Jump to content

Recommended Posts

verklaar uw nader ..

 

als je gewoon bedoeld om de betreffende tarieven te verwerken dat mensen bv een pakket bestellen van 9,5 kg

dat ze dan de optie zien van of basis 6,75 of aangetekend 8,05 ?

 

dit is eenvoudig te realiseren in je BO

 

Ga naar shipping dan carriers

Maak hier eerst carriers aan bv

tnt basis

tnt aangetekent tot 10 kg

tnt basis tot 30 kg

tnt aangetekent tot 30 kg

 

geef tevens bij

Afwijkende gedrag vervoerder deactiveren aan

 

als dit gedaan is dan ga je naar weight ranges

maak hier alles aan dus bv

tnt basis stel je in van 0 tot 9,5 kg

tnt basis tot 30 kg stel je in van 9,51 tot 29,5 enz enz

 

Daarna klik je weer op shipping en scrol je omlaag

hier kan je bij Kosten op vervoerder, geografische zone en reeksen

de prijzen stuk voor stuk invoeren,,

 

succes

Link to comment
Share on other sites

Maconi, ik ben al een heel eindje op weg, had ik het idee.

Er blijven echter wat voor mij onduidelijkheden.

Voorbeeld:

Een boek heeft een omvang van: 11.5cmx18cmx3.4cm-426 waarbij het laatste cijfer het gewicht representeert in grammen.

Bij dit gewicht treedt een probleem op: het past niet in de brievenbus, en dus zou er € 6,75 uit moeten komen, maar een gewicht van 426 gram volgt € 2.50 als resultaat.

 

Nu kunnen we in dit soort gevallen een truc toepassen door in Bijkomende verzendkosten het verschil aanvullen, maar dat is in een eenmalig geval wel leuk bedacht, maar wanneer dit veelvuldig voorkomt moet je toch constateren dat de verzendkosten niet automatisch verwerkt worden.

 

Ook een truc door een gewicht van 550 gram in te vullen is niet echt fijn. De klanten zouden kunnen klagen over het werkelijke gewicht en het gebruikte gewicht van 550 gram.

 

Bovendien kent TNT Basis nog het tarief van € 3.00 voor een gewicht tussen 500 en 2000 gram.

 

Dit alles laat nog buiten beschouwing hoe de minimale en maximale afmetingen voor brieven en pakketten moeten worden behandeld in Prestashop.

 

Ben benieuwd naar ervaringen deze problemen.

Link to comment
Share on other sites

Hoi

je kan gewoon met het gewicht pakket een beetje spelen

dit ziet een klant niet en wordt alleen gebruikt voor je carriers

dus met deze wordt bepaald of een pakket op een bepaald gewicht zit en welk tarief er aan vast hangt.

 

wil je dat een klant het gewicht van dit boek wel ziet

deze vul je dan in bij opties

in je FO krijgt de klant dan het tabje productgegevens waar dus alle product gegevens staan

hier kan je dan de werkelijke afmetingen ingeven van het boek

 

ook kan je eventueel per product extra bijkomende verzendkosten instellen

 

maar mijn voorkeur heeft gewoon het gewicht (pakket) zo instellen dat deze onder 6,75 valt

en dan bij opties alle afmetingen van het boek vermelden

dan kan een klant hier zo en zo niet over vallen

Link to comment
Share on other sites

Hoi Maconi,

Bedankt weer voor je reactie. Ik ga zeker met je aanbevelingen aan de slag. En uitzoeken wat het beste uitkomt.

Die extra bijkomende kosten pas ik hier en daar al toe. De opties moet ik nog eens opzoeken en kijken wat het voor mij kan betekenen.

Ik heb al eens op internet zitten zoeken of ik shops tegenkwam welke onder Prestashop draaien, maar dat is me nog niet gelukt. Ik neem aan dat je zelf een internet-shop hebt? Kan ik daar een inloggen om het eens te bekijken?

Willem Leo van Pelt.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Willem,

in jouw geval zal ik gewoon het gewicht (pakket )

bij het artikel zo instellen dat het op het verzendbedrag komt welke van toepassing is .

zoals ik al aangaf de klant ziet deze niet , en is op zich dan ook overzichtelijk voor jezelf

 

Hebben inderdaad een webwinkel , deze draait echter al jaren onder een andere e-commerce.

en zijn dus uiteraard volop bezig met prestashop ( 2 webwinkels ) tot deze geheel optimaal (naar onze zin )is dan gaan deze officieel online ,

ik hoop dat de eerste in januari online gaat zodat de andere e-commerce eraf kan en de ander zal wat later volgen

Link to comment
Share on other sites

Hallo Maconi,

Dat is ook toevallig...ik was eerder bezig met OS-Commerce. Daar hadden we het nogal moeilijk met het verwerken van de tarieven van TNT. Uiteindelijk ook maar overgegaan tot een beetje rommelen hier en daar, want het aanmaken van wat in Prestashop "carriers" heet, dat lukte maar in beperkte mate, en vooral het ondervangen van bijzondere problemen ging vrijwel niet. Het instellen van "zones", werkte niet, we begrepen het ook niet echt. Onze dochter, die toch behoorlijk thuis is in dit soort dingen, kwam er ook niet echt uit.

