Jump to content

Zoeken op onderdeel van productnaam


Recommended Posts

Binnen mijn sites worden alleen producten in de resultaten getoond waarbij het zoekwoord dat ingegeven is het begin is van de productnaam of het begin 1 van de namen in de productnaam. Voorbeelden:

 

- Raamdorpels worden getoond als het zoekwoord 'raam' is. Raamdorpels worden niet getoond als het zoekwoord 'dorpel' is, terwijl het onderdeel is van de productnaam.

- 'Bloembakken met boom' worden getoond wanneer het zoekwoord 'boom' is, of 'bloem', maar niet als ik 'bak' invoer.

 

Dit is natuurlijk niet wenselijk en klopt feitelijk ook niet.

 

Iemand de oplossing hiervoor? Ik heb al onder search gezocht in backend maar daar zie ik geen optie die daar mee te maken heeft. Heb het in 2 sites op verschillende versies van PS.

 

Zou me enorm helpen (en kan me voorstellen dat meer mensen hiermee worstelen).

 

Bij voorbaat dank voor jullie replies!

 

Oh hierbij de link naar de shop wellicht handig om zelf te testen: http://www.natuursteenshop.com

Link to comment
Share on other sites

Maak je geen gebruik van tags?

Je kunt op de productpagina's (in je backoffice) onderaan (onder waar je de beschrijving kan invullen) meedere 'tags' opgeven. Als je dan voor elk relevant product 'dorpel' als tag geeft, dan komen deze producten terug in je zoekresultaten.

 

Maak dan ook direct gebruik van 'aliasen'. Beheersysteem-->Preferences-->Aliases. Hier kan je alternatieve of verkeerd gespelde versies van zoekwoorden opgeven. Bijvoorbeeld voor 'dorpel' kan je 'dropel' als alias opgeven.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hoi AKJV,

 

Hoi AKJV, anderen houden met name de producten bij en up to date. Zij zijn hier minder in thuis, maar kan ze daar wel toe instrueren. Echter vind ik het simpelweg een tekortkoming van het systeem dat niet automatisch op delen van de productnaam gezocht wordt, is puur de manier van implementeren van de zoekfunctionaliteit en lijkt me niet complexer (hoogstens wat trager) in mijn ogen. Dus ja kan tags gaan vastleggen maar je kan nooit alle mogelijke varianten die een klant kan invoeren afdekken (of dat is heel veel werk en voor elk product moet dat apart).

 

Geen mensen die hier ook last van hebben en wellicht de zoekfunctionaliteit verbeterd hebben?

Link to comment
Share on other sites

Je hebt op zich gelijk dat de zoekfunctie beperkingen kent. Maar ik denk dat het zoeken behoorlijk veel trager wordt zodra op delen van productnamen kan worden gezocht. Prestashop weet uiteraard niet dat in 'bloembakken' een 'bak' ook een bestaand woord is. Dus dan moet de zoekfunctie rekening houden met alle mogelijke varianten van incomplete productnamen: loemba, emba, mbakke enz.

Overigens geeft Prestashop wel zoekresultaten voor incomplete namen zolang het zoekwoord begint met dat woord: 'bloembak' wordt dus wel herkent voor 'bloembakken'

Maar goed, ik ben geen zoekexpert en weet ook niet of andere webshop platforms dit wel kunnen doen.

 

Het makkelijkst lijkt me toch om de 'Alias' functie te gebruiken. Dan kan je zelf de aliasen 'bloem', 'bloembak' en 'bak' opgeven voor 'bloembakken'. Dit hoef je maar 1 keer te doen en dus niet voor elk product apart.

Link to comment
Share on other sites

Volgens mijn ervaring is het niet zo vreemd dat de search engine het "halve" woordt niet vind in zijn geheel

 

meestal moet er gebruik gemaakt worden van wildcards '*' en '?' voor het woord dus bv *bak levert dan wel bloembak op (niet in Prestashop..als ik het goed heb tenminste )

verder is dit natuurlijk ook niet het klandvriendelijkste.

Link to comment
Share on other sites

Het zit inderdaad jammer genoeg

in de zoekfunctie van PS .

Mijn huidige nog lopende shop gemaakt met OSC kent wel delen van zoekwoorden

als ik bv ooi invul dan geeft hij alle artikelen waar ooi in voorkomt ,

Ik heb nog niet gekeken hoe eea in elkaar zit met de zoekfunctie van OSC ,

 

De vertraging valt op zich wel mee het is ook afhankelijk van hoeveel producten de webshop heeft .

 

Misschien een melding doen aan het PS team ,om dit te verbeteren , ok het is geen oplossing maar ..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...