Jump to content

PS 1.7.8.7 betalingsproblemen via Mollie


pandorrah

Recommended Posts

In 2022 gebruikte ik PS 1.7.8.7 op PHP 7.4 en de betaalmodule van Mollie.

Nu ik bezig ben met de boekhouding en administratie over 2022, ontdekte ik het volgende probleem:

sommige betalingsmeldingen in Back Office > Bestellingen geven onderaan bij Betaling het volgende weer voor een betaling: (zie afbeelding)

het te betalen bedrag wordt op dezelfde datum en hetzelfde tijdstip in 2 delen overgemaakt naar Mollie vanaf de rekening van de klant; op zich geen probleem, want het totaalbedrag is gelijk aan beide delen. So far so good...

Echter, bij Mollie wordt alleen het eerste deel van de betaling geregistreerd!! Het 2e gedeelte staat niet bij Mollie vermeld en wordt later ook niet aan je uitbetaald!!

Ik heb Mollie hierover benaderd en wordt afgewimpeld: 

eerst zou het aan Prestashop liggen, en na een screenshot van de betalingen moet ik maar aan mijn klanten vragen om een kopie bankafschrift van de overmaking, en pas daarna willen ze het eens verder uitzoeken. Het probleem is dat het geen éénmalige fout/probleem is, maar veel vaker voorkomt.

Mijn vraag is:

1. hoe het komt dat een betaling in 2 gedeelten door Prestashop wordt gelezen of aangemaakt,

2. hoe de klant heeft betaald vanaf zijn rekening,

3. waarom Mollie die 2e deelbetaling niet registreert,

4. dit probleem A. bij de bank ligt, B. bij Prestashop ligt, C. bij Mollie ligt of bij de module van Mollie.
---
Ik ga mijn klanten na maanden écht niet lastig vallen en zielig vragen om een kopietje van hun bankafschrift; ik heb meer te doen en wil niet lullig overkomen. Voorlopig neem ik die verliezen dus maar voor lief en pas mijn facturen aan met extra korting; het is wat het is.

Waar ik wél woest om ben, is dat Mollie het probleem bij Prestashop en bij mij als webshopeigenaar neerlegt. Ik wil weten:
A. of dit alleen bij mij voorkomt
B. hoe vaak dit bij anderen voorkomt
C. wat de fout veroorzaakt 1. Prestashop, 2. de Mollie module, 3. bankverkeer of, 4. Mollie zelf
D. hoe dit opgelost kan gaan worden

Mollie is nog niet klaar met mij, want dit kost me veel tijd en geld inmiddels.

probleem.jpg

Link to comment
Share on other sites

Voor zover ik kan zien en teruggaan in mijn situatie (PS 1.7.8.7 op PHP 7.4) is het alleen de Mollie-module die deze specifieke fout geeft, van 2 gedeeltelijke betalingen in Prestashop-bestellingen met dezelfde datum en tijdstempel.

De klantenservice van Mollie geeft inderdaad Prestashop zelf de schuld van eventuele fouten, en doet geen onderzoek als je een probleem meldt; je moet zelf al het werk doen, in mijn geval mijn klanten om een kopie van hun bankafschriften vragen en naar Mollie sturen, wat ik vanwege privacy niet zal en kan doen. Ik ben klaar met Mollie en ik denk niet dat Prestashop enige schuld heeft; andere betalingsmodules maken niet dezelfde fouten, dus het moet Mollie zijn.

Ik heb inmiddels de Adyen-module al gedownload als permanente vervanging voor Mollie. (werkt nu met PS 8.0.1 op PHP 8). Het is in dit geval tijd om Mollie als betalingsprovider af te schaffen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

UPDATE:

na communicatie met Mollie  ben ik een stukje verder gekomen:

1. Prestashop genereert en verstuurt de betaling, niét Mollie. Mollie verwerkt uitsluitend de betaling die vanuit Prestashop wordt gegenereerd.

2. in mijn geval (praktijkvoorbeeld 1, Prestashop 1.7.8.7. op PHP 7.x) is het totaalbedrag op de factuur €93,30. Prestashop maakt 2 deelbetalingen aan, met een identieke datum- en tijdstempel, te weten €92,67 en €0,63. Zie afbeelding. Mollie ontvangt en bevestigt de deelbetaling van €92,67 en maakt dit aan ons over. Dit wordt linksonder op de afbeelding bevestigd.

De volgende vragen blijven:

A. hoé maakt Prestashop een betaalverzoek aan?

B. hoé kan dit in delen worden aangemaakt? Wat veroorzaakt dit?

C. waarom verzend Prestashop deelbetalingen met een identiek datum- en tijdstempel? Hoe kan dit gebeuren, én voorkomen worden?

D. waarom wordt slechts het eerste deel van de aangemaakte deelbetaling verstuurd, en nooit het tweede gedeelte? Ik heb dit probleem dus meerdere keren in 2022 gehad met meerdere orders.
E. hoe kan Prestashop beter communiceren met een betaalmodule als Mollie? Bijvoorbeeld door het totale factuurbedrag te controleren ten opzichte van de aangemaakte betaalverzoeken?
F. wie is hier verantwoordelijk voor? Niet aansprakelijk, want ik gebruik alle software op eigen risico, dus die boot laat ik varen... Maar wie is verantwoordelijk voor de programmering in deze? Wie is het aanspreekpunt?

Nogmaals: ik neem de verliezen in dezen. Maar ik wil het wél opgelost hebben, en Prestashop zal toch écht met een antwoord moeten komen.

payment error.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor je antwoord, ecommerce16. Ik zit al op Github en denk pro-actief mee in het bedenken van oplossingen daar. 
Maar het zijn tóch zeer belangrijke problemen die ontdekt, onderzocht, besproken én opgelost moeten worden. Alleen zó kan Prestashop verder groeien. 

Ik geloof in Prestashop als e-commerce solution. Begonnen in PS 1.4 destijds en om hulp vragend in de beginjaren, doorgegroeid naar PS 1.5 en PS 1.6, cursus PHP en MySQL gevolgd, en sinds PS 1.7 ook actief op Github naast dit forum.

Prestashop is een stuk dynamische software; er verandert regelmatig iets in de vorm van een (mogelijke) verbetering. Updates zijn van levensbelang voor ons allemaal. Vandaar dat ik dergelijke problematiek ook met PS 8.0 blijf uitdragen. Door er samen naar te kijken en er over te discussiëren kunnen we tot oplossingen komen. 

Dát is de kracht van Prestashop.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...