Jump to content

Har nogle spørgsmål vedr. Prestashop


Fjolle1989

Recommended Posts

Hej alle.

Det er sådan, at min mor bruger Prestashop til hendes webshop, og nu har vi egentlig nogle spørgsmål vedr. det.

 

Min mor bruger Version 1.3.2.3, men i hendes administrations panel spørger den konstant om hun vil opdatere til version 1.4.6.2 final. Hvis hun gør det, vil det så betyde at hun skal sætte hele systemet op igen, sætte alle billeder og tekst ind igen? For hun magter det virkelig ikke, det har taget lang tid at sætte alle billeder og tekst ind.

 

Så vil hun også gerne vide, om der findes et modul, som gør at hun kan sætte videoer ind på hendes side, så man kan se hvordan nogle af hendes produkter bliver lavet. Findes der det og er den/de evt. nemme at bruge?

 

I øvrigt så her i nat, så kunne vi slet ikke få adgang til hendes side, hvor vi fik disse meddelelser:

post-140405-0-55385600-1327184260_thumb.jpg

post-140405-0-12847500-1327184254_thumb.jpg

 

I følge hendes webhotel, så er det hos os at den var gal med, da de ikke kunne se noget hos dem.

Kan det være, at det er fordi hendes side ikke er opdateret til den nyeste?

 

Håber at I kan hjælpe hende.

 

Mvh Kent

Link to comment
Share on other sites

De fejl du har lagt skærmdumps op af tyder på, at webhotellet måske har været nede. Alle får beskeden om, at man kan opgradere. Det er nok ikke en god ide at opgradere til 1.4.6.2 da den er fejlbehæftet, men det kan være en god ide at opgradere alligevel, da der er rigtig mange gode features i version 1.4 (tidligere version af den som Prestashop anbefaler man opgraderer til, som ikke findes i den version hun kører nu - så det kommer an på behov).

 

Det er muligt at indsætte videoer i den version hun kører nu, det er blot at lave et link til dem, så kører det.

 

Hvor er hun hostet nu (webhotel?)

 

Jeg hjælper gerne med en opgradering til version 1.4.4.0 som kører stabilt og uden fejl - send mig evt. en pm.

Link to comment
Share on other sites

De fejl du har lagt skærmdumps op af tyder på, at webhotellet måske har været nede. Alle får beskeden om, at man kan opgradere. Det er nok ikke en god ide at opgradere til 1.4.6.2 da den er fejlbehæftet, men det kan være en god ide at opgradere alligevel, da der er rigtig mange gode features i version 1.4 (tidligere version af den som Prestashop anbefaler man opgraderer til, som ikke findes i den version hun kører nu - så det kommer an på behov).

 

Det er muligt at indsætte videoer i den version hun kører nu, det er blot at lave et link til dem, så kører det.

 

Hvor er hun hostet nu (webhotel?)

 

Jeg hjælper gerne med en opgradering til version 1.4.4.0 som kører stabilt og uden fejl - send mig evt. en pm.

 

Vi sendte e-mail til webhotellet i går nat, da vi fik fejlene. De skrev at det ikke var hos dem. De har ikke haft fejl i de sidste 48 timer.

 

Hmm, okay. Men hvis hun opgradere til version 1.4.4.0, vil det så også betyde at hun forsvinder fra Google og at hun skal sætte alle varer ind igen, eller bliver de der, selvom hun opgradere? Altså forstået på den måde, at hun har omkring ca. 650 varer på sin side. Hvis hun så opgraderer, forsvinder alle varerne så eller hvordan og hvorledes?

 

Ah, jamen, hm. Det vil jeg lige prøve at finde ud af, det med videoer.

 

Hun har ML Hosting, som vi fik anbefalet af en af mine venner. Hvis hun skal skifte webhotel, så vil det vel betyde at det hele skal sættes op igen, ikke?

 

Det takker jeg for.

Link to comment
Share on other sites

En opgradering har ikke indflydelse på varer og Google. Den opgraderer blot shoppen til en nyere version, der har mange flere features end version 1.3. Desuden kører den hurtigere og mere stabilt, da der er sket en masse ændringer i forhold til databasen og stylesheet.

 

Et skift af webhotel betyder, at shoppen skal uploades igen og der skal oprettes en database. Så man laver simpelthen en backup af den nuværende shop, lægger den op på det nye webhotel og peger domænet over på det nye sted. Jeg kender ikke ML hosting og ved derfor ikke, hvor god overvågning de har men fejlen ser stadig ud til at være fordi deres server var nede, eneste anden mulighed er, at nogen har ændret i opsætning af databasen og shoppen derfor gik ned (hvilket ud fra det du skriver ikke lyder sandsynligt).

