Jump to content

Recommended Posts

Hallo, ik kan na een aantal avonden puzzelen en forums lezen mijn shipping in de shop niet op orde krijgen.

Het gaat om Prestashop 1.4.6.2 . En ik wil graag twee verschillende verzendmethodes in Nederland, voor twee verschillende producten. Product een wordt zelf afgelevert en gemonteerd, product twee gaat op de post, cq pakket dienst.

De Nederlandse klant registeerd zich inclusief provincie, de provincies zijn aangemaakt als 'states' en 'hangen' aan Nederland als land. Voor het zelf afleveren willen we een tarief per provincie (per afstand) berekenen. Per provincie zijn Carriers (vervoerders) aangemaakt met Weight Ranges, op deze manier kunnen we per provincie, per afstand, een bedrag bepalen. Er is een Weight Range, 50 tot 100kg. De producten hebben een gewicht van 55kg. Er zijn geen Price Ranges gemaakt.

Product twee, ook een carrier aangemaakt, Post NL, Weight Ranges 5 tot 10, 11 tot 20 en 21 tot 25 kg. Het product weegt 12 kg. de weight ranges voor product twee werken ok, zwaarder product hogere prijs.

Maar nu komt het, als een klant iets besteld, product een of twee, krijgt hij bij verzending altijd de keuze uit 13 carriers. Dus ook als het product duidelijk lichter is dan 25 kg (en zeker lichter dan 50 kg) komen ook de duurdere 'zelfbezorg carriers' in de lijst. En ook als we een product van 55 kg bestellen idem, dan komt ook de veel goedkopere post nl in de lijst voor.

Nu is een lijst van 13 carriers al (te) lang maar volgens mijn logica mag de lijst slechts 12 of 1 lang zijn.

Wat doe ik fout? wat is de oplossing?

Eigenlijk wil ik nog dat de provincie die bij registratie op gegeven is mee genomen wordt naar de verzending. Of dat kan weet ik niet?

Dan is na al mijn leeswerk niet duidelijk wat de invloed, het effect op de configuratie is van de volgende twee items (bij shipping);

Bij >shipping>carriers; facturering ; 1) standaard gedrag 2) volgens totale prijs 3) volgens totaal gewicht. Staat overigens standaard op 1, ook bij mij.

Bij >shipping; facturering > reeks keuze; 1) volgens totale kosten 2) volgens totaal gewicht. Deze heb ik op 2 gezet.

Kan iemand mij over deze laatste twee punten enige opheldering geven? daar kan mogelijk iets van een oplossing zitten.

 

bvd theo.

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

 

Je moet volgens mij het programma nog laten weten dat je vervoerders met gewicht werken

 

 

@Bij >shipping>carriers; facturering ; 1) standaard gedrag 2) volgens totale prijs 3) volgens totaal gewicht. Staat overigens standaard op 1, ook bij mij. dus 3

Link to comment
Share on other sites

Hallo Apprentice, helaas is dat niet de oplossing. Wat het wel veranderd is de btw, eerst (keuze 1) waren de vervoersbedragen zonder btw, nu op 3 met btw weergeven tijdens de order afhandeling.

Maar zeker bedankt voor de snelle reactie.

gr Theo.

Link to comment
Share on other sites

Hidi, dit werkt, bij de-activeren had ik een ander idee, maar het werkt zo als ik wil er is nu onderscheid op gewicht.

Bij een product onder de 25 kg komt keurig de Post NL alleen naar boven met het juiste tarief.

Bij een product wat in de andere Weight Range valt komt keurig de andere vervoerder, dit zijn er wel 12, een per provincie.

Maar dit sluit aan bij de door mij genoemde logica; "Nu is een lijst van 13 carriers al (te) lang maar volgens mijn logica mag de lijst slechts 12 of 1 lang zijn."

Als er geen gewicht is opgegeven komt er keurig de melding "geen vervoerder", zo als het hoort.

 

Blijft de vraag; "Eigenlijk wil ik nog dat de provincie die bij registratie op gegeven is mee genomen wordt naar de verzending. Of dat kan weet ik niet?"

 

reuze bedankt zover, gr Theo.

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

 

De-activeren is hier zeker verwarrend :wacko:

 

 

Of je de counties-provincies kan meegeven , lijkt me logisch ,?! ,maar waar weet ik ook ff niet

 

 

Krijg je die nu überhaupt ergens te zien ?

 

 

​Zelf zie ik de "provincie " bij registratie niet

Edited by Frens (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Hoi Frens, nee standaard zie je de provincies niet, die moet je eerst als 'state' aanmaken en aan Nederland hangen.

Dan krijg je ze bij registratie te zien. Maar er zijn geen 'State Ranges' bij shipping alleen maar Price en Weight ranges dus dat gaat m.i. niet lukken.

Tenzij iemand een slimme oplossing heeft. En daar hoop ik nog op.

gr. Theo.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Frens, ik wil eigenlijk dat als iemand bij registratie ook zijn provincie op geeft deze dan automatisch de juiste vervoeder selecteerd, de vervoerder die wij voor die provincie vastgelegd hebben. Op deze manier kan je een tarief hanteren naar afstand.

Maar zie ook mijn opmerking van 15 maart jl.

gr theo.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Theo,

 

Dacht ik wel in 2e instantie

 

Even de vrije gedachten de gang laten gaan, dus niets concreets.........

 

Vroeg me af wat je met de zones kan bereiken

 

Voor elke provincie een zone aanmaken

 

Hier een provincie aankoppelen ..wat niet kan ..dus provincie naam voor land gebruiken en andersom

 

Dit laatste zal waarschijnlijk problemen gaan opleveren

Link to comment
Share on other sites

Hallo Fens, ja hoe je het ook bekijkt, weet ik inmiddels, tarieven voor elke provincie apart (een soort km prijs) kan niet.

Dus neem ik maar gewoon een (1) prijs voor heel Nederland.

We kunnen dit topic sluiten.

nogmaals bedankt voor je reacties, het heeft me zeker geholpen.

Link to comment
Share on other sites

Bij de vervoerder kan men ook een groep(en) opgeven.

 

Als ik voor elke provincie een groep aanmaak (customers/groups)

 

en ik hang een klant afh. van zijn postcode aan een bepaalde groep (elke provincie begint met een ander getal)

 

Misschien is dit een oplossing.

 

 

Het werkt wel , al weet ik niet of dit is wat je precies wil

afh van de postcode krijg klant een vervoerder/bedrag toegewezen

Edited by Frens (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...