Jump to content

Ta betalt via faktura?


snowmedia

Recommended Posts

nix, du får gå in i modules och skapa en kopia på cod modulen, döpa om katalogen och filerna, i .php filen ska klassen döpas om och så att den stämmer överens med katalog och filnamn.

Sen är det typ bara att tuta å köra.

Jag gjorde så för en "betala i butik" modul vi tog fram för nån vecka sen.

Link to comment
Share on other sites

nix, du får gå in i modules och skapa en kopia på cod modulen, döpa om katalogen och filerna, i .php filen ska klassen döpas om och så att den stämmer överens med katalog och filnamn.

Sen är det typ bara att tuta å köra.

Jag gjorde så för en "betala i butik" modul vi tog fram för nån vecka sen.


Vilka filer är det, lite mer exakt, som jag skall döpa om? Vill ha ett alternativ som heter "Betala vid hämtning" och den ska då dra av fraktkostnaden på 99kr. Har redan testat detta i er modul "Cash on delivery with fee" och det fungerar om man ställer avgiften på -99kr. Kan dock inte använda den på det sättet då jag använder den till Postförskott.

Har för övrigt problem med att Postförskottsmodulen med avgift tar översättningen från den vanliga "Cash on delivery" modulen. Så istället för att det står att man valt att betala via postförskott, som är inställt under translations så står det att man valt att hämta varorna i butiken.

Hoppas du förstår vad jag menar. :) Tack på förhand!
Link to comment
Share on other sites

du har nog en lite äldre version av modulen? har uppdaterat den.
men för att fixa översättningarna utan att behöva ladda ner den igen, så öppna validate.tpl, byt alla mod='cashondeliver' till mod='cashondeliverywithfee' så kommer rätt översättningar att användas.

du ska döpa om katalogen, cashondeliverywithfee.php ska ha samma namn som katalogen, sedan får du öppna .php filen och döpa om
class CashOnDeliveryWithFee extends PaymentModule till lämpligt namn
samt
$this->name = 'cashondeliverywithfee';

this-name måste ha samma namn som filen och katalogen (stora och små bokstäver måste vara samma)

i validation.php får du även här döpa om så att rätt filnamn står i include samt att rätt klass skapas.
$cashOnDelivery = new CashOnDeliveryWithFee(); och
include(dirname(__FILE__).'/cashondeliverywithfee.php');

sen får du gå igenom alla .tpl filer och byta ut mod='cashondeliverywithfee' till modulnamnet så att rätt översättningar hämtas :)


tror det borde räcka för att du ska få en kopia med nytt namn

Link to comment
Share on other sites

du har nog en lite äldre version av modulen? har uppdaterat den.
men för att fixa översättningarna utan att behöva ladda ner den igen, så öppna validate.tpl, byt alla mod='cashondeliver' till mod='cashondeliverywithfee' så kommer rätt översättningar att användas.

du ska döpa om katalogen, cashondeliverywithfee.php ska ha samma namn som katalogen, sedan får du öppna .php filen och döpa om
class CashOnDeliveryWithFee extends PaymentModule till lämpligt namn
samt
$this->name = 'cashondeliverywithfee';

this-name måste ha samma namn som filen och katalogen (stora och små bokstäver måste vara samma)

i validation.php får du även här döpa om så att rätt filnamn står i include samt att rätt klass skapas.
$cashOnDelivery = new CashOnDeliveryWithFee(); och
include(dirname(__FILE__).'/cashondeliverywithfee.php');

sen får du gå igenom alla .tpl filer och byta ut mod='cashondeliverywithfee' till modulnamnet så att rätt översättningar hämtas :)


tror det borde räcka för att du ska få en kopia med nytt namn


Tack så mycket för hjälpen! Nu har jag två fungerade moduler. Det är bara ett litet problem.

När listan på betalningsalternativ kommer upp och kunden skall välja så står det samma kostnad på både "Postförskott" och "Betala vid hämtning". Istället för att det skall stå "-99kr" på den ena och "59kr" på den andra. När man väl väljer ett så är dock kostnaden helt korrekt.

Bifogar en bild på det hela. :)

4094_zbRXdqXZbO8nU50FJ37n_t

Link to comment
Share on other sites

titta på delen i koden som handlar om config

Configuration::updateValue('COD_FEE', floatval( $_POST['fee']) );
Configuration::updateValue('COD_FEE_TYPE', floatval( $_POST['feetype']) );
Configuration::updateValue('COD_FEE_MIN', floatval( $_POST['feemin']) );

COD_FEE,COD_FEE_TYPE,COD_FEE_MIN och byt namn på dem, kolla igenom alla filerna och byt till samma namn på alla ställen så blir det bra

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Hur kan jag göra om jag vill att "COD" ska funka för downloads med. Jag kommer inte använda PF på min sida så har bara gjort om översättningarna så de står Faktura istället men när kunden väljer en download produkt kan de inte välja Faktura.

Link to comment
Share on other sites

För att få downloads att funka så krävs att beställningen är "accepterad".
Du kan ordna detta genom att sätta "preparation in progress" som accepterad beställning i admin, alt byta betalningsalternativet som skapas när beställningen läggs med modulen genom att i koden leta upp ->validateOrder och sedan byta orderstatus där.

validation.php
byt
$cashOnDelivery->validateOrderCOD(intval($cart->id), _PS_OS_PREPARATION_, $total, $cashOnDelivery->displayName);
till
$cashOnDelivery->validateOrderCOD(intval($cart->id), _PS_OS_PAYMENT_, $total, $cashOnDelivery->displayName);

så kommer statusen bli "betald" när order skapats och nedladdningar funkar då naturligtvis. Sen kan du byta namn på den orderstatusen i admin till ex "Beställning mottagen" så kommer det inte synas utåt att den är "betald" vilket kanske kan få en del kunder att glömma att betala :P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

För att få downloads att funka så krävs att beställningen är "accepterad".

Du kan ordna detta genom att sätta "preparation in progress" som accepterad beställning i admin, alt byta betalningsalternativet som skapas när beställningen läggs med modulen genom att i koden leta upp ->validateOrder och sedan byta orderstatus där.

 

validation.php

byt

$cashOnDelivery->validateOrderCOD(intval($cart->id), _PS_OS_PREPARATION_, $total, $cashOnDelivery->displayName);

till

$cashOnDelivery->validateOrderCOD(intval($cart->id), _PS_OS_PAYMENT_, $total, $cashOnDelivery->displayName);

 

så kommer statusen bli "betald" när order skapats och nedladdningar funkar då naturligtvis. Sen kan du byta namn på den orderstatusen i admin till ex "Beställning mottagen" så kommer det inte synas utåt att den är "betald" vilket kanske kan få en del kunder att glömma att betala :P

 

hej.

har du module (betala via faktura) eller vet var man kan köpa den.

 

Med vänlig hälsning,

safi

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...