Jump to content

æøå virker ikke i søgefeltet


NickKK

Recommended Posts

Hej folkens,

 

I en shop, jeg har sat op med 1.4.6.1, virker æ, ø og å ikke i søgefeltet.

Der er lagt en template købt på MonsterTemplates på.

 

Eksempel:

 

Skriver man OPS i søgefeltet, virker det fint.

Skriver man OPSÆTNING i søgefeltet, finder den intet.

 

Der er selvfølgelig varer oprettet, med ordet OPSÆTNING i teksterne.

 

Er der nogen af jer, der har prøvet dette?

 

/Nick

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke godt - man kan jo ikke bare sådan nedgradere...vel?

 

Ikke mig bekendt - det virker vist heller ikke, selv om det er tænkt, at man skal kunne. Men hvis du har en backup af din database, kan du måske installere den på en ældre version. Jeg har ikke helt styr på, hvad det præcis er, de laver af ændringer i de mange mange versioner der er spyttet ud på det seneste. Men det er vel et forsøg værd.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg godt nok haft rigtig juletravlt og følger ikke helt med i historik og hvem folk er, der skriver her i forum - jeg har blot prøvet at hjælpe så mange, som jeg kan. Men ligesom Timpet skriver i denne tråd, går min grænse også ved dem som løser betalingsopgaver for andre og løser dem vha. gratis hjælp her i forum - specielt når jeg også selv hjælper folk mod betaling.

Link to comment
Share on other sites

Bare rolig, du har ikke hjulpet med at jeg kunne tjene penge på den shop, det er en kunde i en helt anden sammenhæng, som jeg blot har gjort en tjeneste med shoppen. Det er to forskellige ting. Jeg hjælper også andre med ting, som jeg normalt får løn for - Handelsbetingelser f.eks.

 

Så jeg har ikke forsøgt at drive rovdrift på din hjælp - beklager hvis jeg udtrykte mig, så det kunne misforståes.

Link to comment
Share on other sites

Så kunne det jo være fordi 1.4.6.1 er fejlbehæftet, hvilket du sikkert kan få bekræftet af de utallige indlæg om den version. De handler alle sammen stort set om fejl.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik lavet en slags nødløsning:

 

De varer, som der skal kunne søges på via ord med æøå i, tilføjer jeg nogle tags, som indeholder internet-i-ficerede versioner (ae, oe og aa) af ordene, og så laver jeg en Typos-liste med alias'er til de ord.

 

Det er ikke optimalt, men det gør at folk kan finde de rigtige emner i shoppen.

 

Hermed er idéen givet videre, til hvis andre støder ind i samme problem. Det gælder tilsyneladende 1.4.5.1 og fremefter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det er tilsyneladende søgeindekset der ikke bliver opdateret korrekt (jeg har lige tjekket i en version 1.4.7 hvor søgning med æ, ø og å heller ikke virkede). Prøv at genopbygge indeks via BO - Indstillinger - Søg, under Indeksering vælges Genopbyg hele indekset.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej Presta folk. Jeg har også problemet med æ ø å i min shop. køre version 1,4,7. Har prøvet de ting som er nævnt her.

 

Slettet cache: To clear cache ''tools\smarty\cache\'' and ''tools\smarty\compile\''

delete files in these folders.

 

Genopbygget hele mit index via Fortrukken - Search - genopbyg hele index

 

Slettet cockies i min ie

 

Men stadigvæk kan jeg ikke søge på FO på nogle ting som indholder æ ø å :-(

 

Nogle guldkorn til denne løsning, da mange af mine vare indholder æ ø å

 

siden er www.soveværelset.dk

Link to comment
Share on other sites

Som jeg vist har skrevet før, så smider du "bare" nogle typos ind. Altså du skriver søgeordene ind i listen med stavefejl og henviser til de samme ord, bare stavet med ae, oe og aa og så skriver du disse stavemåder ind på varekortet i metafeltet.

 

Det er langt fra perfekt, men det virkede sidste jeg brugte det på en shop.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har "løst" det ved at tilføje denne linie i search.php linie 175 (i 1.4.7.3):

 

$word = str_replace('%', '\\%', $word);
$word = str_replace('_', '\\_', $word);
$word = Tools::replaceAccentedChars($word);  << TILFØJET

 

Det betyder så at f.eks. o og ø bliver opfattet som samme bogstav, så du kan søge efter "søløve" ved at taste "solove", og omvendt, men det er til at leve med synes jeg.

 

Tommy -

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg brugte tidligere overstående fix, men kunne ikke få det til at virke på ord med flere æ/ø/å (f.eks. lædersnørre eller afspærringsbånd)

 

Dog har http://www.belvg.com løst problemet fuldt ud for mig.

Er testet uden problemer på Prestashop 1.4.7 og Prestashop 1.4.8.2

 

Vedhæftede fil skal overskrive den originale i Classes mappen.

 

Husk at genopbygge Search Index bagefter.

Search.php

Edited by FPDK (see edit history)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...