Jump to content

Indicatie leveringsdatum gaat mis bij product niet op voorraad


Recommended Posts

Op dit moment ben ik in mijn testomgeving bezig met het implementeren van een goede voorraadstatus per product. Dit omdat dit soort info voor de klant van belang is.

Mijn shop draait op dit moment nog op PS 1.4.1 . Ik kom er qua instellingen niet uit. Hieronder heb zijn eerst mijn bedoeling beschreven en vervolgens heb ik een aantal screenshots toegevoegd waarin zichtbaar wordt hoe ik nu e.e.a. heb ingesteld.

Bedoeling:
Wij willen een zo groot mogelijk deel van alles dat we verkopen op voorraad hebben maar er zullen altijd producten zijn die we niet op voorraad hebben. Ook als het product niet fysiek op voorraad is, moet het bestelbaar zijn.. Met de leverancier heb ik afgesproken dat mijn bestellingen binnen 8 dagen geleverd worden.

Standaard verzenden we binnen 48 uur (dan was het op voorraad). maar producten die we niet op voorraad hebben, verzenden we dus standaard na zo'n 8 a 9 dagen. Bij de voorraadstatus kunnen er per product 2 opties staan: Op voorraad of op voorraad bij de leverancier. Afhankelijk van deze voorraadstatus moet de leveringsindicatie in het winkelmanje en het overzicht wijzigen:
Bij bestelling op voorraad: levering in 2 tot 4 dagen
Bij bestelling niet of niet geheel op voorraad: 8 dagen extra --> 10 tot 12 dagen.

Probleem:
Ongeacht of het product op voorraad is, laat mijn mandje zien dat alle producten op voorraad zijn. (de groene stip). Gevolg is volgens mij dat omdat het mandje zegt dat het op voorraad is, ook de leveringsindicatie altijd op 2 tot 4 dagen staat.

Hoe kan ik het zo instellen dat de leveringsindicatie langer wordt indien product op voorraad bij leverancier?

Huidige instellingen:
In de verschillende bijgevoegde plaatjes kun je zien hoe nu e.e.a. ingesteld is. kort opgesomd:
- Werken met voorraadbeheer staat aan,
- Bij productinstelling staat aan dat producten niet op voorraad besteld kunnen worden.
- Bij productinstelling is ingegeven dat het bericht: op voorraad bij leverancier getoond wordt bij 0 op voorraad
- shipping estimation module zegt 3 dagen behalve wanneer product niet op voorraad.

Waar gaat het mis, wie kan me helpen? Alvast hartelijk dank voor alle ideen, tips etc!

48922_FkkZ17q6ufuH4UCqajQZ_t

48923_D8LLp1gdaLFMLL6UZxDf_t

48924_IdiPcQykdqofQobRTCqr_t

48925_1WdB2eYEZWz1kXpW9Cod_t

48926_QrmWvX9wuVMNOy93WSUh_t

48927_cw9cXlNlCbbrUzN0pzjB_t

Link to comment
Share on other sites

Die groene stip in je 'Winkelmand overzicht' heeft volgens mij niets te maken met de voorraadstatus/levertijdindicatie van een product, maar of een product 'beschikbaar' is om te worden besteld. Dit is dezelfde indicatie als standaard weergegeven in de productenlijsten. Rechtsboven op de productpagina's van je catalogus in je BO, heb je 'Options' waar je 'available for order' (mijn BO is Engelstalig) kunt aan- of uitvinken. Volgens mij is dit de controle optie voor de 'beschikbaarheid' indicatie op de productenlijsten.

Mijn inziens heeft de 'beschikbaarheid' indicatie in je 'Winkelmand overzicht' geen enkel nut. Als een product niet beschikbaar is, kan je het ook niet bestellen. Ik heb dan ook deze indicatie uit het overzicht gesloopt. Dit kan je doen door 'shopping-cart.tpl' en 'shopping-cart-product-line.tpl' in je themes folder aan te passen. Ik kan je meer details geven hoe dit te verwijderen als je dat wenst.
Deze indicatie aanpassen zodat het voorraadstatus/levertijdindicatie van een product weergeeft vereist wat meer werk maar moet wel mogelijk zijn.

