Jump to content

Verzendkosten uitschakelen


Recommended Posts

Ik ben bezig een webshop in te richten voor puur digitale producten. Er is dus geen spraken van verzendkosten.

 

Nu wil ik 2 dingen configureren

 

1) De verzendkosten uit het winkelmandje. Ook al heb ik in de backend de verzendkosten op 0 staan, ik wil de tekst uit het winkelmandje hebben.

 

2) Bij de betaling krijg ik nu 3 stappen. Account - verzendmethodes - betalingsmethode. Bij verzendmethodes moet de klant de voorwaarden accepteren en staat er de melding "voor deze order is geen vervoerder nodig". Ik zou deze 3e stap graag willen verwijderen en de klant bij de 1e of laatste stap een vinkje laten zetten voor de algemene voorwaarden.

 

Ik gebruik de nieuwste versie van Prestashop.

Link to comment
Share on other sites

Voor het verwijderen van de tekst 'Verzendkosten' (+verzendprijs) kan je dit stukje code weghalen uit /modules/blockcart/blockcart.tpl:

<span>{l s='Shipping' mod='blockcart'}</span>
<span id="cart_block_shipping_cost" class="price ajax_cart_shipping_cost">{$shipping_cost}</span>
<br/>

 

Maar beter is om dat stukje tussen comment tags te plaatsen zodat je het later eenvoudig kan terugdraaien:

{*
<span>{l s='Shipping' mod='blockcart'}</span>
<span id="cart_block_shipping_cost" class="price ajax_cart_shipping_cost">{$shipping_cost}</span>
<br/>
*}

 

En het is nog beter om eerst het originele bestand te kopieren naar /themes/jouw_theme/modules/blockcart (de laatste 2 folders moet je zelf aanmaken) en daarin de aanpassingen te doen.

 

Vergeet niet om tijdelijk 'Force compile' aan te zetten en 'Cache' uit te zetten om wijzigen aan .tpl bestanden door te voeren op je website.

 

 

Voor je andere vraag: er is een instelling in je beheersysteem zodat voor downloadbare (digitale) producten geen verzendmethode optie zichtbaar is tijdens het bestelproces. Ga hiervoor in je beheersysteem naar je productpagina's en vink 'Is this a downloadable product?' aan. Ik heb geen ervaring hiermee maar volgens mij doet deze optie precies wat jij wilt.

 

Groet,

Andreas

Link to comment
Share on other sites

He Andreas,

 

Held! De winkelwagen is bijgewerkt.

 

Punt 2 werkt nog niet naar behoren. Zowel in de 5 stappen betaling als de betaling op 1 pagina laat hij het kopje Verzending zien. Enige verschil is dat er bij de betaling op 1 pagina de tekst "voor deze order is geen vervoerder nodig" komt te staan.

 

Als dit lastig is, zou ik als alternatief er voor kunnen kiezen om de titel van deze stap te wijzigen. In plaats van Verzending kiezen voor Algemene voorwaarden.

 

Het liefst zie ik de algemene voorwaarden terug komen bij de laatste stap.

Link to comment
Share on other sites

Mooi dat je eerste punt is opgelost :)

 

 

Ik heb even gekeken wat de mogelijkheden voor je tweede punt zijn. Het aanpassen van de 5-staps bestelproces (het weglaten van de verzendmethode en verplaatsing van de AV) is vrij complex. Maar de One-page-checkout aanpassen aan je wensen moet te doen zijn.

 

Let wel: ik heb onderstaande aanpassingen niet getest en weet dus niet zeker of het (goed) werkt. Zelf goed testen dus en ook een backup bewaren van de originele bestanden!

 

Verander in /themes/jouw_theme/order-opc.tpl:

	<!-- Carrier -->
	{include file="$tpl_dir./order-carrier.tpl"}
	<!-- END Carrier -->

 

in:

	<!-- Carrier -->
	{if !$virtual_cart}
	{include file="$tpl_dir./order-carrier.tpl"}
	{/if}
	<!-- END Carrier -->

 

Dit zorgt ervoor dat de verzendmethode stap helemaal wordt overgeslagen bij virtuele producten.

