Jump to content

Ny cookie lov træder ikraft i dag 14.12.2011


Guest

Recommended Posts

Jeg fik lige denne nyhed via ConON: Ny cookie lov

 

Jeg ved at emnet har været oppe tidligere på året.

 

Som der også står i den artikel, så er "hvad er samtykke ikke mejslet i sten"

 

Vi er sikkert hundredvis af hjemmeside ejere, som bliver ramt af dette.

 

Jeg kunne godt tænke mig at denne tråd bliver brugt til at fortælle om, hvad vi Prestashop brugere gør.

 

Lige nu har jeg ikke noget input, men jeg kan godt se, at jeg på en eller anden måde skal have en tekst i "handelsbetingelser" eller lignende.

 

Kan vi enes om, at denne tråd er et input om, hvad der skal til. Det er ikke sikkert at det er 100% juridisk korrekt, men hvis loven er uklar, så er "et forsøg på en formulering" vel bedre end ingenting?

 

Jeg har gjort et forsøg her: http://mirasdukketoe...s.php?id_cms=11

Link to comment
Share on other sites

Den formulering er fin, selv om man kan frygte, at venstreorienterede kræfter vil argumentere med, at der skal oplyses PRÆCIS hvilke data, der gemmes i den cookie.

 

I PS (i hvert fald i 1.4.4.0 og nyere) kan man sætte levetiden for FO cookies. Måske man burde sætte denne levetid ned til f.eks. 3 døgn og så oplyse, at cookien begår sepuku efter denne tid.

 

Eksempel:

"Brug af cookies

 

Ifølge ny lov med virkning fra den 14/12-2011 er det et krav, at en kunde på en hjemmeside er bekendt med hjemmesidens brug af cookies.

Denne hjemmeside gør brug af cookies forskellige steder.

I indkøbskurven

Alle varer, som du lægger i indkøbskurven gemmes i en cookie på dit udstyr. På den måde kan du altid vende tilbage til vores side, og fortsætte dine indkøb.

 

Når du gennemfører en ordre, slettes Indkøbskurven, og dermed også dine cookies for denne.

Hvis du ikke gennemfører en ordre, uddør cookien automatisk efter 72 timer. Hvis du vender tilbage inden udløbet af de 72 timer, starter en ny 72-timers periode. Det vil sige, at hvis du efterlader varer i indkøbskurven, bliver disse oplysninger automatisk slettet efter 72 timer, såfremt du ikke vender tilbage og gennemfører ordren eller ændrer indholdet af indkøbskurven, inden udløbet af de 72 timer.

Din konto

 

Når du logger ind på din konto, lægges login i en cookie.

Når du forlader hjemmesiden gemmes din login i en cookie. Det er derfor vigtigt, at du altid logger af din konto, før du forlader siden.

 

Alle data, der gemmes i en cookie, er kun for at kunne gøre din brug af hjemmesiden [WEBSHOPPEN] nemmere. Det er kun hjemmesiden [WEBSHOPPEN], der læser indholdet af cookien, og således er der ikke mennesker, der kan læse eller udtrække data fra cookien."

 

Jeg ved godt, at ovenstående tekst kan være lidt kryptisk formuleret, men nu er det også første udkast. Jeg vil mene, at man lige så godt kan pensle fakta ud i detaljer, om end jeg heller ikke mener, at en webshop, der umiddelbart ikke direkte henvender sig til børn, ikke behøver at benytte sig af piktogrammer eller andre overpædagogiske metoder.

 

/Nick

Link to comment
Share on other sites

Jeg har rettet lidt, efter dit indlæg.

Men jeg undlader at slette cookies efter en periode. I marts havde jeg en kunde på Lavprisfrø, som havde startet sin kurv helt tilbage i januar måned, og der var købt ind for virkeligt meget da ordren blev gennemført i marts. Så indtil videre sletter jeg ikke, og undlader også st skrive om en tidsfrist.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår godt det med at det kan være ærgerligt, hvis kundens kurv bliver "tømt" efter nogle dage og kunden så vil vende tilbage.

 

Men lovens siger jo faktisk, at kunden skal kune "trække sit samtykke tilbage" og det med at sætte en udløbsdato på cookien er en ret smart måde at komme efter det på.

 

Så der er altså også argumenter FOR.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ja NickKK,

dét kræver nogen tilretning på din shop.

 

Nu har du jo valgt at skrive AL teksten. Kikker du på det sidste billede, hvor du downloadede den, så fylder den kun én linie, og du kan vælge om den skal være i top eller bund. Og i den ene line kan du linke til en side, hvor du forklarer dig lidt mere.

 

Jeg har hurtigt prøvet det på en testshop, og det fungerer faktisk.

 

Det du har lavet med at det fylder stort set hele shoppen, skal i hvert fald laves om.

 

Jeg tror godt, at det modul er det, som jeg vil bruge.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...