Link to comment
Share on other sites

AKJV, dank voor je reactie. Ik vind het wel een idee om de indicatie volledig uit de winkelmand te slopen want ik vind m ook wat onzinnig. Dat moet lukken. Wel ben ik bang dat dat mijn probleem niet op gaat lossen. Ook als de status niet gedisplayed wordt, zal deze wel gebruikt worden voor de leveringsindicatie denk ik.
De knop rechtsboven in de BO heb ik geprobeerd, maar die zorgde er voor dat het hele product onzichtbaar werd (als concept opgeslagen werd)

Ik kan alle producten bestellen, net zoals mijn klanten. Probleem zit hem er in dat Presashop alles ziet alsof het op voorraad is. Zou dit kunnen komen doordat ik bij alle producten aangegeven heb dat ze besteld mogen worden indien niet op voorraad? Indien dat zo is, hoe zou ik dat kunnen aanpassen.

Ik ga wat je aangeeft eens proberen, misschien kom ik de oplossing tegen. Ondertussen hoor ik natuurlijk ook graag andere ideeen. Zodra ik wat heb ontdekt hoor je het

Link to comment
Share on other sites

Ik heb even voor je gekeken en volgens mij is het redelijk eenvoudig om de 'beschikbaarheid' indicatie in de 'Winkelmand overzicht' aan te passen aan je wensen.

Zoek in 'shopping-cart-product-line.tpl' (in je themes folder) naar de volgende code:


       {if $product.active AND ($product.allow_oosp OR ($product.quantity <= $product.stock_quantity)) AND $product.available_for_order AND !$PS_CATALOG_MODE}

       {else}

       {/if}



Dan zijn er twee opties, je kunt de 'unavailable/out of stock' indicatie gebruiken voor producten niet op voorraad (maar wel beschikbaar voor bestelling). Pas dan de code aan naar dit:


       {if $product.active AND $product.allow_oosp AND ($product.quantity <= $product.stock_quantity) AND $product.available_for_order AND !$PS_CATALOG_MODE}

       {else}

       {/if}



Je kunt er ook een 3-staps indicatie van maken: op voorraad / op voorraad bij leverancier / niet voorradig:


       {if $product.active AND $product.allow_oosp AND ($product.quantity <= $product.stock_quantity) AND $product.available_for_order AND !$PS_CATALOG_MODE}

   {elseif $product.active AND $product.allow_oosp AND ($product.quantity > $product.stock_quantity) AND $product.available_for_order AND !$PS_CATALOG_MODE}

       {else}

       {/if}



Hierbij moet je dan zelf een extra icoontje (oranje/gele stip bijv.) toevoegen voor 'available_at_supplier.gif' De extra tekst kan je in je BO vertalen.

Vergeet niet om Force compile tijdelijk aan te vinken om de verandering door te voeren. Verder heb ik de code niet getest, dus laat me even weten of het werkt.

Link to comment
Share on other sites

Elmoxx,

Bedoel je dat op de productpagina's (in je FO) altijd staat dat de levertijd 2-4 dagen is, ongeacht of een product wel of niet op voorraad is? Anders begrijp ik niet precies wat je bedoelt. Van een dergelijke bug heb ik ook last gehad, maar alleen als een product verschillende attributen heeft. Ik gebruik nu PS 1.4.3 en daarmee heb ik dit probleem niet meer.

Nogmaals, de 'beschikbaarheid' indicatie in je 'Winkelmand overzicht' staat los van de voorraadstatus/levertijdindicatie. Die groene stip heb je altijd in beeld, ook als een product niet op voorraad is. Met bovenstaande aanpassing van de code kan je die indicatie wel koppelen aan je voorraadstatus/levertijdindicatie. Hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

Link to comment
Share on other sites

AKJV, dank voor je inspanning tot nu toe, wordt enorm gewaardeerd!