 

Dan kopieer deze code uit /themes/jouw_theme/order-carrier.tpl:

{if $conditions AND $cms_id}
<h3 class="condition_title">{l s='Terms of service'}</h3>
<p class="checkbox">
	<input type="checkbox" name="cgv" id="cgv" value="1" {if $checkedTOS}checked="checked"{/if} />
	<label for="cgv">{l s='I agree to the terms of service and adhere to them unconditionally.'}</label> <a href="{$link_conditions}" class="iframe">{l s='(read)'}</a>
</p>
<script type="text/javascript">$('a.iframe').fancybox();</script>
{/if}

 

naar /themes/jouw_theme/order-payment.tpl, vlak boven dit stukje:

{if !$opc}<h1>{l s='Choose your payment method'}</h1>{else}<h2>3. {l s='Choose your payment method'}</h2>{/if}

 

Het beste is om de gekopieerde code (voor bevestiging van AV) te zetten tussen {if $virtual_cart} en {/if} condities om te voorkomen dat deze bevestiging 2x te zien is, mocht je ooit fysieke producten gaan verkopen.

 

Eventueel kan je die code ook helemaal onderaan zetten, voorbij de betalingsmethoden, maar dat is eigenlijk niet logisch. Mensen zijn geneigd te klikken van boven naar onderen en zodra ze een betalingsmethode selecteren krijgen ze een foutmelding dat de AV niet is ondertekend.

 

Je zou dat stukje code ook ergens in de eerste stap kunnen zetten, in /themes/jouw_theme/shopping-cart.tpl, bijv. vlak boven:

<p class="cart_navigation">

 

Gewoonlijk test ik zoiets zelf eerst uit maar ik heb helaas geen tijd daarvoor. Dus laat me graag weten of het werkt :)

 

Groet,

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Dank voor je reply.

 

De plaatsing van de AV kan ik wel wat mee spelen, werkt wel. De verzenden stap word echter nog niet overgeslagen. Als ik de AV in order-carrier.tpl laat staan komen de AV 2x in het afrekenproces te staan. Wat betekent dat order-carrier.tpl wel wordt geladen.

Link to comment
Share on other sites

Dank voor je reply.

 

De plaatsing van de AV kan ik wel wat mee spelen, werkt wel. De verzenden stap word echter nog niet overgeslagen. Als ik de AV in order-carrier.tpl laat staan komen de AV 2x in het afrekenproces te staan. Wat betekent dat order-carrier.tpl wel wordt geladen.

 

Jammer. Je zou nog kunnen proberen de order-carrier.tpl aanroep helemaal te verwijderen of tussen comment tags te plaatsen.

Link to comment
Share on other sites

Dat was de truc. Ik heb nu ook eenvoudig van de AV een tweede stap kunnen maken door de titel van een h3 in een h2 te veranderen.

{if $conditions AND $cms_id}
<h2 class="condition_title">{l s='2.Algemene voorwaarden'}</h2>
<p class="checkbox">
	<input type="checkbox" name="cgv" id="cgv" value="1" {if $checkedTOS}checked="checked"{/if} />
	<label for="cgv">{l s='Ik accepteer de Algemene Voorwaarden onvoorwaardelijk.'}</label> <a href="{$link_conditions}" class="iframe">{l s='(Lezen)'}</a>
</p>
<script type="text/javascript">$('a.iframe').fancybox();</script>
{/if}

 

Enige wat ik nu nog wil doen is stap 1 aanpassen En eigenlijk dus ook het aanmeldproces. Omdat het om digitale producen is het niet nodig dat klanten hun hele adres opgeven. Enige wat ik verlang is een geldig e-mailadres

Link to comment
Share on other sites

Mooi dat het werkt!

 

Het adres overslaan is erg lastig. Dit zijn verplichte velden en het is volgens mij niet mogelijk die velden zomaar uit de themes/jouw_theme/authentication.tpl te slopen zonder foutmeldingen. Dan moet er ook dieper worden ingegrepen in allerlei core PHP bestanden. In authentication.tpl kan je overigens wel alle niet verplichte velden zoals geboortedatum, nieuwsbrief en partner offers verwijderen (of tussen comment tags plaatsen).

 

Vaak is het ook niet verstandig om geen adres te laten invullen i.v.m. fraudegevoeligheid. Verder vereisen een aantal betalingsmethoden een compleet en geldig adres, zoals PayPal. Ook voor iDEAL is het verstandig om minimaal het land te laten invullen: Belgische klanten kunnen immers daarmee niet betalen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...