Jump to content

[Løst]Falske kurve- hjælp


Stine

Recommended Posts

Jeg har igennem 1 1/2 år kæmpet med at komme af med falske kurv/ Spam. Har ikke selv stor viden, men vidste at det havde/ har stor indvirkning på mit salg. Jeg har betalt flere for at hjælpe mig, uden held. Ingen tog det helt seriøst, når jeg forklarede, at det helt sikkert betød meget! Først prøvede vi med recaptca, siden blokering af IP adresser, og nyeste skud Prestashop Cart protection pro. Skal lige siges, at jeg i 3 mdr. har haft Google Ads- Smart shopping kørende, og det ville ikke virke korrekt. Har haft flere fra Google-teamet inden over, og ingen forstod, hvorfor alt konstant faldt til jorden.

Nu fik jeg installeret Cart Protection Pro i fredags. Fredag aften/ lørdag formiddag bimlede salget (for første gang i flere mdr.) Og min shop var at finde overalt i top. Lørdag eftermiddag kom der så igen en falsk kurv, og min shop forsvandt, som om en tyk dyne blev trukket ned over igen... Er der ikke nogen, der kan hjælpe mig??? Hvad skal jeg gøre? Er jo blevet bekræftet i, at jeg har ret i, at de falske kurve passer!

Min version af shop: 1.6.1.23

Edited by Stine (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Det er typisk søgebots der lægger varer i kurven. Når man snakker spam er det, når sikkerhedshuller udnyttes til f.eks. at sende mails via kontaktformularen med din shop som afsender, her hjælper reCapcha. Men at falske kurve skulle betyde fald i salget eller endda indvirkning på rangeringer, det er helt hen i vejret.

Din shop skifter ikke bare lige placering i søgemaskinerne og forsvinder hen over en eftermiddag, med mindre der er noget andet galt. Hvordan tjekker du helt præcis dine placeringer?

 

Edited by Prestafan1234 (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt se, at min formulering måske ikke var heeelt i skabet.

ReCapcha blev installeret både for at bremse søgebots, hvilket jo ikke hjælper, men i særlig grad for at stoppe de op imod 200 kontaktformularer, som kom om dagen (på kinesisk), og det hjalp!

Min rangering i Google forsvinder naturligvis ikke sådan lige på en dag, men min annoncering (Smart/ Standard Shopping) hos Google blev bremset øjeblikkeligt, da computeren lavede den nye kurv. Den var ellers startet op som den skulle ( For første gang i 3 mdr.) da plugin' blev installeret. Da jeg sælger brugskunst, er min handel meget baseret på shopping kampagner. Mine placeringer tjekker jeg hos Google Analytics, samt selvfølgelig søgninger på min shop. Ikke kun personligt, men også bekendte, som normalt ikke roder med min biks... Er godt klar over, at Google viser, hvad der er mest fordelagtigt for kunden. 

Hvis min teori ikke holder stik, hvad mener du så? Har du en teori? Jeg er meget åben for muligheder! Jeg ligger mig fladt ned og siger, at jeg er ikke en ørn til alt det her, har førhen betalt mig fra en del hjælp, men læser op på det her. Har fundet ud af, at dem der skulle hjælpe, ikke ved hvad de skal gøre, og Google ikke kunne forklare hvorfor.

Min webshop har eksisteret siden 2013. Så det er ikke en helt ny (hvilket versionen også fortæller) 

Link to comment
Share on other sites

Der er noget, der springer mig i øjnene her.

Du har ikke haft ordrer i flere måneder, men efter at du har installeret Cart Protection Pro kommer der ordrer, men kun i et døgn. Er det korrekt opfattet?

Derimod har du haft en del falske kurve. Hvad mener du med falske kurve? Er det en kurv, der ikke bliver til en ordre? Sådan nogle har vi vist alle sammen. Et kendt trick er at lægge en vare i kurven, for at se forsendelsesomkostninger, og så sker der ikke mere.

Så vi skal flere måneder tilbage for at finde roden til problemet.

Har du i den periode selv lavet en ordre, for at se at hele processen kan gennemføres - fra lagt i kurv til den ender i backenden?

Efter du har installeret Cart Protection Pro kommer der igen ordrer - kortvarigt.

Mit bud er, at du måske er blevet hacket for 3 måneder siden. Installationen af Cart Protection Pro har midlertidig løst problemet, for dagen efter er den gal igen.

