Jump to content

Sortering av kategorier innehållande åäö


asjoli

Recommended Posts

Hej!
Håller på och lär mig Prestashop och är helt grön på detta.
När jag lägger in en produktgrupp (kategori) som börjar på å, ä eller ö så sorteras de i kategoriträdet som om de började med a eller o.
Vad beror detta på? Hur ändrar jag det?

Tack på förhand!

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade den lösningen också efter lite sökningar på forumet.
Problemet är att jag vill inte numrera 1. 2. 3. 4. osv eftersom jag vet redan nu att jag kommer att lägga till nya kategorier senare. Sitta och numerera om alla kategorier när det händer känns inte helt bra. Speciellt inte eftersom man måste gå in på varenda kategori för att göra det.
Jag testade att numrera med 10. 20. 30. osv men när jag kom upp på 110. så hamnade den efter 10. och det var inte riktigt tanken.
Hade varit bra om det fanns en ruta efter varje kategori där man kan göra sin sortering och sedan en knapp att trycka på för att spara alltihop... Det hade gjort det hela lite smidigare.

Jag ska testa lite andra sätt att numrera och se om det löser sig på något sätt...

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...

Eftersom jag också troligtvis kommer att lägga till fler kategorier i framtiden har jag numrerat alla kategorier med 1. före förutom dom som börjar med åäö som jag istället numrerar med 2. före. Då hamnar dom automatiskt längst ner och alla andra sorteras i alfabetsordning även när jag lägger till nya kategorier.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...