Nu lijkt het aardig te lukken, maar .... ik heb nu carriers in de zin van TNT Basis, bijvoorbeeld TNT Basis 0 - 20 gr, TNT Basis 21-50 gr. enz. En TNT Basis Europa (indeling zoals Basis) en TNT Pakket tot 10 Kg en TNT Pakket 10 tot 30 Kg.

 

Nu vraag ik mij af: als iemand uit België iets bestelt, weet Prestashop nu hieruit welke verzendkosten er uit moet komen?

Dat van TNT Basis en TNT Pakket werkt nu over het algemeen wel. Maar ik ben benieuwd wat er gebeurt als iemand dus van België een bestelling doet. En hoe dat werkt. Ook als men nog niet als klant is aangemeld, zouden zijn/haar verzendkosten toch goed eruit moeten komen.

 

Even terzijde nog. Ik werkte eerst dus met OsCommerce. Maar kreeg almaar TEPSTOP gedonder. Normaal zou het probleem na een uur voorbij zijn, aldus de provider, die een aantal malen het getal van toegestane queries verhoogde, tot ze daarin geen zin meer had.

Je probeert er zelf iets aan te doen, maar daar het een providers kwestie is, mislukte mijn gehannes volledig. Ik kon toen aan de BO noch aan de FO binnen komen (ik begreep nu je afkorting). En toch ... het draait weer, terwijl ik er zelf al afscheid van had genomen, omdat ik intussen aan het stoeien ging met Prestashop, dat veel beter op mij overkomt. Draait overigens bij dezelfde host, die bij het pakket een installer meegaf.

Willem Leo van Pelt

Link to comment
Share on other sites

Nu vraag ik mij af: als iemand uit België iets bestelt, weet Prestashop nu hieruit welke verzendkosten er uit moet komen?

Dat van TNT Basis en TNT Pakket werkt nu over het algemeen wel. Maar ik ben benieuwd wat er gebeurt als iemand dus van België een bestelling doet. En hoe dat werkt. Ook als men nog niet als klant is aangemeld, zouden zijn/haar verzendkosten toch goed eruit moeten komen.

 

Hallo Willem ,

ik heb bovenstaande opgelost door dus ook zones (net zoals tnt ) te maken europa - europa 2 en europa 3

in europa heb ik alleen nederland staan , in europa 2 heb ik belgie de rest moet ik nog invullen (maar weet niet of ik nog meer landen neem , moet dit nog bekijken want tot nu toe is het slechts een paar keer voorgekomen dat er iemand iets uit een ander land bestelde dan benelux , duitsland , zwitserland en engeland , en dit ging in eerste instantie via mail )

 

daarbij heb ik dus carriers aangemaakt ( volgens tarieven van TNT pakket post buitenland )

en deze dus toegewezen op europa 2 en europa 3

de test was zo als ik mij aanmelde dat ik uit belgie kom en een bestelling plaatste

dan kreeg ik alleen de betreffende carriers te zien en de daarbij behorende prijzen dus dit werkt zonder enige vorm van problemen

 

Het is inderdaad zo met os commerce dat er heel wat meer bij komt kijken dan prestashop ,

neem bv maar een layout (theme) je moet al wat kennis in huis hebben en heel wat files vergelijken om te zien wat de wijzigingen zijn en deze dan zo over nemen in je eigen shop , en dat was ook zo met zogezegd de modules ,enz enz

wat verzendkosten betreft waren er geen enkele problemen , de meeste problemen ja problemen waren het ook niet het was meer het werk ,dus gewoon eea in te bouwen , en alles uitbouwen tot je webwinkel geheel naar je zin was ,

dit is (vind ik persoonlijk ) via prestashop veel makkelijker en minder tijd rovend zoals bij oscommerce

 

heb zelf een nooit geen problemen gehad met server problemen ,

moet wel zeggen er draaien ook maar 3 webwinkels en 2 websites op die server straks worden het er dan 4 webwinkels maar ik verwacht geen problemen alles draait stabiel

