Jump to content

Hur många använder faktura (och tar risken själv)


Rickardm

Recommended Posts

Som rubriken lyder, hur många har aktiverat faktura i sin shop, och tar risken själv, alltså - man använder inte klarna eller kreditor eller annan tjänsteleverantör.

 

Jag retar mig på de höga avgifterna för alla betalsätt och har än så länge bara förskott och postförskott, och funderar på att lägga till även faktura.

Min plan är att själv via t.ex. ratsit göra ta en kreditupplysning, och om det ser OK ut så accepterar jag att kunden betalat i efterskott, ser kreditupplysningen inte OK ut så får de betala i förskott.

 

Tänkte mig en fakturaavgift på 49 kr, vilket skulle "betala" både för kreditupplysningen, och den tid det tar.

 

 

Någon annan som kör på detta sätt och som kan dela med sig av sina erfarenheter vad gäller betalningsmoralen hos kunderna?

Link to comment
Share on other sites

Tycker bara det är sjukt skönt att slippa bry sig, alla ordrar som kommer får man pengar för. dels slippa risken med förlust men mest nog jobbet med att kolla/bocka av vilka som betalat/skicka påminnelser osv... den tiden lägger jag hellre på annat som ger ökad försäljning på sikt. så är väldigt nöjd med "sälja" fakturan som jag har det nu.

 

johannes

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi gör så och har gjort så i många år i vår OsC-shop. Nu ska vi bygga nytt i Prestashop och jag har precis kontaktat vår leverantör av kreditupplysningar Creditsafe för att pejla läget om de är intresserade av att utveckla en modul för Presta. Kan återkomma med svar om intresse finns.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...