Jump to content

AVG/GDPR, Cookies & Privacy Policy


Recommended Posts

BELANGRIJK VOOR ALLE NEDERLANDSE PRESTASHOP EIGENAREN

Ikzelf manage een Prestashop webshop sinds 2013. Regelmatig voer ik updates van modules en upgrades van Prestashop zelf uit. Ik sleutel hier en daar wat aan codering en opmaak, gebruik een ander dan standaard thema, de gebruikelijke zaken.

Sinds 2018 is daar de AVG. Zowel voor Nederland, maar ook Europees, zijn er sinds dat jaar nieuwe wetten van toepassing, die ervoor hebben gezorgd dat bezoekers van de website meer rechten hebben, wat heeft geresulteerd in het akkoord klikken voor gebruikmaking van cookies op de website.

Recente wijzigingen in die wetgeving echter zijn door veel webshop eigenaren nog niet doorgevoerd; dit kan leiden tot grote boetes, variërend van 20.000 euro tot wel 20 miljoen euro. Het is dus zéér belangrijk voor Prestashop eigenaren om aan deze vernieuwde en nog strengere wetgeving te voldoen.

Inhoudelijk betekent dit dat een bezoeker aan de website vóórgaande aan de toegang eerst toestemming moet geven voor het gebruik van cookies, van bepaalde cookies, of van geen cookies. Daarnaast moeten alle cookies ook nog eens vermeld worden in een overzicht, met naam en functie.

Verder moet in de AVG en de Privacy Policy worden vermeld met welke software je werkt, op welke host je webshop draait, met welke boekhoudsoftware je werkt, met welke bedrijven je zaken doet (Google, Facebook, Marktplaat, Bol, etc.), en nog heel veel meer.

Er zijn op dit moment een legertje juristen actief, die speuren naar onvolledig werkende websites, speciaal op dit gebied van AVG, Privacy Policy en instelbaarheid en zichtbaarheid van de cookies.

Ik adviseer iedereen om hier direct mee aan de slag te gaan.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ondertussen even rondgeneusd en de volgende goede (correcte) en betaalbare oplossingen gevonden, wellicht kun je er iets mee; ik hoop dat het je verder helkpt om je website aan de laatste wetgeving te laten voldoen:

1. CookieFirst.com - deze Engelstalige site geeft je een gratis oplossing, naast betaalde versies voor grotere sites. Kies je gratis of premium pakket, bevestig je emailadres en via een eenvoudig menu kun je door wat keuze bladeren. Voeg de gegenereerde code toe aan de <HEAD> sectie van je thema, en zet 2 scriptcodes met tekst in de pagina die je cookies uitlegt; dat is alles. Werkt perfect!

2. Prestashop Addon module: module EU Cookie Law GDPR (Banner + Blocker), via: https://addons.prestashop.com/nl/juridisch/8734-eu-cookie-law-gdpr-banner-blocker.html . Eenvoudige setup, veel heldere opties en direct klaar met een jaarabonnement voor updates. Aanrader.

Ga ermee aan de slag beste mensen!! Het bespaart je uiteindelijk heel veel ellende en torenhoge boetes.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...