 

als ik het goed zie heb je dus via installatron geinstalleerd ? op zich niets verkeerd maar kan me wel nog herinneren dat er toen ook op het forum van osc sommige mensen problemen hadden , daarna hebben ze het allemaal zelf geinstalleerd en genoemde problemen waren weg , ok ik heb het dan wel over de tijd dat installatron net uit kwam dus denk dat dit nu ook wel allemaal mee valt ,,

 

ik heb zelf geen envelopen post ( nog niet komt wel in de nieuwe webwinkel )

maar buiten de tnt basis pakket tot 10 kg heb ik ook de aangetekende versie erbij

dus in feite 4 pakketten

0-10 basis

0-10 aangetekend

10-30 basis

10-30 aangetekend

 

de mensen zien dus altijd bij mij 3 keuzes bv indien ze tot 10 kg bestellen :

 

1)afhalen

2) 0-10 basis

3) 0-10 aangetekend

enfin mochten er nog vragen zijn dan laat het maar weten

Link to comment
Share on other sites

Hallo Maconi,

Inmiddels heb ik mijzelf tweemaal als klant aangemeld in mijn eigen Prestashop. Eerst als wonend in Nederland, vervolgens als wonend in België. Het blijkt goed werken, zo bij de eerste testen.

Doordat ik aanvankelijk de prijzen invulde bij "Bijkomende kosten", en nog geen oog had voor de toepassing met gewicht, sta ik nu voor de opgave zo'n 1100 correcties aan te brengen. Dat getal staat voor reeds ingevoerde artikelen. Ik schat nog een dag nodig te hebben voor die correcties, dan kan ik weer door met het invoeren van nieuwe artikelen, en komt er tijd vrij voor verder verkennen van de mogelijkheden van Prestashop.

Al werkende kwam ik ook iets tegen waarvoor ik meende een oplossing te hebben. Helaas kon ik dat binnen Prestashop niet vinden. Als ik een de verzendkosten wil blijven handhaven, maar in een enkel geval een korting op de verzendkosten wil toepassen, dus niet op de prijs, hoe realiseer je dat dan? Kortingen toepassen op een prijs blijkt een makkie. Maar op de verzendkosten... dat lijkt niet mogelijk in Prestashop.

Er zullen gaandeweg nog wel hindernissen op mijn weg liggen, maar ben zeker door dat zetje dat je me gaf al heel optimistisch geworden over Prestashop.

Mijn host (dus waar ik extra serverruimte huur) biedt een reeks gratis pakketten aan, mèt installer. Voor mij is dat wel zo makkelijk. Ik had dus niet nodig om Prestashop op mijn eigen computer te downloaden, waarna een koppeling met Apache moet worden gemaakt. Ik ben niet zo'n PHP-expert....

 

Ik ben overigens wel benieuwd naar de lancering van je shops als deze zover zijn.

 

Zal me weer melden zodra ik weer in de knoop zit.

 

Willem.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Willem

als ik het goed heb ben ik eens een module tegen gekomen waar je dus korting op verzendkosten kon doorvoeren ,

ik zal even moeten kijken of ik deze nog kan vinden en of ik hem zelf ergens reeds in de collectie heb .

maar kan niks beloven en wellicht dat iemand hier op het forum dit module ook al in gebruik heeft en of de link zo bij de hand heeft.

 

ikzelf ben zeer tevreden met prestashop en de mogelijkheden .

zoals reeds bekent ben ik ooit met oscommerce begonnen ,

en misschien is deze ook reeds verbeterd dat durf ik dus niet te zeggen want ik werk nog steeds met een hele oude versie

maar voor een leek is het inderdaad een moeilijke shop om mee te beginnen ,

alleen dus al een ander layout enz enz

 

maar is goed mocht er nog iets zijn dan horen wij het wel

succes

Link to comment
Share on other sites

Hoi Maconi,

Gisteren een telefoontje van iemand die kennelijk een bestelling wilde plaatsen. Artikel dus in de winkelwagen, en daarna keek hij aan tegen - niet alleen Maak uw account aan of Bent u al geregistreerd? maar ook tegen een formulier Direct afrekenen en daaronder nog een invulkader met de vraag naar ID nummer en SOFI-nummer.

Betrokkene vroeg wat ik met een SOFI-nummer van hem moet. Ik kende die formulieren - nog - niet, en weet ook niet wat ik ermee moet. Ik meldde betrokkene dat ik zijn SOFI-nummer niet nodig had.

Kortom, de klant zou me nog even mailen, maar heb niets meer vernomen.

Wat is de betekenis van die formulieren Direct afrekenen, ID-nummer, SoFI-nummer? Weet je dat?

Is het eventueel ook te verwijderen?

