Jump to content

Masseopdatering af metatags


Prestafan1234

Recommended Posts

Hej

 

Jeg har brug for at opdatere en del af mine metatag descriptions og titles. Jeg kan jo lave en csv-import. Men det synes jeg er besværligt, da jeg jo ikke har nogen csv-fil med alle mine varer, som jeg nemt lige kan opdatere.

Derfor: Er der nogen der kender til et modul, hvor jeg nemt kan rette mine titles og description-felter - altså dem man finder under SEO-delen på den enkelte vare?

 

Hvis alternativet er en import via funktionen i BO (som jeg aldrig har benyttet), hvad sker der så, hvis jeg kun udfylder værdierne for ovenstående felter? Her tænker jeg på, om vareid, navn osv. overskrives med blanke værdier, hvis jeg ikke sætter noget ind i csv-filen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kigger selv på den seo for Presta som er under store og featured

Den kan lave meta i kategorierne også

Ellers kan kjelds fast import tilføje ved import mennså skal du have lavet export af dine varer først til en CSv og så genindlæse dem igen med ændringer

Lad mig høre hvis du finder en anden smart løsning

Link to comment
Share on other sites

Har lige downloadet trial versionen af Store Manager fra Presta Addons. Det var ingen success, programmet går totalt i selvsving under opsætning og uanset, hvad jeg gør, siger den at min hjemmesideadresse er ugyldig og jeg kan ikke oprette forbindelse til databasen. Så jeg fandt aldrig ud af, om det evt. kunne bruges (det ser ellers ud til at have en masse fede features).

 

Jeg har kigget på Kjelds modul, men jeg har ikke voldsomt meget andet at bruge det til end lige denne opgave, så det er lidt dyrt for en eksport/import funktion.

 

Måske ender jeg med at rette direkte i databasen, hvis jeg ikke finder noget andet som kan bruges. SEO-modulet er jeg ikke så begejstret for, da det ser ud til at, at det blot autoudfylder metatags, og det er jeg netop ikke interesseret i, da de alle skal være unikke.

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Har også prøvet at downloade trail versionen af Store Manager, havde også lidt problemer med at få den til at virke, men efter lidt prøven frem og tilbage lykkedes det. Jeg har så tilsluttet den direkte til databasen, så man kan arbejde offline. Hvis det er den måde du har prøvet at tilslutte dig på, skal du huske at give tilladelse på din server/Webhost for adgang til databasen fra ekstern program.

Er ellers et vildt advanceret stykke værktøj.. bare en skam det er så dyrt... så skal lige overvejes grundig om man nu også har behovet..

 

aupino

Link to comment
Share on other sites

Det kan vel ikke være så anvanceret at lave et værktøj der trækker alle produkterne ud af en kategori og giver mulighed for at rettet titler og beskrivelser, evt også link-rewrite delen.

 

Noget helt andet er at hvis man skal lave SEO arbejde på produkt niveau så skal have nogen rimelig almindelige produkter, forstået på den måde at det nok ikke er ret mange der søger produkt specifikt på fx "Muffinforme med snemænd", (no offsense Prestafan1234) så overvej om arbejdet der ligger bag af søgesmaskine optimere produkterne rent faktisk også betaler sig hjem i den anden ende. Jeg kender ikke stastiktikkerne for søgevolume på den term, men gætter på at den er lille eller ikke oplyst fordi den er for lille.

 

Et eksempel som er lidt relevant er at jeg den senere tid har brugt til på at optimere en side til en side til iRobot Roomba 581, siden har kun 780 søgninger om måneden, tilgengæld er det et produkt som der vil have en lang leve tid, og konvertere godt fordi det er meget produkt specifikt. Yderligere så rammer jeg også roomba 581 fordi det er en del af søgetermen. Okey, nu blev det måske lidt teknisk.

 

Det korte og det lange - Undersøge om der er potentiale i at optimere produkterne inden i brænder krudt af på det. Google keywords tools er et godt sted at starte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvede lige igen med Store Manager og fik hul igennem med FTP, men det er lige så bøvlet, som det er et rette i et udtræk fra databasen, så det har jeg droppet.

 

Jeg har netop taget udgangspunkt i Google keywords og Webmaster tools og har ikke tænkt mig at optimere på alle varer, men der er f.eks. godt salg i bageartikler, og her rankerer jeg ikke så godt, så derfor vil jeg optimere for at komme højere på disse artikler (der er heller ikke voldsom konkurrence). Det er muligt, at folk ikke søger på muffinform med snemænd, og netop derfor går jeg væk fra at bruge titlen på produktet til SEO titlen. Jeg har nogle søgeord, hvor jeg ligger nr. 1-3 på google, og det generede altså i den grad salg i julehandlen, derfor er det værd at optimere. Og det jeg går efter, er sådan set i første omgang blot at få nogle bedre og længere titler på mine varer.

 

Jeg er udmærket klar over, at der er nogle produktgrupper, hvor det specifikt kan betale sig at blive fundet på produktnavnet (som dit eksempel ovenfor). Men det skyldes jo, at folk starter med at søge på f.eks. støvsuger og finder frem til, at der måske er et interessant produkt der hedder iRobot osv. og dernæst går i gang med at finde den bedste pris, hvor det så er vigtigt at ligge højt på produktnavnet. Men jeg synes ikke, du kan bruge det til sammenligning, da det er vidt forskellige varegrupper og forudsætninger.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...