onder artikelnummer staan de nummers van het betreffende product.

 

Moet ik in die .csv txt file zelf een veld aanmaken waar dat categorie nummer van presta shop in komt te staan?

Link to comment
Share on other sites

Je moet inderdaad zelf een kolom Categories aanmaken.

Maar als je bij "Tools-->CSV Import" uit het dropdownmenu Producten selecteert, dan zie je een lijst met alle opties aan de rechterkant staan wat je kan gebruiken voor import. Daarnaast zie je aan de rechterkant ook een aantal voorbeeld CSV import files.

Link to comment
Share on other sites

Nu al enkele dagen aan het proberen maar krijg het niet voor elkaar.

Moet er wel bij vertellen dat ik op dit moment het local uitprobeer en nog een webhoster aanbieder moet regelen.

 

Misschien iemand bereid om tegen een redelijke betaling mij te assisteren om te beginnen het .csv import gedeelte werkend te krijgen?

 

Of andere tips?

 

Ik heb inmiddels de tool prestacategories en prestapricing ook aangeschaft wat het verplaatsen van artikelen wat makkelijker zou kunnen maken in plaats van de BO van prestashop.

Link to comment
Share on other sites

Assisteren wordt lastig als je installatie alleen nog op localhost draait.

 

Maar kan je duidelijker uitleggen wat er precies misgaat?

 

Heb je de voorbeeld CSV file voor import van producten al bekeken?

Heb je je eigen CSV file uitgebreid met een tabel Categories? Ik zie in het voorbeeld file dat je ook de categorienaam kan invullen maar de ID invullen is verstandiger omdat je daarmee geen kans op spelfouten hebt.

Link to comment
Share on other sites

Na even alles eens opnieuw heel rustig te bekijken kom ik al wat verder nu

 

Bepaalde kolommen kan ik gewoon op negeren zetten en dan komt het allemaal al heel wat beter in de BO terecht.

Denk dat ik er nu wel uit kom.

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Link to comment
Share on other sites

Graag gedaan en mooi dat je nu verder kunt.

 

Wat ik trouwens doe is alle kolommen en in de juiste volgorde in het CSV import bestand te zetten en dan alleen de voor mij relevante tabellen in te vullen. Daarmee hoef je geen kolommen te negeren of toe te wijzen.

 

Zou je nog [solved] voor je topictitel willen zetten? Dit doe je door je eerste post te editten (gebruik hierbij de Full editor) en dan de titel aan te passen. Alvast bedankt.

Link to comment
Share on other sites

Als je eenmaal een beetje door hebt hoe het werkt is het echt ideaal dat importeren.

Die tip van de kolommen in de juiste volgorde te zetten zal ik zeker onthouden.

 

Het enigste probleem wat ik nu nog heb is dat ik een hele verzameling product foto bestanden met in .jpg formaat die nog in prestashop eventueel geïmporteerd moeten worden.

 

Deze bestanden staan ook al in de .csv lijst ingevoerd maar niet via een url verwijzing maar enkel de bestandsnaam zoals bijvoorbeeld /619017w.jpg

 

Kan je bij het importeren of daarna eventueel aangeven in de BO dat prestashop die hij uit een bepaalde folder de afbeeldingen moet halen?

 

Ik heb me al suf gezocht maar kan nergens een goede beschrijving voor deze situatie vinden .

 

Ik las iets van de UPLOAD folder plaatsen op een engels forum ,maar ook daar worden ze niet door prestashop gevonden.

 

 

Alweer hartelijk bedankt voor de informatie.

 

m.v groet,

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

Hoi Peter,

 

Dit kan je op meerdere manieren doen, maar dit vind ik het handigst:

 

- maak een img folder aan in /admin/import

- upload alle afbeeldingen naar de nieuwe /admin/import/img folder

- in je CSV bestand, vul in de "Image URLs (x,y,z...)" kolom de locatie van je afbeeldingen als volgt:

import/img/afbeelding1.jpg;import/import/img/afbeelding2.jpg;import/img/afbeelding3.jpg

- upload het CSV import bestand naar de /admin/import folder

 

Selecteer dan het CSV import bestand in je beheersysteem uit die /admin/import folder.

Als het goed is, dan heb je de admin folder een andere naam gegeven, dus vervang in bovenstaand voorbeeld /admin met de naam van jouw folder.

Link to comment
Share on other sites

Ok dank je

 

Ik heb het probleem dat ik dan voor elke bestandsnaam deze import/img/ toevoeging moet doen

 

ik werk met excel en ik dacht misschien kan ik in een beweging voor al deze bestandsnamen deze toevoeging zetten.

Per stuk gaat wel maar niet meer tegelijk in eens.

Link to comment
Share on other sites

Wat je dan zou kunnen doen, is alle afbeeldingen direct in je root uploaden. Weet niet zeker of dit gaat werken maar het kan geen kwaad te proberen. Let wel op dat als je de afbeeldingen weer verwijdert, niet per ongeluk andere files in de root weggooit!

