Jump to content

Google sporingstag


soholm

Recommended Posts

Mit svar første svar blev tilsyneladende ikke gemt...

Indsæt al sporingskode i Google Tag Manager også Facebook pixel. Brug et GDPR compliant modul til cookies. Hvis ikke, sætter du cookies uden et samtykke, hvilket ikke har været lovligt siden maj 2019. Mange ignorerer dette, men der uddeles nu bøder for manglende compliance (så 99% af alle webshopejere og websiteejere er nødt til at vågne op og gøre noget, for stort set ingen overholder lovgivningen)

 

Link to comment
Share on other sites

Hej

GDPR-modulet sikrer kun, at du indhenter samtykke til persondata. Når man sætter cookies skal man ligeledes have kundens accept til dette, og man må f.eks. ikke sætte marketing cookies med mindre kunden specifikt giver samtykke hertil. Så ud over GDPR-modulet skal du også have en cookieløsning, der kan håndtere det. Der findes nogle moduler, der muliggør blokering af marketing cookies, ulempen er så, at du mister en masse sporing. De eneste løsninger jeg kender til, der løser problemet på en ordentlig måde er Cookieinformation og Cookiebot, idet de i koden tager højde for Googles Consent mode og derfor stadig laver en form for anonym sporing, så man ikke mister alle data. Det kan være, der er lavet nogle mere intelligente cookiemoduler til PrestaShop siden jeg sidst tjekkede.

Link to comment
Share on other sites

Tak for et grundigt svar. Jeg har nu tilmeldt til Gookiebot, men nu står jeg så igen med et andet problem.

Har fået et script der skal indsættes som det første efter <head> tagget.

Nu står jeg så med skægget i skuffen og skal ha sat det script ind i headeren. Hvodden hulen gør jeg det uden at ødelægge noget?

Var det en html side var det let nok, men det her er Prestashop kode.

Link to comment
Share on other sites

I et forsøg på at komme videre har jeg købt "Google Tag Manager" men nu bliver jeg guhjælpemig bedt om at anbringe et <script> højt oppe i headeren.

Og sørme skal jeg også sætte noget i <body>

Nu er jeg altså lige langt og lidt fattigere. Hvordan skal jeg anbringe noget som helst i headeren og body.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kobt "CdC Google Tag Manager" idet jeg troede det kunne indsætte et "tag" nemmere. Men det ligner at det er noget helt andet.

Med hensyn til Cookiebot regnede jeg på prisen og købte i stedet "EU Cookie Law (Notification Banner + Cookie Blocker)". Ser ud til at fungere fint. og helt uden bøvl.

Link to comment
Share on other sites

Google Tag manager modulet  tilader netop, at du indsætter al sporingskode korrekt. Men det kræver, at du laver en Google Tag Manager konto. Så altså ikke noget med at indsætte scripts i koden, det gør modulet for dig.

Du skriver, du nu bruger et andet GDPR og cookiemodul. Er du sikker på, at det ikke blot blokerer al trafik, hvis folk afviser cookies? (Du skriver ikke hvad siden hedder, så jeg kan ikke tjekke). Ca. 75 procent afviser cookies, så hvis dit modul ikke bruger consent mode, mister du en hel masse data.

Link to comment
Share on other sites

Google tag manager skulle netop gøre det for mig, men opdager så at for at installere modulet skal der indsættes scripts lige efter både <head> og <body>, så der var jeg så lige langt. Efter en dags googling og nørkling, fandt jeg dog ud af hvor det skulle indsættes. Modulet installeret og konto oprettet. Men tror ikke det vil blive brugt. Penge spildt.

 

Prøvede at finde noget cookie-noget og prøvede to stykker der bare lagde et banner uden at gøre andet. Flere penge spildt.

 

Der er den her jeg har installeret lige nu og blokerer hvis ikke bruger klikker ok, man kan også bestemme hvilke cookies:

https://addons.prestashop.com/en/legal/8734-eu-cookie-law-gdpr-banner-blocker-update-2021.html

Vamos a ver que pasa!

Link to comment
Share on other sites

For at bruge Google Tag skal man højt og tydeligt indsætte to scripts.

Du må da gerne se siden: importshop.dk. Ikke helt færdig endnu, men fungerer.

Siden var tidligere lavet på osCommerce Phonix. Måtte opgive. Brugte mere tid på at rette kode og opdatere end sende varer.

Link to comment
Share on other sites

Det er dit theme der styrer mobilvisningen. Dit logo sidder oveni dit søgefelt, og hamburgermenuen har næsten samme farve som baggrunden. Det ser ud til, at du har lavet tilpasninger til standard themet? Noget er ikke gået godt i den forbindelse, for det er fuldt responsivt normalt (og mere brugervenligt)

Dit baggrundsbillede har i øvrigt copyright information på.

Da jeg nu har tjekket på pc kan jeg se, at der sættes Google Analytics cookies uagtet at jeg ikke har accepteret cookies i dit banner. Dvs. dit cookiemodul er ikke compliant. Der er ligeledes problemer med din implementering af Google Tag Manager og diverse sporingskoder.

En sidste ting jeg studser lidt over er, at du har valgt at installere shoppen i en mappe der hedder shop3. Hvorfor ligger den ikke direkte på importshop.dk?

 

cookies.jpg

google.jpg

Link to comment
Share on other sites

Først tror jeg at din browser ikke opdaterer og du ser en sort bjælke? Den skal være lyseblå. Der fremstår menuknappen tydeligt.

Dernæst undrer det mig at logoet overhovedet vises. De hjemmesider jeg selv har lavet ville det ikke være der overhovedet for at spare plads. Vil prøve et fifle lidt med størrelser og se hvad der sker. Har ikke tjekket iPhone. Kun iPad. Derfor lidt af en overraskelse.

I øvrigt opdager jeg at når man klikker på "Sejlerbøger" vises kun beskrivelsen. Ikke linket til bøgerne. Eneste punkt hvor dette sker. Båske for lang en beskrivelse. Vil prøve at ændre. På iPad vises det korrekt. (Juks med hjemmesider på iPhone) 😞

Ja, har ændret farver ved hjælp af CSS så det ikke er så blegt. Baggrundsbilledet er en test og ikke det endelige.

Cookie modulet var lovet "fully comply with the regulations regarding cookies of Mars 2021". Så er det jo svindel.

Google tag manager er kun prøvet. Ikke sat rigtigt op. Skal først lige se hvad det hele drejer sig om.

Shoppen har været i brug for nogle år siden og prøver at få den til at køre igen. Prøvede først Magento. Så Phoenix i mappe shop2. Opgav og installerede så Prestashop i shop3 som så gerne skulle fortsætte. Derfor er roden på Apache sat til "/home/html/import/". Har prøvet at sætte den til "/home/html/import/shop3" så adressen vil være "importshop.dk" i stedet for "importshop.dk/shop3". Der flyttes altså ikke noget. Det er kun Apache der stilles anderledes, men siden går ned. Ville gerne kunne ændre dette.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...