Hvis min teori om hackning holder stik, så har vedkommende lagt et script, så afvikles een gang i døgnet, og som opdaterer en eller flere filer (Som Cart Protection Pro også har opdateret).

Du kan forsøge med følgende:

- Installer Cart Protection Pro "oveni", og lav eventuelle tilretninger i modulet, hvis der er nogen. Du kan muligvis bare nøjes med at nulstille modulet?
- Se hvordan det går det næste døgn. Kommer der ordrer igen? Går det i stå igen?

Hvis JA, til begge, så er du efter min overbevisning blevet hacket.

Hvis det er tilfældet, så er udfordringen at finde den fil, så hackeren har lagt i systemet, og få den slettet.

Du bør også allerede nu skifte password i shoppen.

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Ja, det kan jeg godt forstå. Jo, jeg har haft ordre, men unormalt meget få. Folk der direkte søger på mig (Organisk søgning) kan finde mig og bestille, men annoncemæssigt er jeg forsvundet. Derfor er der ingen problemer, hvis jeg selv laver en ordre.

 Falske kurve, ja det jeg mener er, at det er én til to gange dagligt, lige nu, hvor der kommer en kurv med én varer af hver nyhed, der ligger på forsiden. Der bliver ikke "bladret" ind på de andre sider. Normalt er sådan en "kurv" delt ud på to kurve, indenfor et sekund. Men det er bremset efter Cart Protection. Nu er det én kurv med alle nyhederne.

Efter den blev installeret bimlede det ind i et lille døgn, og så var problemet der igen.  

Men det du skriver med hacking, tror jeg måske absolut giver mening! Jeg forsøger, det du skriver, og så vender jeg retur! Tak!!!

Link to comment
Share on other sites

Modulet er nulstillet, så nu venter jeg og ser. Som du siger (Pertho) passer det jo med, at alt er gået skævt for 3- 4 mdr. siden. Ved at den server min webshop ligger på har problemer, den går jævnligt ned... "Mindre" problem, som jeg også forsøger at løse! ( Flytning) 

Men er nu ret overbevist om, at jeg er blevet hacket. Har fundet frem til, at der d. 7 januar i år, er blevet skrevet om nogle Prestashop moduler, som har nogle sikkerhedsproblemer/ huller.

Jeg har aldrig prøvet noget lignende før, og jeg ved ikke, hvad jeg skal lede efter... Ved godt at vi snakker om en nål i en høstak, men er der nogle, der har prøvet det før, og kan give mig et praj om, hvad jeg skal lede efter?  Hvis der mangler nogle oplysninger, så sig endelig til!

 

Link to comment
Share on other sites

Der er nogle ting, der ikke stemmer her.

Man kan ikke være "lidt" hacket forstået på den måde, at nogle gange virker shoppen og ordreflow og andre gange ikke. Hvis du selv kan gennemføre en ordre uden problemer - og du i øvrigt har modtaget ordrer løbende, så er der jo ikke nogen tekniske problemer af den vej. Derimod kan det jo være adskillige andre årsager til, at du ikke får ordrer - f.eks. hvis din shop ikke er brugervenlig, hvis folk kan blive i tvivl om troværdigheden og meget meget mere. Når du så ovenikøbet skriver, at din shop jævnligt går ned, så er det helt sikkert et problem, du bør tage seriøst, for det kan have indvirkning på hvordan shoppen perfomer hos Google - og det kan jo sagtens tænkes, at din shop f.eks. er nede, når der skal sendes feed til Google Shopping.

Dermed ikke sagt, at din shop ikke er hacket, men det er et andet problem, hvis det er tilfældet. At du installerer et modul, der lukker for huller i forhold til, at der oprettes falske kurve af bots, det ændrer heller ikke på, om shoppen er hacket eller ej. Læs: det fixer ikke problemer med ordrer en dag, hvorefter det så går tilbage til samme tilstand som før.

Du kan ikke bruge Google Analytics til at tjekke, hvordan du rangerer i søgemaskiner. Du kan se statistik på besøgende, og hvor de kommer fra osv. Du kan heller ikke bruge bekendte som googler dine varer til at danne dig et billede af rangeringer. Du kan derimod bruge Google Search Console til at se, hvad der søges på samt oplysninger om, hvor ofte shoppen er nede, om der er problemer med specifikke sider m.m.

