Jump to content

säljer metervaror, hur gör jag för att sälja en halv meter?!


smasill

Recommended Posts

Jag ska sälja metervaror via nätet. Nu har jag inställt i butiken att priset är per dm, men det är förvirrande för många då priser på tyg ofta anges per meter!

Jag vill dock kunna sälja allt från 0,5 meter och uppåt men jag kan inte köpa en halv vara i butiken. Någon som har tips på hur jag kan fixa till det?! Eller får jag acceptera att det bara är dm-pris som gäller?!

Susanna

Link to comment
Share on other sites

Tjena susanna!
jag hade själv problem med produkter, jag har en produkt med i 6-8 olika kombinationer och sen fanns det 100-250 olika storlekar på varje kombination.

sättet jag sålde var att göra kombinationer. som är en dropdown meny som innehåller vad man nu vill. du kanske kan ha en dropdown meny som innehåller olika meter skalor, 1m, 1,5m, 2m, 2,5m. osv och sen sätter du pris per kategori som du har, men det svåra i detta är ju att sätta ut längder som kunderna vill ha. min mamma är sömmerska, jag frågade henne om råd med din fråga och hon tyckte du skulle börja från en eller en halv meter och gå upp till 20 men allt efter 5 meter är rena metrar och inte halv eller mellan metrar. men du behöver ju inte lyssna (det gör inte jag alltid) hehe.

om du kommer på något annat sätt får du gärna dela med dej

Max

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jag löste det genom att lägga till ett attribut till. Jag satte 1 m och 0,5 m som attribut till "Löpmeter", sedan får kunden välja hur många hela metrar och hur många halvmetrar de vill ha. Det blir två orderrader, lite klumpigt men det enklaste jag kunde komma på. Vissa kunder löser det genom att t ex ta 5 halvmetrar för att få 2,5 m.

 

Sätter 1 m som default och 0,5 m reducerar jag med halva priset (exmoms-priset) i kombinationer, så blir det rätt pris i varukorgen..

 

Om jag fick önska så hade det varit fint om kunden själv kunde skriva in hur mycket hon ville ha (t ex 2,25 meter) och ta det gånger meterpriset. Om någon har tid över?..........

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...