Ik zal proberen te verduidelijken wat mijn probleem is:
Je ziet in de module-instelling van de module shipping estimation (bijgevoegd plaatje nr. 6) dat er met deze instellingen altijd een indicatie komt van wanneer het pakket geleverd zal worden. standaard 1 - 3 dagen na bestelling, behalve als het product niet op voorraad is want dan komen daar 10 dagen bij. De lever-voorspelling wordt middels deze module weergegeven bij de tab verzending in de winkelmand... (zie ook het derde plaatje in mijn eerste post)

Mijn probleem hier is dat zelfs als er alleen maar producten besteld worden die enkel bij mijn leverancier op voorraad zijn (en dus niet bij mij voorradig zijn) dat dan niet de bovengenoemde 10 extra dagen voor levering meegenomen worden. Kortom: het lukt mij niet om die extra 10 dagen meegerekend te krijgen in de shipping-estimation.. De kleur van de stippen is daarbij van ondergeschikt belang. Sterker nog: Vind het nog steeds een goed idee om die stippen geheel uit het mandje-overzicht te slopen.

Link to comment
Share on other sites

Aha, ik had inderdaad niet begrepen dat de bron van je probleem bij de shipping estimation (date of delivery) module ligt. Ik gebruik deze module zelf niet, maar heb het even geactiveerd en getest. Daarbij loop ik tegen hetzelfde probleem aan als jij: de opgegeven extra tijd voor niet-voorradige producten wordt niet meegenomen bij de geschatte datum van aflevering.

Lijkt me een duidelijke bug (ook aanwezig in PS 1.4.3). Ik raad je aan om deze bug op te geven in de bug tracker, geef daarbij wel de juiste naam van de module op: Date of delivery.


Wat betreft het weglaten van de groene beschikbaarheid stip in het winkelwagen overzicht, volg daarvoor de volgende stappen:

1) vervang de volgende code in 'shopping-cart.tpl' (regel 78 voor PS 1.4.1):

{l s='Avail.'}



door:

      



Dit verwijdert de 'Besch.' titel in de header van de tabel. De spaties heb ik toegevoegd zodat de breedte van de tabel header intact blijft.

2) vervang de volgende code in 'shopping-cart-product-line.tpl' (regels 36-42 voor PS 1.4.1):


       {if $product.active AND ($product.allow_oosp OR ($product.quantity <= $product.stock_quantity)) AND $product.available_for_order AND !$PS_CATALOG_MODE}

       {else}

       {/if}



door:

 



Er is vast een nettere oplossing maar dit werkt in elk geval voor mij.
Succes ermee!

Link to comment
Share on other sites

Graag gedaan!
Hopelijk lossen ze het probleem snel voor je op. Ik zag dat er in elk geval al iemand van het Prestashop team is toegewezen aan je issue, dat is een goed teken. Maar mocht het toch langer duren (en dat komt best vaak voor), dan zou je als tijdelijke oplossing de module kunnen uitschakelen en eigen tekst plaatsen op de plek waar anders de geschatte leverdatum staat. Bijv. dat producten op voorraad binnen 2-4 dagen worden verzonden en niet voorradige producten binnen 8 dagen. Zoiets dergelijks heb ik zelf ook gedaan.

Laat me even weten als je hierin interesse hebt en er zelf niet uit komt.

Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Zo, we zijn een ruime week verder en ik ben eigenlijk verbaasd over hoe snel de ontwikkelaars aan mijn bug toe waren. Echter: er is max 10 minuten aan gewerkt waarna ik een mail kreeg met de volgende strekking: 'Kan het probleem niet reproduceren dus ik sluit de ticket.'

En dat was het dan. Valt me vies tegen. Ik ga maar aan een oplossing werken zonder deze module. Jammer.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...