Jump to content

Installera PrestaShop på Loopia "Problem"


adoff

Recommended Posts

Hej

Är förstagångs postare här... Står i startgropen att sjösätta ett e-handels projekt och har bestämt mig för att köra med PrestaShop. Och som kunskapsuppbyggande inför kommande e-butiker har jag försökt att installera PS på Loopias hotell, dock utan framgång.

 

Har sett i tidigare trådar att fler har haft samma problemet som jag stött på: "Fatal error" på frontsidan och ingen meny i BO. Förövrigt en felfri installation.

 

Har mejlat Loopia support och får följande svar:

 

Hej, Då använder troligen denna en funktion som inte tillåts nämligen url F Open och det finns alternativ till detta, bland annat via cURL.Mer information hittas på följande länk:

https://support.loopia.se/wiki/%C3%96ppna_och_inkludera_filer_fr%C3%A5n_fj%C3%A4rrplats

 

Hmm, Känner mig inte så hemma på cURL dock..., någon här på forumet som har en lösning på problemet eller erfarenhet att installera PS med cURL.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej

Är förstagångs postare här... Står i startgropen att sjösätta ett e-handels projekt och har bestämt mig för att köra med PrestaShop. Och som kunskapsuppbyggande inför kommande e-butiker har jag försökt att installera PS på Loopias hotell, dock utan framgång.

 

Har sett i tidigare trådar att fler har haft samma problemet som jag stött på: "Fatal error" på frontsidan och ingen meny i BO. Förövrigt en felfri installation.

 

Har mejlat Loopia support och får följande svar:

 

Hej, Då använder troligen denna en funktion som inte tillåts nämligen url F Open och det finns alternativ till detta, bland annat via cURL.Mer information hittas på följande länk:

https://support.loopia.se/wiki/%C3%96ppna_och_inkludera_filer_fr%C3%A5n_fj%C3%A4rrplats

 

Hmm, Känner mig inte så hemma på cURL dock..., någon här på forumet som har en lösning på problemet eller erfarenhet att installera PS med cURL.

 

Har själv Loopia som leverantör och när jag installerade shopen så kom jag inte längre än till att uppgifterna om databasen skulle skrivas in. Där stannade installationen då Prestashop kräver allow_url_fopen för att komma vidare.

Jag löste detta genom att köra installationen lokalt först, och sedan ladda upp hela katalogen på Loopia genom FTP.

Det kräver dock att man installerar i en lokal mapp med samma namn som du använder på Loopia. (Dvs du behöver ha en PHP-server och MySQL-server installerad lokalt för att kunna köra installationen.)

 

Lättaste är att döpa katalogen till samma som sin hemsideadress (ex: www.hemsida.se) för att inte riskera att länkar blir fel i installationen.

 

När installationen är klar, gå till katalogen: www.hemsida.se/config

Öppna följande fil i en editor: settings.inc.php (Funkar med notepad)

 

I denna fil ändrar du följande:

 

define('_DB_SERVER_', 'localhost'); // Byt ut Localhost mot Loopias server för MySQL

define('_DB_TYPE_', 'MySQL');

define('_DB_NAME_', 'xxxxxxxxx_xx'); // Byt ut till namnet på Databasen hos Loopia

define('_DB_USER_', 'xxxxxx_xx@xxxxxxxx'); // Skriv in MySQL-användaren som är skapad hos Loopia

define('_DB_PASSWD_', 'xxxxxxxxxx'); // Lösenordet för ovanstående användare

define('_DB_PREFIX_', 'ps_'); // OBS!! denna prefix är den som skrivs före varje tabellnamn i databasen. Står default som ps_ under installationen

 

define('_MYSQL_ENGINE_', 'MyISAM');

define('_PS_CACHING_SYSTEM_', 'MCached');

define('_PS_CACHE_ENABLED_', '0');

define('_MEDIA_SERVER_1_', '');

define('_MEDIA_SERVER_2_', '');

define('_MEDIA_SERVER_3_', '');

define('__PS_BASE_URI__', '/');

 

 

Spara filen och surfa in på adminsidorna.