 

Fijn, dat je nog probeert voor die module Korting op verzendkosten te vinden.

 

Willem.

Link to comment
Share on other sites

Hallo Willem ,

dat direct afrekenen kan je dus instellen in je BO ,

je kan namelijk laten kiezen dat klanten of een account moeten nemen , als gast kunnen bestellen , of beide ..

dat id nummer en sofi nummer is mij geheel onbekend

en ik ga ervanuit dat dit een vertaalfout is en dat het btw nummer moet zijn ,

ook deze kan je dus in of uitschakelen in je BO

ik zal je nog even een pm sturen

Link to comment
Share on other sites

Hallo Maconi,

Ik heb al zitten zoeken in mijn BO hoe dat Direct Afrekenen uit te schakelen. Tevergeefs. Oftewel, geen idee waar dat moet, en hoe.

De vertaling naar het Nederlands heb ik grootendeels zelf gedaan. Zal wel hier en daar een beetje steenkool-Engels zijn. Maar ID en SOFI-nummer, dat herken ik evenmin. Mogelijk zit dat in het deel dat reeds vertaald was(?).

 

Het valt mij op dat onze discussie nogal intensief is, vergeleken met hier en daar in het Forum.

 

Willem Leo van Pelt

[email protected]

Link to comment
Share on other sites

Hallo Willem,

je kan eea instellen via Preferences dan naar onder scrollen en bij

Orderproces type : kan je dus instellen of de klant 5 stappen (pagina's moet nemen of 1 enkele pagina krijgt

dan ga je naar onder naar : Bezoekers afrekenen mogelijkheid activeren

 

hier kan je dus instellen of de bezoekers al of niet als gast een bestelling kunnen plaatsen

het kan goed zijn dat via de vertaling van installatron iets verkeerd vertaald is geworden

 

Tevens kan je even het volgende controleren :

Shipping - countries - netherlands

klik dan op wijzigen dan zie je bij adres layout een rijtje met wat dingentjes staan welke in je registratie formulier staan

hier staat dus ook vat_number bij (deze kan indien je dit niet nodig hebt weghalen of even op zoek gaan naar de vertaling

 

verder onderaan staat de optie om btw nummer aan of uit te zetten:

Btw-nummer verplicht ? zet deze op nee

 

en owja id nummer is gewoon klant nummer ,,

 

Ook kan je even kijken bij modules - dan in het zoekveld btw invullen en enter

je krijgt dan deze module te zien :

Europees Btw nummer

is deze geactiveerd ?

 

succes

Link to comment
Share on other sites

Hallo Maconi,

Dit is echt geweldig! Ik volg je laatste bericht, en de uitkomst is prima voor mij.

Alleen je laatste alinea, dat kon ik nog niet vinden. Daar zal ik nog aan werken.

 

Heb je nog wat gevonden m.b.t. tot mijn vraag hoe korting toe te passen op verzendkosten?

 

Verneem wel weer wat van je ná de kerst, hoor. Een hobby is leuk en verslavend, maar als de kleinkinderen arriveren, dan is het ff stoppe opa.

 

Willem.

Link to comment
Share on other sites

Hallo Willem ,

als het al goed en opgelost is dan , hoeft die module niet meer opgezocht te worden.

dan denk ik zelf dat deze ook niet is geactiveerd.

 

ik zag bij vertalingen inderdaad sofinummer staan (was mij niet eerder opgevallen :huh: )

mocht deze alsnog verschijnen dit kan je in authentication.tpl wijzigen

 

ik heb vluchtig gezocht naar de module ,

maar kon hem hier op de computer niet vinden ,, maar ik kom hier na de feestdagen op terug

 

Je kan ook eventueel dit draadje volgen :

http://www.prestasho...__1#entry702272

 

hier staat ook eea in vermeld over gratis verzenden voor bepaalde producten

Link to comment
Share on other sites

Hallo Maconi,

Ik heb even die link bekeken v.w.b. de vraagstukken en daarna nog diens site (met o.a. paraplu's) bekeken. Een heel andere uitstraling dan mijn standaard-prestashop-presentatie. Wel leuk dat dat allemaal mogelijk is.

 

Na de feestdagen zet ik eens op een rij wat ik voor carriers heb. En ik heb het gevoel dat ik dan nog wel - daarover - nog het nodige te vragen heb, Misschien pas jij dat niet toe, maar van vragen kunnen we allemaal leren, toch?

Voorlopig kan ik me redden met zoals het nu bij mij is, echter ben er toch nog niet helemaal uit. Bijvoorbeeld de funktie van zones, in combinatie met de carriers, de gewichtsverschillen, de verschillende landen e.d.

 

Prettige dagen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...