Jeg køber simpelthen heller ikke at Google Support ikke kan fortælle dig, hvorfor dine annoncer ikke bliver vist. De plejer at være ret specifikke ift. om man f.eks. mangler nogle  oplysninger i ens feed, eller om der er problemer med nogle af produkterne som gør, at de ikke bliver vist.

Det hjælper ikke at skifte password i shoppen. Hvis den er hacket er der ikke tale om, at nogen logger på og "laver ændringer". Det sker via kode.

Konklusionen er, at jeg mener, at der er tale om forskellige ting her, og at du skal holde dem adskilt. Dvs. problemet med at dine shoppingannoncer der ikke bliver vist, skal ikke kædes sammen med indkøbskurve lavet af bots.

En god måde at tjekke, om shoppen er hacket er ved at undersøge, om der er ændrede filer - typisk er det .php filer der sker ændringer i. Eller om der er tilføjet nye filer. Jeg har set en del hackede shops, og der er ikke nogen fælles opskrift på, hvordan de angribes. Dog er det yderst sjældent, at jeg ser 1.6 versioner hacket. Selv om du skriver, at den er fra 2013 kan jeg regne ud, at den er opdateret flere gange undervejs, da du har næstnyeste version af 1.6.

Jeg er ikke sikker på, at det er en opgave du bare lige selv kan kaste dig ud i, når du - iflg. eget udsagn - ikke har så meget viden. Måske kan du få hjælp fra din webhost, dog frygter jeg, at det ikke ligefrem er et af de bedre steder, du er hostet, når shoppen ofte er nede.

Link to comment
Share on other sites

Til Prestafan1234

Du har jo ret! Jeg har ingen forstand på det... Kan ligge varer på nettet, ændre kategorier o.lign. Har betalt mig fra al hjælp ud over det, men kan jo bare se, at det overhovedet ikke fungere... Når jeg spørger de "kloge" herre, får jeg bare et ??? svar. Min shop blev opdateret forrige år. Handelen plejer at ligge meget stabilt! Lever af det, så helt skidt er det jo ikke...

Google-folkene gav op! Måske er min shop bare håbløs...

Jeg er i gang med at prøve at komme væk. Serveren har været nede mere end 20 gange den sidste mdr. Forrige weekend var den nede fra fredag aften til søndag formiddag... Kunne ikke få fat i nogen... Men jeg må jo starte et sted. Prøver på at lære! Vil gerne kunne forstå, hvad der sker, og hvad jeg kan gøre ved problemet... Er heldigvis normalt ikke den dummeste, så der må jo være vej!

Starter med at finde et nyt sted at bo med min lille shop...

Link to comment
Share on other sites

Det ser ud til, at du er hostet hos Uptime, hvor det tilsyneladende kan være svært at få shoppens kode med sig: https://www.uptime.dk/om-uptime/forretningsbetingelser/

Forudsat, at de betragter den gratis Open Source kode som deres, hvilket deres betingelser ser ud til. Meget dårlig løsning, hvis det er tilfældet.

I øvrigt ligner shoppen en ren standard shop med de udfordringer der nu er med det. F.eks. dårligt mobildesign og kompliceret check out. Der er plads til forbedring😊

Link to comment
Share on other sites

Ja, og den var ellers dyr nok!!! Men sjovt du siger det med besværligt check out, det har jeg rappet over de sidste år! Får at vide, at det ikke kan ændres... Flere kunder har så svært ved at færdiggøre købet, så de kontakter mig i et væk... Det er så irriterende!

Det med koden er jeg blevet gjort opmærksom på! Spændende at se, hvad der sker...

Men du kan ikke se andre forklaringer på problemet ( Som om det ikke er nok) end dårlig server, opsætningsproblemer og...? 

 

Edited by Stine
Skulle ikke vises, siger for meget om min side. (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Når du har en hostet løsning - og betaler løbende abonnement for det, bør det være din host, der tjekker om sitet er hacket - og jeg tror faktisk ikke på, at det er tilfældet. Jeg kan ikke byde ind med mere her i forum mht. dine manglende visninger af shopping kampagner og rangeringer. Dels ved jeg ikke, hvad dit setup er, dels kan der være tonsvis af andre årsager til, at du ikke får ordrer, hvilket ligger ud over det, som jeg vil hjælpe gratis med i forum. 

Som sagt, når du selv kan bestille og modtager ordrer indimellem, så fungerer shoppen jo. 

Du bør lige fjene admin-delen af de link du har lagt ind herover, for det fortæller hvad din administrationsside hedder - hvilket ikke er smart.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...