 

Frågor på det?? :))

 

Lycka till

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

 

Har själv Loopia som leverantör och när jag installerade shopen så kom jag inte längre än till att uppgifterna om databasen skulle skrivas in. Där stannade installationen då Prestashop kräver allow_url_fopen för att komma vidare.

Jag löste detta genom att köra installationen lokalt först, och sedan ladda upp hela katalogen på Loopia genom FTP.

Det kräver dock att man installerar i en lokal mapp med samma namn som du använder på Loopia. (Dvs du behöver ha en PHP-server och MySQL-server installerad lokalt för att kunna köra installationen.)

 

Lättaste är att döpa katalogen till samma som sin hemsideadress (ex: www.hemsida.se) för att inte riskera att länkar blir fel i installationen.

 

När installationen är klar, gå till katalogen: www.hemsida.se/config

Öppna följande fil i en editor: settings.inc.php (Funkar med notepad)

 

I denna fil ändrar du följande:

 

define('_DB_SERVER_', 'localhost'); // Byt ut Localhost mot Loopias server för MySQL

define('_DB_TYPE_', 'MySQL');

define('_DB_NAME_', 'xxxxxxxxx_xx'); // Byt ut till namnet på Databasen hos Loopia

define('_DB_USER_', 'xxxxxx_xx@xxxxxxxx'); // Skriv in MySQL-användaren som är skapad hos Loopia

define('_DB_PASSWD_', 'xxxxxxxxxx'); // Lösenordet för ovanstående användare

define('_DB_PREFIX_', 'ps_'); // OBS!! denna prefix är den som skrivs före varje tabellnamn i databasen. Står default som ps_ under installationen

 

define('_MYSQL_ENGINE_', 'MyISAM');

define('_PS_CACHING_SYSTEM_', 'MCached');

define('_PS_CACHE_ENABLED_', '0');

define('_MEDIA_SERVER_1_', '');

define('_MEDIA_SERVER_2_', '');

define('_MEDIA_SERVER_3_', '');

define('__PS_BASE_URI__', '/');

 

 

Spara filen och surfa in på adminsidorna.

 

Frågor på det?? :))

 

Lycka till

//Pelle

 

Hej jag har också Loopia

Har gjort precis som du sa här. Installerade på lokalt, där allt fungerade och jag kunde logga in, sen laddade jag upp filerna och ändrade settings. Dock la jag inte allt i roten för jag vill ha det på /shop . Men det borde väl inte vara några problem.

 

Nu när jag går in på sidan får jag detta meddelande när jag går in på sidan: "Bad SubDomain SQL query."

 

Och borde man inte ladda upp databasen också? Inloggningen och så ligger väl där i?

Link to comment
Share on other sites

Jag har shopen inte i roten, funkar klockrent fast på manufrog.se Min testshop finns här http://sjostrom.co/ps15a

 

Adoff, har du först skapat mysql-databasen samt skapat en användare till denna? Detta görs i något databasverktyg eller phpmyadmin.

 

Du måste ha en fungerande (men tom) databas innan du startar installationen. Du laddar bara upp Prestashop men databasen skapar du på ditt konto.

Link to comment
Share on other sites

Jo det är rätt självklart. Blev bara lite konfunderad när det inte nämndes.

 

Jag har lyckats nu i alla fall. Efter att ha laddat upp databasen måste man ändra två fält i databasen, i tabellen "ps_configuration" måste man ändra PS_SHOP_DOMAIN och PS_SHOP_DOMAIN_SSL till sin nya adress, annars redirectas man tillbaka till sin gamla. Alltså localhost.

Link to comment
Share on other sites

Jag har loopia med, har inte haft några problem med att installera prestashop, men den hittar inte uppdateringar vilket är väldigt störande. Får följande meddelande i Back Office:

 

Update notification unavailable

[/left][/left]

To receive PrestaShop update warnings, you need to activate the <b>allow_url_fopen</b> command in your <b>php.ini</b> config file. [

more info ]

[/left]

If you don't know how to do that, please contact your host administrator !

[/left][/left]

Någon som vet hur man löser det?

[/left]

 

 

 

 

WebRep

 

Genomsnittligt omdöme

 

 

Denna sida har inget omdöme ännu

(inte tillräckligt med omdömen)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...