Jump to content

Ervaringen met Glotio?!


ramblingrose

Recommended Posts

Onze vorige webwinkel hadden we bij Mijnwebwinkel 'gehuurd' zeg maar. Op zich prima, weinig hoofbrekens maar ook veel minder flexibel. Eind vorig jaar overgestapt naar Prestashop, veel gevloekt, teleurstellingen (met name addons die zelfs bij onze default shop nog problemen geven) maar ook weer vrijheden:-) In ieder geval draait de webwinkel nu sinds een maand of wat redelijk naar onze zin. We hebben hem volledig in het Nederlands gehouden maar het lijkt toch zinvol te worden om in ieder geval een engelstalig deel erbij te hebben. 

Vertalen is lastig met inmiddels richting de 800 artikelen en ik vroeg mij af of er al mensen zijn die ervaringen hebben met de vertaalmodule/bedrijf Glotio?! We hebben nu zo'n Google Translate keuzelijst maar veel zaken blijven onvertaald en de layout van de webwinkel gaat bij veel talen ook aardig onderuit.

Glotio klinkt veelbelovend maar door ervaringen wijzer geworden vraag ik me af of deze module daadwerkelijk een stabiele vertaling kan leveren?

Bij voorbaat dank voor jullie ervaringen/antwoorden!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Maar allez, niemand die er (nog) gebruik van maakt?! Dan reageer ik maar even op mezelf voor diegenen die er wel interesse in hebben:-)

Heb een week geleden toch maar besloten de Glotio module te installeren mede omdat de 1e vertaalde taal nog gratis is. Mijn ervaringen tot nu toe:

- gelukkig was onze webwinkel al aardig gevuld want de 1e vertaalde taal gratis betekend eigenlijk: de 1e vertaalslag van de 1e taal is gratis! Alle volgende runs worden berekend volgens het aangegeven tarief.

- wij hebben de Engelse taal geactiveerd en Glotio laten vertalen (zonder nog gekeken te hebben welke en wat van de geinstalleerde modules meegenomen kan worden); op het eerste zicht niet slecht en een heleboel tijd bespaard met het vertalen van 700+ artikelen. Ga je iets nauwkeuriger kijken dan blijken er nogal wat hiaten in de vertaling te zitten die we nog moeten herstellen. Voor ons komt dit grotendeels voort uit de specifieke items die we verkopen waarbij de vertaling uit de context moet volgen en dat is blijkbaar nog lastig. Gelukkig biedt het onderhoudspanel bij Glotio een paar zeer bruikbare hulpmiddelen/tools die latere wijzigingen gemakkelijk maken.

- je kunt ook modules (mee) laten vertalen, helaas pas mogelijk om in te stellen nadat je je eerste gratis beurt, om het maar zo te zeggen, hebt gehad. Niet alle modules worden herkend maar dat geeft hij wel aan en als je er toch behoefte aan hebt kun je dat evt. doorgeven aan Glotio die er dan al dan niet wat mee doet.

- klein nadeel vind ik dat de vertaalslag alleen 's nachts draait, zelf kun je daar nog niets voor instellen. We hebben afgelopen week wat update's van onze artikelen doorgevoerd waarbij we de engelse kant dan dus niet mee moeten nemen. 's Nachts wordt dan de vertaling naar het Engels gedaan zodat de volgende ochtend alles weer bijgewerkt is.

- je kunt instellen hoeveel geld je er per maand maximaal aan wilt uitgeven wat evt. (onaangename) verrassingen moet vermijden.

Is het duur? Moeilijk te zeggen want dat hangt natuurlijk sterk van de dynamiek van je webwinkel af. De 1e gratis taal/vertaalslag heeft ons ongeveer ruim €50 bespaard en mij al giganties veel tijd... Ik voer onze artikelen handmatig in en meer dan 50 per week zullen het niet gauw zijn. Ik schat in dat we niet snel de €20 euro per maand zullen overstijgen nu het zwaarste deel al is gebeurd.... Voor ons is het dat voorlopig zeker waard.

Link to comment
Share on other sites

We zijn begonnen met een module die de standaard google translate talen bovenaan je site plaatst. Los van het feit dat de vertalingen nogal mank liepen werden ook hele delen niet meegenomen. Ook de layout van de site werd nogal eens onderuit gehaald. al met al geen mooie oplossing. Ik heb er zelf geen moeite mee om als het echt nodig is een site door google translate te halen maar ik ben niet de meerderheid van onze klanten. Een site met taalkeuze is toch wat anders dan een ge-googlede translate site maar soms zal dat idd wel genoeg zijn. Een beetje serieuze site die ook een buitenlandse doelgroep heeft kan niet volstaan met Google Translate vind ik.

Link to comment
Share on other sites

Hoi ecommerce16,

Eens en oneens:-) Voor kleine en middelgrote shops is een officiele vertaling niet te betalen of je moet graag van je geld af willen (moet je het eerst ook hebben:-)).

Zoals mijn ervaring nu is vind ik Glotio een hele mooie, en betaalbare, tussenoplossing. Als je het zelf gaat doen mbv Google Translate ben je nog eindeloos bezig en de automatische vertaling via een taalkeuze lijst in je shop trekt eigenlijk op niks... Glotio is geloof ik ook Google Translate in een mooi jasje maar dan hoef je niet zelf te gaan prutsen en, dat maakt het eigenlijk wel heel toegankelijk, via de Tools in Glotio kun je heel simpel (en gratis voorzover ik nu kan overzien) de vertalingen finetunen.

Iedereen heeft zo zijn eigen afwegingen natuurlijk en als je maar beperkt naar het buitenland verkoopt zou ik ook niet heel veel moeite doen maar Nederland/Vlaanderen is voor ons een leuk, maar toch beperkt afzetgebied...

Ander vraagje nu ik zie dat je hier ook moderator bent: moet serieus iedere post eerst door een moderator goedgekeurd worden?

Link to comment
Share on other sites

Quote

Ander vraagje nu ik zie dat je hier ook moderator bent: moet serieus iedere post eerst door een moderator goedgekeurd worden?

Ja dat moet, en helaas is dat ook nodig. Nog niet zo lang geleden hebben we te maken gehad met een nederlandse persoon die vrijwel iedereen op het forum lastig viel. Daarom is deze rigoreuze maatregel in het leven geroepen.

Fijn dat je Glotio toch een prima tussenoplossing vindt, zo zie je maar dat ieder een passende oplossing nodig is.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...