 

Nog een opmerking: als je veel afbeeldingen hebt of als ze een hoge resolutie hebben, dan krijg je al snel een server timeout. Dit omdat de afbeeldingen door Prestashop worden omgezet naar andere formaten. In dat geval kan je het beste je CSV file opsplitsen in een aantal kleinere files en/of de hoge resolutie afbeeldingen kleiner maken.

Link to comment
Share on other sites

Is dit nadat je de afbeeldingen in je admin folder hebt geplaatst en import opnieuw uitgevoerd?

Zag je geen foutmeldingen tijdens de import dat de afbeeldingen niet gevonden zijn?

 

Heb je gekeken of er wel een afbeelding (900.jpg) aanwezig is in de folder waar die link naar verwijst?

Zie je de afbeelding ook niet op je webshop bij dat product? Zo ja dan kan het een cache probleempje zijn. Je kan even inloggen in je BO met een andere browser of de cache leegmaken van je gebruikte browser om te checken of die afbeelding dan wel zichtbaar is.

 

Anders even een test import doen met een enkele product waar je in de Image kolom wel import/img/afbeelding.jpg zet en dan uiteraard die bewuste afbeelding in de img folder plaatsen.

Link to comment
Share on other sites

Krijg inderdaad de melding fout bij wegschrijven te zien als het klaar is

 

 

Ik heb ontdekt dat als ik in de img folder de directorie structuur maak zoals hier http://localhost/img/p/9/0/0/900.jpg en een afbeelding in die directory de naam 900.jpg geef dan zie ik in BO de minatuur afbeelding.

 

Op de site zelf is dan nog steeds niets te zien,en ook als ik het product open om te editten is er ook niets te zien.

Het lijkt erop dat tijdens het importeren prestashop niet de directories aanmaakt ,ongezien waar ik de foto's handmatig plaats.

 

 

Bij het importeren met een URL verzijzing loopt alles perfect.

 

 

Ik heb door middel van rechtsklik in windows verkenner de folders de optie READ ONLY uitgevinkt.

 

-edit- maar zie zojuist dat alle folders weer op READ ONLY staan.....

Link to comment
Share on other sites

Ik weet niet of je met Windows Verkenner de schrijfrechten kan aanpassen. Het is beter om hiervoor een FTP programma als FileZilla te gebruiken. Het is goed om hiermee bekend te raken aangezien je straks op een echte server toch niets hebt aan Windows Verkenner.

Link to comment
Share on other sites

Nu ingelogged op een webhost account staan dus niet meer locaal.

met een totaal verse prestashop install.

Alle folders en subfolders zoals /img/p/ en /img en /upload allemaal op 777 gezet.

En in al deze folders voor de zekerheid de foto's allemaal geupload.

 

En wat denk je?

Hetzelfde probleem. na het .csv bestand te hebben geimporteerd komt de samenvatting met de error image copying

 

Zou je mij misschien eens een voorbeeld bestand kunnen sturen en dan met name het gedeelte van de afbeelding.?

 

Als ik in de Back Office bij een geimporteerd product de muisaanwijzer op het thumbnail vakje zet,dan zie ik een link verschijnen bijvoorbeeld: het bestand 1234567.JPG verwijst naar /img/p/1/2/3/567.jpg maar die folder structuur is niet aanwezig in de /img folder,dus kan die foto lijkt mij ook niet getoond worden.

 

Dacht eerst dat dat kwam omdat je locaal werkt maar nu met een webhost account precies hetzelfde gedonder.

 

- EDIT - zojuist de nieuwste versie 1.4.7.2 geinstalleerd en getest met geen goed resultaat

Link to comment
Share on other sites

Ik heb in post 11 uitgelegd wat het pad is naar de afbeeldingen zoals ik het heb staan in de Image kolom van mijn CSV files...

 

Dus je hebt een subfolder /img gemaakt in de /jouwadmin/import folder en de afbeeldingen daarin geupload? En in de Image kolom van je CSV file zoiets gezet:

import/img/afbeelding1.jpg;import/import/img/afbeelding2.jpg;import/img/afbeelding3.jpg

 

De folder structuur met alle afbeeldingen in de /img folder in de root van je installatie wordt door Prestashop zelf gegenereerd zodra je afbeeldingen importeert of via de BO productpagina's uploadt.

Link to comment
Share on other sites

Mooi dat je een oplossing gevonden hebt. Maar ik zie ook waarom je het volledige URL moet opgeven. In je voorbeeld heb je je afbeeldingen op een andere locatie geupload dan de /admin/import folder of subfolder. In dat laatste geval is een volledige URL namelijk niet nodig.

Bovendien is het niet handig om zelf folders aan te maken in de /img folder in de root omdat Prestashop hierin zelf een folder structuur aanmaakt voor afbeeldingen. Dus wees voorzichtig met welke folders je daarin aanmaakt en wat je verwijdert.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...