Jump to content

Klarna KCO tar över hela checkout processen oavsett betalningsinställningar i BO?


Recommended Posts

Hej

Jag försöker ge olika kundgrupper, separata betalningslösningar men det verkar som om Klarna KCO tar över hela checkout processen.... Jag försöker ge en speciell kundgrupp (vi försöker låta återförsäljare, tillsammans med "vanliga" privatkunder använda shopen), en egen betalningsmetod som inte skall gå via Klarnas checkout. Eftersom jag inte lyckades testköra lokalt med Klarna (fick inte till SSL), så testade jag med andra betalningsmetoder och detta fungerade som förväntat - besökare, gäst och kund fick en betalningsmetod, ÅF fick en annan. Men nu när vi ligger Live, så hamnar den här kundgruppen ÅF lik förbaskat i Klarnas checkout, trots att den är bortkryssad i BO, under betalningsinställningar. 

Jag är med på konceptet att ha så få klick som möjligt från varukorg till betalningsinfo men blir ändå litet överraskad om detta tänk helt och hållet kör över de inställningar jag försöker göra i BO. 

Jag misstänker att mitt nästa steg för att komma runt detta blir att sätta upp en multistore för mina ÅF, men tänkte kolla om det är någon här som har någon input? 

Jag kör v1.7.7.4, alla moduler uppdaterade, enkelt tema baserat på Classic och väldigt få moduler (eicaptcha, htmlbox, css editing). Min andra betalningsmetod är Prestashops egna cash-on-delivery, som jag hackat om litet textmässigt för att se ut som en fakturamodul. (vi gör våra ÅF fakturor manuellt i ett annat system)

/tomas

Link to comment
Share on other sites

Jag svarar själv utifall någon annan har samma issue, efter kontakt med Klarna supporten: Klarna KCO "bryr sig för närvarande inte om" de eventuella kundgruppsinställningar som man kan göra i Prestashops BO, utan den tar över hela kassan. Det finns ju inställningar i Klarna KCO som har med EPM (external payment methods) att göra, men detta hjälper inte mig som vill använda en helt annan Prestashop modul för en viss kundgrupp. Jag får lösa detta genom att sätta upp en till shop/multistore och avaktivera KCO _och_ bocka ur den i KCO Settings för min separata ÅF butik. 

/tomas

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...