 

Jeg kan varmt anbefale Meebox til hosting som et utal af PrestaShop ejere benytter.

Link to comment
Share on other sites

Og så er det lige, at jeg må komme med min kæphest: "If it works don 't fix it"

 

Så hvis din mors side fingerer, så er der ikke nogen grund til at opgradere.

Det "koster" altid nogen tid at opgradere. Tiden til at opgradere, tid til test, muligheden for at det ikke virker o.s.v.

Så hvis der ikke er nogle nye features, som du mor absolut MÅ have, så lad være.

2 af mine sider kører på 1.3.1.1. og det bliver de ved med lang tid.

Min 3. side er forholdsvis ny, så den kører på 1.4.3.1., og den kører fint.

 

Pointen: Lad være, hvis du ikke savner nogle features.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er til dels enig Pertho. Men hvis man alligevel overvejer at skifte webhotel, så kan man ligeså godt tage fordelene med ved en opgradering, for der er ingen tvivl om, at version 1.4 er mere stabil end 1.3 - og hurtigere. Men her må jeg så også give dig ret, hvis man ikke oplever hastighedsproblemer eller mangler features - ja, så kan man ligeså godt fortsætte med den nuværende version. Der vil gå noget tid med test - og muligvis også med tilretning af design.

 

For mit eget vedkommende ved jeg dog, at min opgradering fra 1.3 til 1.4 gør det langt nemmere for mig at opgradere fremadrettet fordi mit tilpassede theme nu er lavet til version 1.4 og dermed er fremadkompatibelt et godt stykke tid endnu. Selve opgraderingen ser jeg ikke som et kæmpe problem, så længe man holder sig fra nyeste nye version :-)

Link to comment
Share on other sites

Enig i, at version 1.4. er hurtigere. Og flere features.

Men jeg har SÅ mange addins i min 1.3.3.1., som jeg ikke vil miste.

Bl.a. så kører mine shops i version 1.3.3.1. med ePays relayscript SAMTIDIG med OnePageCheckout. DET kan jeg ikke få til at virke i min 1.4. shop.

Bruger AttributeManagerPro. Den kan jeg bare opdatere til 1.4., og så vil den sikkert virke. Den har jeg aldrig haft problemer med.

Kører med mængderabatter på stort set samtlige varer på Lavprisfrø, og behandling af rabatter er markant ændret fra version 1.3. til version 1.4. Så det er manuelt arbejde for hver vare.

Og da jeg ikke "mangler" noget på de to 1.3.1.1. butikker, så bliver de der indtil videre.

Jeg kan forøvrigt ikke se, at skift af webhotel skulle retfærdiggøre opgradering til ny version.

Test i forbindelse med skift af webhotel er minimal i forhold til test af opgraderering til nyere version.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg kan forøvrigt ikke se, at skift af webhotel skulle retfærdiggøre opgradering til ny version.

Test i forbindelse med skift af webhotel er minimal i forhold til test af opgraderering til nyere version.

 

Jo ud fra den betragtning, at hvis man skal have nogle til at installere shoppen på webhotellet, så kan man ligeså godt betale de få timer det koster at opgradere også (forudsat det er ren opgradering minus tilpasning af theme).

Link to comment
Share on other sites

Huh, hej, sikke det går.

Jeg takker for jeres svar. Vi opgradere ikke, for min mor vil ikke miste nogle af hendes moduler.

Ifølge hendes webhotel, de siger at det er setup'en på webshoppen, som gør at vi nogle gange ikke kan komme ind på hendes side. Men det tvivler jeg på, da det er en af mine venner, som laver hjemmesider til dagligt, som har sat den op.

 

 

Hun spurgte også om det kunne lade sig gøre, at man klikker på et engelsk flag, så alt tekst slår over på engelsk, så engelsktalende kunder også kan bruge hendes side.

Altså ment sådan, at den oversætter siden til engelsk. Lidt svært at forklare, men ja.

 

Har løst det med videoen. :)

 

Ellers tak for hjælpen

Link to comment
Share on other sites

 

Hun spurgte også om det kunne lade sig gøre, at man klikker på et engelsk flag, så alt tekst slår over på engelsk, så engelsktalende kunder også kan bruge hendes side.

Altså ment sådan, at den oversætter siden til engelsk. Lidt svært at forklare, men ja.

 

 

Sprog sættes op i BO under Værktøjer - Sprog. Modulet til at vise de forskellige sprog skal så aktiveres (hvis det er deaktiveret). Men det er selvfølgelig kun overskrifter og funktioner der er oversat - teksterne skal hun selvfølgelig selv lave på engelsk.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...